کد خبر: 956444
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۵
تراز تجاری ایران و اروپا منفی شد
تراز تجاری ایران و اروپا در بخش کالا‌های غیر نفتی به استناد آمار‌های گمرکی در ۱۱ ماهه سال ۹۷، منفی ۸ میلیارد و ۴۵۵ میلیون دلار شده‌است، این در حالی است که بازار ایران برای واردات از انگلستان گرم شده‌است.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «ایسنا»، مروری بر آمار‌های ۱۱ ماهه گمرکی ایران گویای آن است که در سال ۹۷ به طور مشخص در تجارت با کشور‌های اروپایی دستاورد قابل دفاعی نداشته‌ایم و در شرایطی که واردات وزنی و ارزشی کشور‌های عضو اتحادیه اروپا به ترتیب ۶۴ و ۳۴ درصد افزایش داشته، ایران در صادرات به قاره اروپا از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۳۳ و ۷ درصد کاهش را تجربه کرده‌است.
بدین ترتیب تا پایان بهمن‌ماه سال ۹۷، حجم صادرات ایران به اروپا معادل یک میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار و واردات از این کشور‌ها ۹ میلیارد و ۷۹۳ میلیون دلار بوده است که به گفته مدیر کل دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت کشور‌های اروپایی عمدتاً از نظر صنعتی پیشرفته و دارای تکنولوژی بالا هستند، برهمین اساس ایران به صنعت آن‌ها نیاز داریم و شاید این موضوع بیش از یک قرن است که وجود دارد.
با توجه به واردات ۴۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلاری ایران در ۱۱ ماهه سال قبل می‌توان گفت: ۵۴ /۲۰ درصد از مجموع کالا‌های وارداتی کشور از مبدأ اروپا وارد شده است. این در حالی است که سهم صادرات اروپا از مجموع صادرات کشور رقمی در حد ۲ /۳ درصد است. از سوی دیگر آمار‌های منتشر شده گویای آن است که در سال گذشته بازار ایران برای کشورهایی، چون انگلستان گرم شده و واردات از این کشور ۱۴۷ درصد رشد داشته است.
آلمان با صادرات ۲ میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلاری از نظر ارزش صادرات به ایران رشدی ۲۱ درصدی داشته و سوئیس با یک میلیارد و ۹۵۳ میلیون دلار (۷۲ درصد رشد ارزشی)، فرانسه با یک میلیارد و ۵۵۷ میلیون دلار (۷۹ درصد رشد صادرات)، هلند با یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون دلار (۸۱ درصد رشد ارزشی)، ایتالیا با یک میلیارد و ۲۵۹ میلیون دلار (۱۶ درصد رشد صادراتی)، سوئد با ۶۵۶ میلیون دلار صادرات و رشدی ۱۳۲ درصدی، اسپانیا با صادرات ۳۶۷ میلیون دلاری و ۲۵ درصد رشد صادرات ارزشی از جمله کشور‌های اتحادیه اروپا هستند که جزو ۲۰ صادرکننده اصلی ایران در ۱۱ ماهه سال قبل قرار داشته‌اند.

چرا تراز تجاری با اروپا تا این حد منفی است؟
مدیر کل دفتر اروپا و امریکا سازمان توسعه تجارت به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت و تأکید کرد که مهم‌ترین دلیل منفی بودن تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا به تفاوت ساختار اقتصادی باز می‌گردد.
بهروز حسن الفت اظهار کرد: کشور‌های اروپایی عمدتاً از نظر صنعتی پیشرفته بوده و دارای تکنولوژی بالا هستند، برهمین اساس ما به صنعت آن‌ها نیاز داریم و شاید این موضوع بیش از یک قرن است که وجود دارد. در تکنولوژی، ماشین‌آلات و صنعت ما براساس محصولات اروپایی شکل گرفته و در بسیاری صنایع از ماشین‌آلات اروپایی استفاده شده‌است، اما از زمان تحریم‌ها با اعمال محدودیت‌های صورت گرفته تا حدی شرایط تغییر کرد.
این مسئول سازمان توسعه تجارت همچنین به مسائل بانکی اشاره کرد و گفت: همچنان مسائل بانکی با بسیاری از کشور‌ها حل نشده باقی مانده‌است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار