کد خبر: 958234
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
سیل مهیب فروردین ماه سال جاری که در برخی استان‌ها از جمله خوزستان، لرستان و گلستان جاری شد بسیاری از خانه‌ها و زیر‌ساخت‌ها دراین مناطق را از بین برد.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: سیل مهیب فروردین ماه سال جاری که در برخی استان‌ها از جمله خوزستان، لرستان و گلستان جاری شد بسیاری از خانه‌ها و زیر‌ساخت‌ها دراین مناطق را از بین برد. برآورد‌های اولیه حکایت از آن داشت که بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی در استان‌هایی که درگیر بارندگی شدید و سیلاب بودند، تخریب و بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی نیز نیازمند تعمیرات شدند. پس از امدادرسانی اولیه سازمان‌ها و نهاد‌ها به سیل‌زدگان بلافاصله عملیات اجرایی ساخت‌وساز ساختمان‌ها و مکان‌هایی که بر اثر سیل ویران شده بود در دستور کار قرار گرفت. از آنجایی که این سیل خسارت شدیدی به واحد‌های مسکونی لرستان زده بود، لذا این مهم موجب شد ساخت‌وساز در این استان به طور ویژه در دستور کار قرار گیرد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که قرار است به زودی احداث ۵۰۰واحد و تعمیرهزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده لرستان توسط بسیج سازندگی به طور ویژه آغاز شود.

بعد از وقوع سیل در تعدادی از شهر‌ها و روستا‌های لرستان بود که بیش از ۳۳۰ گروه جهادی به ظرفیت ۵ هزار و ۶۰۰ نفر برای خدمت‌رسانی به این استان رفتند. مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان با بیان اینکه ۳۳۱ گروه جهادی با بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ جهادگر به خدمات‌رسانی به زلزله‌زدگان پرداختند، گفت: «پس از وقوع سیل چند سپاه از استان‌های مختلف از جمله اصفهان، تهران، کردستان، کرمانشاه، فارس و نیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به منطقه اعزام و مشغول خدمت‌رسانی شدند.»

سرهنگ پاسدار علی بیرانوند افزود: «پس از سیل با تلاش نیرو‌های سپاه و اقدامات اولیه آن‌ها مسیر زمینی جاده پلدختر در همان ساعات اولیه بازسازی شد و از طریق جاده خوزستان پل زال و آزادراه خرم‌آباد پل زال از طریق زمینی که ارتباط زمینی با شهر معمولان و پلدختردارد ایجاد شد. همچنین از سمت خرم‌آباد از طریق یک جاده فرعی به پلدختر مسیر زمینی احداث شد.»

نوبت به ساخت و تعمیرات خانه‌ها رسید

بررسی‌های اولیه نشان داد در جریان سیل لرستان ۳۵ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی دچار خسارت و از طرفی دیگر از ۲ هزار و ۹۰۰ روستا در استان ۷۰۰ روستا دچار آسیب و تخریب‌های جدی شدند. پس از امدادرسانی‌های اولیه و فروکش کردن سیل در لرستان مسئولان با حضور دراین مناطق به کسانی که خانه‌هایشان در سیل آسیب دیده بود قول دادند در اولین فرصت اقدام به ساخت یا تعمیر خانه‌های آسیب‌دیده خواهند کرد. سرانجام روز گذشته بود که رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سفر به لرستان از احداث ۵۰۰ واحد و تعمیر هزار و۶۰۰ واحد مسکونی در مناطق سیل‌زده این استان توسط بسیج سازندگی خبر داد. رضا خواجه‌ای با بیان اینکه به این میزان بسنده نکردیم و قرار شد برای اقدامات بیشتر بررسی لازم صورت گیرد، گفت: «از بسیج سازندگی هفت استان به لرستان آمده‌اند و در کنار بنیاد مسکن مستقر شده‌اند و می‌خواهیم از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.»

رئیس ستاد بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در لرستان با تأکید بر اینکه مجموعاً تا امروز هزار و۵۰۰ واحد مسکونی آواربرداری، هزار واحد پی کنی و ۳۰ واحد آرماتوربندی و اسکلت شده‌اند، افزود: «۸هزار واحد به بانک‌های عامل معرفی و به ۸ هزار و ۱۰۰ واحد نیز کمک بلاعوض پرداخت شده است. علاوه بر آن ۴ هزار و۵۰۰ تُن سیمان رایگان نیز به مناطق سیل‌زده حمل و توزیع شده است.»

خدمات دیگر بسیج سازندگی به لرستانی‌ها

از زمان وقوع سیل تا فروکش کردن آن در لرستان اقشار مختلف بسیج با توجه به تخصص‌های خود در مراحل مختلف در این استان حاضر شدند و به خدمت‌رسانی پرداختند. مسئول بسیج سازندگی لرستان با اشاره به حضور ۶۰۰ گروه جهادی از بسیج سازندگی در مناطق سیل‌زده استان گفت: «بازسازی ۱۶۴ پل و ۹۷ جاده تخریبی استان به دلیل سیل، تنها نمونه کوچکی از فعالیت بسیج سازندگی بود که توسط این گروه بازسازی شد.» علی بیرانوند، با اشاره به حضور این تعداد گروه جهادی در مناطق سیل‌زده لرستان افزود: «این تعداد گروه جهادی با ظرفیت ۹ هزار و ۳۸۷ نفر برای انجام اقدامات امدادرسانی و خدمات‌دهی به مناطق سیل‌زده استان اعزام شدند.» وی خاطرنشان کرد: «خدمات عمومی همچون تهیه و توزیع موادغذایی، اقلام امدادی و ضروری همچون آب‌معدنی، کنسرو، پتو، نان، آرد، غذای گرم، موکت، انواع لوازم بهداشتی و مواد شوینده از سوی این گروه‌های جهادی ارائه شد.» این خدمات درحالی انجام گرفت که با اعزام ۱۰۳ تیم پزشکی عمومی با ظرفیت ۴۹۶ نفر به مناطق آسیب‌دیده از سیل استان این تعداد تیم پزشک عمومی توانستند به ۳۶ هزار و ۲۶۷ نفر از سیل‌زدگان خدمات ارائه دهند. همچنین ۱۷ تیم پزشکی تخصصی به بیش از یکهزار و ۹۰۰ آسیب‌دیده خدمت‌رسانی کردند و ۴۱ تیم دامپزشکی اقدامات درمانی برای ۳۰ هزار رأس دام مناطق سیل‌زده به انجام رساندند. مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان با اشاره به اقدامات پاکسازی و بازسازی گروه‌های جهادی افزود: «بیش از ۲ هزار واحد از منازل مسکونی سیل‌زدگان لرستانی توسط گروه‌های جهادی بسیج سازندگی پاکسازی، ۵۷۶ معبر و کوچه و خیابان لایروبی و ۴۱۱ سیل‌بند کوچک برای جلوگیری از ورود آب ایجاد شد.» بیرانوند بازسازی موقت ۸۴ پل ارتباطی، تعمیر ۸۴ پل تخریبی، احداث و بازسازی ۹۷ جاده به صورت موقت و دائم و همچنین ایجاد فضای فرهنگی و معنوی با انجام برنامه‌های مختلف را از دیگر فعالیت‌های گروه‌های جهادی بسیج سازندگی در مناطق آسیب‌دیده از سیل استان برشمرد. به گفته وی، حذف آثار سیل و کمک به نجات بزرگ‌ترین انارستان متمرکز کشور در کوهدشت از جمله اقدامات شاخص اخیر گروه‌های جهادی دراین مدت بود و علاوه برآن بیش از ۵۰۰ نفر از بسیج سازندگی همراه ماشین‌آلات و تجهیزات به باغات استان همچون انجیرستان‌های «دمرود» و «افرینه» و انارستان‌های کوهدشت برای لایروبی گل‌ولای و پاکسازی آن‌ها اعزام شدند. این خدمات‌رسانی‌ها درحالی انجام گرفته است که به گفته مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان بازسازی و احداث ۴۷۷ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی استان بر اساس تفاهمنامه بسیج سازندگی با بهزیستی لرستان در روز‌های آینده آغاز خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار