کد خبر: 958637
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۱
مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی در گفت‌وگو با «جوان» اعلام کرد
بدخطی پزشکان کشور طی سال‌های اخیر به موضوعی همه‌گیر تبدیل شده است، به طوری که اغلب شنیده می‌شود برخی از بیماران به همین دلیل داروی اشتباه دریافت کرده‌اند و گاهاً جان‌شان نیز به واسطه این اشتباه به خطر افتاده است.
فاطمه قاسمی
سرویس ایران جوان آنلاین: بدخطی پزشکان کشور طی سال‌های اخیر به موضوعی همه‌گیر تبدیل شده است، به طوری که اغلب شنیده می‌شود برخی از بیماران به همین دلیل داروی اشتباه دریافت کرده‌اند و گاهاً جان‌شان نیز به واسطه این اشتباه به خطر افتاده است. معضلی که با تکرار دوباره و دوباره آن مسئولان را به این فکر انداخته است که طرح نسخه پزشکی الکترونیکی را عملیاتی کنند. طرحی که دیگر جلوی خطا‌های پزشکی ناشی از بدخطی گروهی از دکتر‌ها را می‌گیرد و قرار است به‌زودی فاز دوم آن در شهر‌های استان مرکزی اجرایی شود.

بدخطی نسخ پزشکان و تبعات ناشی از آن، مشکل همه داروسازان در داروخانه است با وجود اینکه بیش از دو دهه از معرفی و فرا گیر شدن نسخ الکترونیک در کشور‌های توسعه یافته می‌گذرد و در ایران هم از دهه هشتاد، زمزمه‌هایی درباره اجرایی کردن آن شد. اما هیچ‌کدام از این طرح‌ها به دلیل عدم ضمانت اجرایی کافی (پذیرش پزشکان)، در کشور ما پا نگرفت تا جایی که سازمان تأمین اجتماعی با داشتن بیشترین امکان برای تشویق و تنبیه پزشکان، از سال ۹۴ پر قدرت وارد گود شد. در سال ۹۶ بعد از الزام قانون برنامه ششم برای استقرار سامانه «پرونده الکترونیکی سلامت ایرانیان» تا سال ۹۹ در سراسر کشور، این موضوع به یک تکلیف برای همه بیمه‌ها و همین طور وزارت بهداشت تبدیل شد. علاوه بر این با این اقدام می‌توان نظارت جدی‌تر بر روند تجویز و مصرف بی‌رویه دارو در کشور داشت و از قاچاق دارو هم جلوگیری کرد. این طرح امسال در راستای اجرای دولت الکترونیک به صورت پایلوت در یکی از شهرستان‌های هر استان اجرایی شده و با جمع‌بندی و رفع مشکلات و چالش‌های احتمالی در سایر شهرستان‌ها کلید می‌خورد.

مدیرکل بیمه سلامت استان مرکزی ضمن تأیید مطالب فوق از اجرای طرح نسخه الکترونیکی در شهرستان خمین به صورت پایلوت در استان مرکزی خبر می‌دهد و می‌گوید: «طرح نسخه الکترونیکی از ابتدای تیرماه امسال در شهرستان‌های شازند، محلات و دلیجان اجرایی می‌شود و پس از رفع مشکلات آن در شهرستان اراک و ساوه در تمامی استان مرکزی اعمال می‌شود.» محمدرضا جیریایی اضافه می‌کند: «اجرای طرح نسخه الکترونیکی با هدف تسهیل و سرعت در ارائه خدمات پزشکی، افزایش دقت، کاهش خطا‌های پزشکی و افزایش نظارت سازمان‌های بیمه‌گر در روند درمان انجام می‌گیرد.» وی اجرای طرح رسیدگی پایش الکترونیکی پرونده‌های بستری را از دیگر برنامه‌های سازمان بیمه سلامت کشور در سال جاری عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: «این طرح اکنون به صورت نمونه در شش استان کشور آغاز شده و اجرای آن در استان مرکزی از برنامه‌های این اداره کل است.»

جیریایی با اشاره به اینکه کاهش اختلاف احتمالی مؤسسات طرف قرارداد با سازمان‌های بیمه‌گر و حذف سلایق در روند درمان بیماران از جمله اهداف اجرای این طرح است، بیان می‌کند: «براساس تفاهمنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) با سازمان بیمه سلامت، پوشش بیمه درمانی مددجویان از ابتدای امسال به این سازمان منتقل شده است.» وی اضافه می‌کند: «۵ هزار مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) این استان در سه ماه نخست امسال از پوشش بیمه درمانی بهره‌مند شده‌اند و با صدور دفترچه برای ۱۶ هزار نفر مددجوی این نهاد حمایتی زمینه بهره‌مندی آنان از خدمات درمانی مؤسسه‌های طرف قرارداد بیمه سلامت فراهم شده است.» جیریایی از انعقاد تفاهمنامه سازمان بیمه سلامت کشور با سازمان زندان‌ها و امور تأمین وزارت کشور در سال‌جاری خبر می‌دهد و می‌گوید: «از این پس تمامی زندانیان در بند و خانواده‌های آنان می‌توانند از مزایای خدمات درمانی مؤسسه‌های بخش دولتی و دانشگاهی طرف قرارداد بیمه سلامت استفاده کنند.» به گفته این مقام مسئول مددجویان ندامتگاه‌ها پس از آزادی نیز می‌توانند با پرداخت حق بیمه ایرانیان سازمان بیمه سلامت مشمول تداوم خدمات از این سازمان شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار