کد خبر: 957967
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۱
دبیر ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب عنوان کرد
هم شیراز و هم یزد قوی‌تر از شهر‌های دیگر برای پایتخت جهانی کتاب فعالیت می‌کنند. سال گذشته ارزیابی میدانی در زمینه اجرای طرح‌های کتابخوانی در پایتخت‌های کتاب ایران داشتیم
سیدمرتضی ذاکر
سرويس فرهنگ و هنر جوان آنلاين: هم شیراز و هم یزد قوی‌تر از شهر‌های دیگر برای پایتخت جهانی کتاب فعالیت می‌کنند. سال گذشته ارزیابی میدانی در زمینه اجرای طرح‌های کتابخوانی در پایتخت‌های کتاب ایران داشتیم و امسال علاوه بر ارزیابی میدانی اجرای طرح‌ها را از نظر علمی هم ارزیابی می‌کنیم. ابراهیم حیدری دبیر ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران در خصوص این دوره از برگزاری جشنواره گفت: جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران برنامه‌ای است که هم اکنون ششمین دوره آن آغاز شده است.

وی افزود: این طرح را از طرح انتخاب پایتخت جهانی کتاب در یونسکو گرفتیم و بومی‌سازی کردیم برای همین در این طرح تغییر خاصی وجود ندارد. شاخص‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران همان شاخص‌هایی است که در گذشته وجود داشت و اعضای برگزارکننده طرح هم تغییری نکرده‌اند. دبیر ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران بیان کرد: انتخاب شهر فعال در حوزه کتابخوانی به این دوره برگزاری طرح پایتخت کتاب افزوده شد. امسال هر استانی می‌تواند شهر برگزیده‌اش را انتخاب کند و به شهر فعال در زمینه کتابخوانی هم جوایزی خواهیم داد. وی افزود: استان‌ها برای شرکت در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران تا ۳۰ آذر ماه فرصت دارند مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را در این زمینه به دبیرخانه جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران ارسال کنند. از آنجا که جشنواره یک جشنواره برنامه‌محور است، استان‌ها می‌توانند در این جشنواره با توجه به ظرفیت‌های بومی، منطقه‌ای و جغرافیایی هر شهر هم‌افزایی را بین نهاد‌های مختلف برای ترویج کتابخوانی ایجاد کنند. برنامه‌های موجود را در جشنواره پایتخت کتاب ایران داوری می‌کنیم و در نهایت یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود.

دبیر جشنواره پایتخت کتاب ایران با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای پنج پایتخت کتاب ایران در زمینه برنامه‌نویسی برای شرکت در پایتخت جهانی کتاب تصریح کرد: سه شهر از میان پنج شهر برگزیده در جشنواره پایتخت کتاب ایران برنامه‌هایشان را طبق چارچوب یونسکو برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب به این سازمان فرستادند. از میان این شهرها، نیشابور به میان شهر‌های نهایی راه یافت. منتها به دلیل بحث‌های ممیزی کتاب و شرایطی که در هر کشوری وجود دارد و کشور ما هم شرایط خودش را دارد، امتیازهایش از امتیاز‌های کشور‌های دیگر کمتر شد. نیشابور توانست جزو شهر‌های نهایی برای انتخاب پایتخت جهانی کتاب قرار بگیرد و امسال شهر یزد فعالیت‌هایی جدی در این زمینه انجام می‌دهد. حیدری با اشاره به اینکه فعالیت‌های حوزه کتاب و فرهنگ دیربازده است، افزود: المان ظاهری شهر در زمینه کتابخوانی، راه‌اندازی کافه کتاب و طرح‌های کتابخوانی از جمله ملاک‌های ما در این ارزیابی است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار