کد خبر: 956281
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۴
برخورد قضایی بی‌حاشیه و بدون اغماض با دانه‌درشت‌ها و انتشار بدون سانسور گزارش دادگاه‌ها اثرات مثبتی بر جامعه گذاشته است.
محمدصادق فقفوری
سرویس جامعه جوان آنلاین: بی‌حاشیه و قانع‌کننده! این دو کلمه بیان مختصر ماحصل عملکرد دستگاه قضایی در چند ماه اخیر است. آن زمان که رئیس سابق قوه قضائیه برای کنترل بلبشوی بازار به رهبر انقلاب نامه نوشت و استیجازه دوازده بندی را از ایشان گرفت تا مفسدان اقتصادی و اخلالگران بازار را علنی، فوری و قاطع محاکمه کند. برخی معتقد بودند آن نامه و اقدامات پس و پیش آن نمایشی است، اما دادگاه‌های ویژه اقتصادی برپا شد و در آن از وزیر سابق گرفته تا داماد وزیر لاحق و شاخ‌های بازار و حتی برادر رئیس‌جمهور و ... و ذالک همه به پای میز محاکمه کشانده شدند، از خودشان دفاع کردند، حکمشان صادر و اجرا شد یا در حال اجرایی‌شدن است. نتیجه برخورد بدون اغماض و بی‌حاشیه دستگاه قضایی حالا بر بازار هم ملموس است: قیمت موادغذایی نزولی شده و صف‌ها برای گوشت و مرغ برچیده شده در بالاترین و شدیدترین نقطه تحریم‌ها و فشار‌های غربی، بازار ارز آرام و اصطلاحاً رو به پایین است. از همه این‌ها مهم‌تر، اقناع عمومی هم از پس این دادگاه‌ها حاصل شده و دید مردم نسبت به دستگاه قضایی تا حد بسیار زیادی ارتقا یافته است. رئیس دستگاه قضایی گفت: رسانه‌ها در اجرای عدالت همکار دستگاه قضایی هستند. الحق و الانصاف هم اگر مخابره اخبار برخورد با دانه‌درشت‌ها و اطلاع یافتن مردم از این امور مهم نمی‌بود، پنجه عدالت دستگاه قضایی بر گلوی مفسدان اقتصادی بی‌ثمر یا اقلاً کم‌ثمر می‌بود.

آنچنان یکه‌تازی می‌کردند و جولان می‌دادند که هیچ کس حتی گمان نمی‌کرد روزی با لباس آبی و راه راه دادگاه در جایگاه متهم بایستند و از خودشان برای به زندان نرفتن یا اعدام نشدن دفاع کنند! از سال‌ها پیش در افواه همه افتاده بود که دانه‌درشت‌ها در جمهوری اسلامی قسر در می‌روند و آقازاده‌هایشان هم تا می‌توانند جیب‌هایشان را پر پول می‌کنند و دست آخر هم یا به کانادا می‌روند یا استرالیا یا که در همین‌جا استوری‌های اشرافی از پنت‌هاوس‌های نیاوران و سعادت‌آباد می‌گذارند!

تصور‌ها عوض شد

این تصور با برپا کردن دادگاه‌های علنی برای برخورد با مفسدان اقتصادی ترک برداشت. حالا استمرار برگزاری بدون اغماض، علنی، قاطع و فوری دادگاه دانه درشت‌ها و مخابره اخبار بدون سانسور آن در رسانه‌ها باعث شده مردم احساس کنند دستگاه قضایی حق مظلوم را از ظالم خواهد گرفت، حتی اگر این ظالم قبلاً وزیر بوده باشد یا برادر رئیس‌جمهور مستقر. دیگر آن تصور که پول، حلال همه مشکلات و دستاویزی برای دور زدن قانون است، چندان قابل اعتنا نیست. اگر اخبار و مشروح مذاکرات هر روزه دادگاه‌های علنی مفاسد اقتصادی را دنبال کنید، به خوبی متوجه می‌شوید که قوه قضائیه کمر همت بسته تا کف بازار را از اخلالگران و مفسدان پاک کند. این همت بی‌تأثیر هم نبوده و آرامش کنونی بازار حاصل همین عزم دستگاه قضایی است. تحریم‌ها و فشار‌ها در اوج است، ثبات بازار هم در همین ایام مثال‌زدنی.

همه دانه درشت‌ها
به این اسامی و سمت‌ها دقت کنید:
حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور
پرویز کاظمی، وزیر سابق رفاه
محمد رضوی، داماد وزیر فعلی کار
احمد عراقچی، معاون ارزی بانک مرکزی
بابک زنجانی، متهم نفتی و صاحب کارتل‌های اقتصادی
حسین هدایتی، مشهور به عابربانک فوتبال ایران
محسن پهلوان، مدیرعامل پدیده شاندیز
زیبا حالت، جعبه سیاه نفتی
حمیدرضا بخشایش، مدیرعامل بانک سرمایه
رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت پتروشیمی ایران به همراه ۱۳ متهم دیگر از جمله محسن احمدیان
امیرحسین آزاد، حسن قربانی و مهدی بهرامی، متهمان اصلی پرونده مؤسسات مالی البرز ایرانیان، آرمان و فردوسی
وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی، سلاطین سکه
حمیدرضا باقری درمنی، سلطان قیر و...

این افراد با این سمت‌ها یا محاکمه شده‌اند و یا در حال سپری کردن مدت محکومیت‌شان هستند و یا به اعدام محکوم شده‌اند یا حکمشان در شرف صادر شدن و اجرایی شدن است. هر کدام از این‌ها تیم و ساختار داشته‌اند و با محاکمه سرتیم، ساختار تیم هم از هم پاشیده شده‌اند. هیچ‌کس گمان نمی‌کرد چنین صف متهمانی از مسئولان، وابستگان مسئولان و سرمایه‌داران کلان در دادگاه‌ها به صورت علنی محاکمه شوند. حالا با محاکمه اینها، تصورات عوض و امید‌ها به برخورد بدون اغماض با قانون‌شکنان زنده شده است. پیش‌تر اگر کسی می‌گفت: برخورد با فساد خط قرمز ندارد باورپذیر نبود، اما حالا این گزاره باورپذیر شده است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ع ز
|
United Arab Emirates
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
0
زنده باد قوه قضاییه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار