کد خبر: 958306
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۲
برگزاری گردهمایی پیشکسوتان به همت کمیته ملی المپیک
کمیته ملی المپیک دیروز میزبان موسپید کرده‌های ورزش بود، پیشکسوتان رشته‌های مختلف که به همت این کمیته دور هم جمع شده بودند تا دیداری تازه کنند.
سعيد احمديان
سرویس ورزشی جوان آنلاین: قهرمانان روز‌های دور و نزدیک ورزش ایران که حالا گرد پیری به صورت آن‌ها نشسته، اما مدال‌ها و افتخاراتشان که چند وقتی است در موزه ملی ورزش به نمایش گذاشته شده است، مایه غرور و افتخار ایرانی‌هاست. حالا در روز‌هایی که کمتر فدراسیون و باشگاهی و حتی وزارت ورزش به پیشکسوتان بها می‌دهد، کمیته ملی المپیک تصمیم گرفت پیشکسوتان ورزش را دور هم جمع کند تا قدردان خاطرات خوشی باشد که این قهرمانان برای ورزش کشورمان در دهه‌های مختلف ساخته‌اند.

فرصتی برای قدردانی
مراسم که شروع می‌شود، سر به هر سمت می‌چرخانید یک چهره نامدار می‌بینید. چهره‌هایی که در یک طبقه بالاتر از محل برگزاری مراسم، مدال‌ها و افتخاراتشان در قالب موزه ورزش به نمایش گذاشته شده است. سه هفته پس از افتتاح موزه ملی ورزش حالا شناسنامه‌های تاریخ ورزش ایران به کمیته ملی المپیک آمده بودند، از محمد نصیری و حسین رضازاده قهرمانان وزنه‌برداری گرفته تا ابراهیم جوادی و محمدعلی صنعت‌کاران قهرمانان کشتی؛ فوتبالی‌ها هم بودند، حسن حبیبی، حسین شمس و خیلی‌های دیگر که در کنار دیگر قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی یک جمع ممتاز و ویژه را تشکیل داده بودند که کمتر در سال‌های اخیر شاهد چنین گردهمایی بوده‌ایم، به‌خصوص که کم پیش آمده در ورزش کشورمان به پیشکسوتان بها داده شود و خیلی از آن‌ها با وجود مدال‌های غرورانگیزشان فراموش شده‌اند.
حضور دوباره پیشکسوتان دور هم سبب شده بود برای خیلی‌هایشان پس از سال‌ها دیداری تازه و نقل خاطره‌های تلخ و شیرین داغ شود و دور هر میزی خاطره‌های ناب که تاریخ ورزش ایران است، نقل شود. فرهاد مجیدی هم چهره غافلگیرکننده برنامه دیروز بود. بحث‌وجدل بر سر حضور او در تیم امید که این روز‌ها به اختلاف فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک کشیده، سبب شده بود تا مجیدی دیروز در کمیته ملی المپیک حضور پیدا کند، آن‌هم همزمان با جلسه پیشکسوتان تا گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش برای جلسه با مسئولان کمیته ملی المپیک بالا بگیرد.

سرمایه‌های مادی و معنوی ورزش
در این مراسم بهرام افشارزاده به عنوان رئیس مجمع پیشکسوتان پشت تریبون رفت و از فلسفه برگزاری مراسم صحبت کرد: «در فرهنگ ما پیشکسوتی از مراتب و درجات مریدان محسوب می‌شود که به دلیل قداستش به تدریج وارد فضای عرفانی و اعتقادی زورخانه‌ها شد و به کسی اطلاق می‌شود که از همه باسابقه‌تر باشد. در مرام پهلوانی بدون تردید با توجه به ارزش و اعتبار بزرگان ورزش و نقش الگویی و اسطوره‌ای پهلوانان که سمبل جوانمردی و میهن‌دوستی و ایمان هستند به کارگیری واژه پیشکسوت در مواردی که این مصادیق وجود ندارد، اعتباری ندارد.»
افشارزاده همچنین از لزوم توجه به پیشکسوتان گفت: «با توجه به ارزش بالای پیشکسوتان که مانند سرمایه‌های مادی و معنوی در بدنه ورزش کشور همانند رود جاری هستند به اهمیت نقش انجمن پیشکسوتان ورزش ایران باید پرداخته شود. این انجمن در سال ۷۹ با هدف تکریم و ایجاد ارتباط برای انتقال تجارب پیشکسوتان به جامعه ورزشی جوان تأسیس شد و تا به امروز با حضور قهرمانان و بزرگان از هیچ کوششی دریغ نکرده است.» رئیس انجمن پیشکسوتان ورزش در پایان هم بخشی از اقدامات این انجمن را تشریح کرد: «این انجمن ضمن عیادت از پیشکسوتان و دلجویی به دلیل برخی بی‌مهری‌ها و از صحنه ورزش به دور ماندن با وجود تجارب گرانبها، در مناسبت‌های مختلف به تکریم آن‌ها می‌پردازد.»

پیشکسوتان با ارزش‌تر از خزانه بانک مرکزی
رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک هم به عنوان میزبان این برنامه در صحبت‌هایش پیشکسوتان را سرمایه‌های ورزش عنوان کرد: «پیشکسوتان میزبان هستند و ما مهمان. افرادی که اینجا جمع شده‌اند سرمایه‌های ما هستند. اگر امروز ورزش ما می‌درخشد و ورزشکاران با غیرت روی سکو می‌روند، به خاطر وجود این پیشکسوتان است. هر کدام از این چهره‌ها یک تاریخ، یک کتاب و ریشه تنومند درخت ورزش کشور هستند.»
رئیس کمیته ملی المپیک تأکید کرد که این سرمایه‌ها از خزانه بانک مرکزی هم ارزشمندترند: «پیشکسوت یعنی معرفت، فضیلت، جوشش، انسانیت، هویت، غیرت و غرور ایرانی و این افتخار ماست. همه این‌ها سرمایه ما و تاریخ‌ساز هستند و این سرمایه‌ها از خزانه بانک مرکزی برای ما ارزشمندتر است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار