کد خبر: 958586
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
مسعود کرامتی که این روز‌ها نمایش «تراس» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است خاطره جالبی از چگونگی شکل‌گیری و خلق سرود مشهور «بمیرید بمیرید» با صدای خودش که همراه با سکانس‌های انتهایی فیلم سینمایی افق به کارگردانی زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور ماندگار شد، روایت می‌کند.
مصطفی محمدی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: همه کسانی که خاطره ایام دفاع مقدس و آثار سینمایی مانند فیلم سینمایی افق زنده‌یاد رسول ملاقلی پور را در ذهن به یادگار دارند، حتماً سکانس‌های پایانی این فیلم را که تصاویری از شب عملیات و رسم مألوف و جالب حنابندان توسط رزمندگان به منظور استقبال از شهادت را که همراه با نوای دلنشین سرود «بمیرید بمیرید» دیده می‌شد، هرگز فراموش نمی‌کنند. مسعود کرامتی یکی از بازیگران سینما و تلویزیون است که در آثار ماندنی در ژانر دفاع مقدس همچون «سفر به چذابه» و «افق» به کارگردانی زنده‌یاد رسول ملاقلی پور نقش‌آفرینی کرده است. این بازیگر سینما و تلویزیون چند وقتی است که نمایش «تراس» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده است. وی پس از گذشت سال‌ها خاطرات جالبی از سیر خلق و تولید این سرود که با شعری مشهور از دیوان شمس تبریزی مولوی شکل گرفته را بازگو کرده است. کرامتی در مورد کیفیت آشنایی‌اش با زنده‌یاد ملاقلی‌پور و قرار گرفتن در تیم سازنده فیلم افق به تسنیم می‌گوید: کانال ارتباطی ما محمدرضا علیقلی، آهنگساز سینما بود. محمدرضا فیلم پرواز در شب را کار کرده و با او آشنا شده بود. به محمدرضا گفته بود کسی را سراغ دارید که بتواند به من کمک کند. من با او آشنا شدم و ارتباط ما خیلی دوستانه و عمیق شد.
وی در ادامه می‌افزاید: «محمد نبودی» نوحه معروفی بود که بخشو با شعر دیگری در بوشهر آن را برای ایام دیگری خوانده بود. این ملودی بعدتر توسط کویتی‌پور با سرودی که به «محمد نبودی» مشهور شد برای محمد جهان‌آرا و آزادسازی خرمشهر خوانده می‌شود.
کرامتی می‌گوید: «محمدرضا علیقلی این ملودی را خیلی دوست داشت. براساس این ملودی یک موسیقی تنظیم و ضبط کرد. آن سال در حال ساختن پناهنده بودیم. رسول ملاقلی‌پور کویتی‌پور را دعوت کرد که روی آن موزیک بخواند. نمی‌دانم به چه دلایلی این اتفاق نیفتاد. این قطعه موسیقی برای کسی، جایی، فیلمی یا ارگانی ساخته نشد. تا جایی که من خبر دارم این علاقه شخصی علیقلی ساخته شد. محمدرضا علیقلی به من گفت: خودت بخوان، من هم گفتم باشه. من سابقه خواندن در پناهنده را داشتم. این را در استودیو ضبط کردیم. بعد‌ها آقای عزیزالله حمیدنژاد از روی آن کلیپی ساخت و اولین نمایش آن هم در مراسمی در تالار وحدت بود، البته من خودم در این مراسم نبودم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار