کد خبر: 958498
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
تجربه حضور دانشجویان آلمان در ایران
دانشجویان آلمان حاضر در سمینار «تنوع مذهبی در ایران» گفتند که علیرغم تحریم‌های کشنده آمریکا و مشکلات بسیار مردم، در تهران شور زندگی وجود دارد و مردم روی خوش به «دیگری» نشان می‌دهند.
سرویس جامعه جوان آنلاین: شبکه رادیویی شمال آلمان در خبری تحلیلی به تجربه حضور در ایرانِ دانشجویان آلمانی که برای شرکت در سمینار تنوع مذهبی به کشور ما سفر کرده بودند، پرداخت. میشائیل بریف، روزنامه‌نگار آلمانی گزارشی از این سفر و تجربیات دانشجویان تهیه کرده است.

پروفسور کتایون امیرپور، استاد مطالعات اسلامی در کلن که مدیر سمینار تنوع مذهبی در ایران بود، تلاش کرد تا در این سفر، تصویری جامع از ایران و مردم این کشور را به دانشجویان آلمانی خود ارائه دهد.

یکی از دانشجویان که به ایران سفر کرده، کیرستن بوکرز، متخصص حوزه قوم‌شناسی است. تمرکز او در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بر روی ایران بوده است. او درباره این سفر گفت: «من فکر می‌کنم که تهران شهر خاصی است. در این شهر، شور زندگی بیش از هر چیز نظر گردشگران را جلب می‌کند. البته به نظر من، این شور زندگی در تمام شهر‌های ایران جریان دارد.»

حسن چلبی، دانشجوی کرد-آلمانی است که در حوزه اسلام‌شناسی و فلسفه در کلن تحصیل می‌کند. او پیشتر از کلیسا‌های غرب ایران بازدید کرده است. به اعتقاد او پایتخت تهران تفاوت زیادی با آن مناطق دارد: «تهران شهری بسیار بزرگ با ویژگی تمام کلانشهر‌ها است. در این شهر، کافه‌ها، رستوران‌ها، ترافیک شدید و اتومبیل‌های زیادی دیده می‌شود، اما آنچه بیش از همه به چشم من آمد، شور زندگی در این شهر بود.»

در یکی از روز‌های سفر، دانشجویان از کنیسه‌ای یهودی در خیابان یوسف‌آباد تهران بازدید کردند. آن‌ها در مسیر بازگشت به هتل، از گفت‌وگو‌های شهروندان تهرانی در مترو متوجه شدند که ایالات متحده قصد دارد، ایران را دوباره تحریم کند. علیرغم چنین شرایطی، شهروندان تهرانی در مترو با خوش‌رویی با دانشجویان آلمانی برخورد کردند. چلبی از گفت‌وگو با مسافران تهرانی مترو متوجه شد که چطور ایرانیان در این سال‌ها با وجود تحریم‌ها و مشکلات به زندگی خود ادامه داده‌اند.

پس از آن، دانشجویان آلمانی در نزدیکی هتل خود در خیابان فردوسی، به یک کتاب‌فروشی رفتند. برخی از آنها، کتاب‌های زیادی از این کتاب‌فروشی خریدند. حسن چلبی، نسخه‌هایی از شاهنامه را خریداری کرد تا ببیند ایرانیان چطور تاریخ خود را از طریق ادبیات توضیح می‌دهند. در مقابل، کیرستن بوکرز، ترجیح داد تا از میان ادبیات معاصر، کتاب‌های مورد علاقه خود را انتخاب کند. او درباره خرید کتاب گفت: «برای من جالب است که ببینم در ادبیات ایران چه چیز‌هایی وجود دارد.» دانشجویان در کتاب‌فروشی، کتاب‌هایی از ادبیات کلاسیک ایران مانند حافظ و مولانا را پیدا کردند. همچنین کتاب‌هایی از هدایت و احمد شاملو دیدند. علاوه بر این، در ویترین کتاب‌فروشی، آثاری از برتولت برشت، چه‌گوارا، میشل اوباما و دونالد ترامپ نیز وجود داشت.

امیرپور، مدیر سمینار درباره چاپ کتاب‌های مختلف در ایران گفت: «بازار کتاب ایران همیشه شگفت‌انگیز است. نمونه آن، چاپ کتاب‌های فریبا وفی است. زنی که درباره موضوعات تابو در جامعه ایران می‌نویسد. وفی در اولین رمانش «پرنده من» درباره شرایط زنان در جامعه امروز ایران نوشته است. این کتاب او جوایز زیادی در ایران گرفته و بسیار پرفروش شده است.»

کتایون امیرپور، استاد مطالعات اسلامی در کلن است. این پروفسور ایرانی- آلمانی، برنامه سفر به ایران را برنامه‌ریزی کرد. او با ارتباط خوبی که با مسئولان دانشگاه تهران دارد، توانست این برنامه را اجرا کند.
منبع: مهـــر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
دهها برابر شهرهای اروپا.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار