کد خبر: 956273
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۸
واشنگتن بعد از هوآوی، هیک‌ویژن را هم تحریم می‌کند
سرویس بین الملل جوان آنلاین: دو هفته بعد از بن‌بست در مذاکرات تجاری امریکا و چین، نشانه‌های تصاعد جنگ تجاری امریکا و چین نمایان‌تر از هر وقت دیگری دیده می‌شود؛ جنگی که بسیاری از شرکت‌های امریکایی فعال در چین را به فکر نقل مکان به دیگر کشور‌ها انداخته است. سه شرکت هواپیمایی برتر چین از شرکت هواپیماسازی بوئینگ به علت خسارات ناشی از زمینگیر شدن و به تأخیر افتادن تحویل هواپیما‌های ۷۳۷ مکس درخواست غرامت کرده‌اند و دولت امریکا هم قصد دارد بعد از هوآوی برای شرکت چینی نظارت ویدئویی هیک‌ویژن هم تحریم‌هایی مشابه اعمال کند.

تصمیم دولت امریکا برای اعمال تحریم‌های مشابه تحریم‌های شرکت هوآوی علیه شرکت دوربین‌های نظارتی و شناسایی هیک‌ویژن، با واکنش دولت چین روبه‌رو شده است. در صورت اجرایی شدن این تحریم‌ها شرکت هیک‌ویژن (Hikvision) هم برای خرید فناوری‌های مورد نیاز خود از شرکت‌های امریکایی با محدودیت‌هایی مواجه خواهد شد، چون بر اساس مقررات دولت امریکا شرکت‌های این کشور اگر بخواهند به این شرکت چینی تجهیزات و فناوری بفروشند باید ابتدا مجوز دولت را دریافت کنند. این وضعیت جنگ تجاری کنونی را که بعد از شکست مذاکرات هفته قبل میان دو طرف درگرفته تشدید خواهد کرد. «لو‌کانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به گزارش‌هایی که درباره تصمیم امریکا برای تحریم هیک‌ویژن منتشر شده، گفته که دولت چین مخالف سیاست دولت امریکا مبنی بر اتهام‌زنی به شرکت‌های چینی است و تأکید کرده که واشنگتن برای لطمه زدن به شرکت‌های خارجی و مداخله در بازار‌های تجاری از قدرت خود سوءاستفاده می‌کند. همزمان، رئیس شرکت هوآوی هم به محدودیت‌های اعمال شده امریکا واکنش شدیدی نشان داده و گفته که امریکا قدرت جهانی این غول مخابراتی را «دست‌کم» گرفته است. رن ژنگفی در گفت‌وگو با تلویزیون دولتی چین (CCTV) گفته که سیاستمداران امریکایی با اقدامات اخیر خود قدرت ما را دست کم گرفته‌اند. رن افزود‌: «فناوری نسل پنجم هوآوی با این اقدامات تحت تأثیر قرار نخواهد گرفت. در خصوص فناوری‌های فایو جی (۵G) دیگران نمی‌توانند ظرف دو یا سه سال دیگر با هوآوی به رقابت بپردازند.» همچنین سه شرکت هواپیمایی برتر چین قصد دارند از شرکت هواپیماسازی بوئینگ به علت خسارات ناشی از زمینگیر شدن و به تأخیر افتادن تحویل هواپیما‌های ۷۳۷ مکس درخواست غرامت کنند؛ اقدامی که هرچند رابطه مستقیم با جنگ تعرفه‌ای دو طرف ندارد، ولی تحت تأثیر آن انجام شده است. ادامه این شرایط، شرکت‌های دو طرف را تحت تأثیر جدی قرار داده است. تحقیقی که اتاق بازرگانی امریکا در چین در میان اعضای خود انجام داده و نتایج آن روز چهار شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد سه‌چهارم از شرکت‌های امریکایی اعلام کردند افزایش متقابل حقوق گمرکی بر کالا‌ها و تولیدات چینی و امریکایی بر فعالیت‌های تجاری این شرکت‌ها مستقیماً اثر منفی گذاشته است. نزدیک به نیمی از ۲۵۰ شرکت که در این مطالعه شرکت کرده‌اند، گفته‌اند از سال گذشته شاهد اقدامات تلافی‌جویانه غیرتعرفه‌ای در چین بوده‌اند. یک‌پنجم از این شرکت‌ها نیز اعلام کردند شدت بازرسی‌هایی که از مراکز و دفاتر آن‌ها صورت می‌گیرد آشکارا افزایش یافته و روند امور ترخیص کالا در گمرکات چین نیز کندتر از گذشته شده است، چالشی که بسیاری از شرکت‌های امریکایی فعال در چین را به فکر نقل مکان به دیگر کشور‌ها انداخته است.

دیروز همچنین اعلام شد که دو غول خودروساز امریکایی، یعنی جنرال‌موتورز و فورد تحت تأثیر کاهش شدید میزان فروش در بازار‌های کلیدی و توسعه خودرو‌های برقی و پاک بالغ بر ۷ هزار شغل را تعدیل نیرو کرده‌اند که از این تعداد، ۲ هزار و ۳۰۰ نفر از آن‌ها در کارخانه‌های مستقر در خاک امریکا فعالیت کرده و مشغول به کارند. بر اساس گزارش فاکس بیزینس، هرچند این تعدیل تحت تأثیر متغیر‌هایی مانند افزایش محبوبیت و ترغیب کاربران به استفاده از وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط‌زیست و کاهش میزان فروش و سودآوری بوده، ولی کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودرو گفته‌اند بخش مهمی از این مسئله تحت تأثیر تشدید و تداوم جنگ تجاری چین و امریکا است. همچنین در گزارش دیگری که در بلومبرگ منتشر شده، یک شرکت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کرده در صورتی که چین در برابر اقدامات اخیر امریکا، ممنوعیت فروش محصولات شرکت آیفون را اعمال کند، درآمد شرکت اپل ۲۹ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. به گزارش بلومبرگ، اعمال اینگونه محدودیت‌ها ۱۰۰ درصد از درآمد‌های تخمین زده شرکت اپل را در داخل چین و هنگ‌کنگ برآورده خواهد کرد. کورتیس جین، یکی از همکاران آسیا در مؤسسه میلکن اظهار می‌کند احتمال اینکه تنش تجاری بین چین و امریکا به جای بهبود رو به بدتر شدن برود بیشتر است. نکته مهمی که برخی ناظران به آن اشاره می‌کنند، این است که جنگ تجاری میان پکن و واشنگتن، بدون تأثرات جدی امنیتی نخواهد بود و رویارویی ژئوپلتیکی دو طرف را تشدید خواهد کرد. در همین باره، دیروز آسوشیتدپرس گزارش کرد که نیروی دریایی تایوان یک رزمایش گسترده با گلوله‌های جنگی در سواحل شرق این جزیره در منطقه‌ای که مورد تهدید از سوی هواپیما‌ها و کشتی‌های چینی قرار دارد برگزار کرد. این رزمایش در راستای یک برنامه رزمایش سالانه به نام «هان کوآنگ» و با شبیه‌سازی وقوع حمله‌ای از طرف چین برگزار شده است. اخیراً رئیس‌جمهور چین اعلام کرد که پکن استفاده از زور علیه تایوان را رد نمی‌کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار