کد خبر: 958826
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱
استاد دانشگاه هنر:
سریال‌های شبکه نمایش خانگی برخلاف توفیقاتی که می‌توانست داشته باشد به سمت هنجارشکنی‌های اخلاقی و ابتذال رفته است، این تأثیرگذاری به‌نوعی به‌صورت زیرپوستی در حال حرکت است و اثرات مخرب آن به مراتب بدتر از ابتذال در سینماست.
مصطفی محمدی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: دکتر حسن فارسیجانی درباره اهمیت شبکه خانگی به تسنیم گفت: شبکه نمایش خانگی یکی از مهم‌ترین ابزار‌های نمایشی ماست که حتی از فیلم‌های سینمایی در حال اکران به دلیل نمایش ساده و راحت در منزل، مقرون به صرفه بودن خصوصاً به دلیل گرانی سینما، پخش مکرر و تماشای آن به همراهی خانواده تأثیرگذارتر است. این استاد دانشگاه هنر در ادامه بیان کرد: این توصیفات هم مسئولیت‌های مسئولان سینمایی ما را سنگین‌تر کرده است و هم هنرمندان مسئولیت دوچندانی پیدا می‌کنند. در کنار این نکات باید یادآور شد که اگر هزینه تولید این آثار خوب تدبیر شود نتیجه‌اش این است که بازگشت سرمایه خوبی برای تهیه‌کننده‌ها و سرمایه‌گذاران به بار خواهد آورد و سود کلانی را به همراه خواهد داشت که قابل مقایسه با سینمای روی پرده نیست. خود این موضوع باعث علاقه‌مندی هنرمندان شده که به شبکه نمایش خانگی گرایش داشته باشند، همین طور به نوعی اسپانسر‌ها نیز علاقه‌مند هستند با سرمایه‌گذاری روی این حوزه سودآوری بهتری داشته باشند.
این مدیر فرهنگی و هنری کشور گفت: مطالب گفته شده باعث می‌شود مجبور شویم چارچوب حرفه‌ای و خوبی را تعریف کنیم که متأسفانه در این زمینه ما خیلی جلو نرفتیم، مخصوصاً با رکودی که در نمایش خانگی بود، فیلمسازان ما به روش‌های مختلفی که بتوانند از مدیوم سینمای خانگی بهره بیشتری ببرند و آن را گیشه‌ای کنند، روی آورده‌اند.
عضو شورای سیاستگذاری شبکه ۴ درباره ادامه روند سریال‌های خانگی اضافه کرد: با توجه به اینکه می‌توان یک سریال و فیلم شبکه نمایش خانگی را چندین بار دید و به افراد مختلف داد تا آن را ببینند و دیگر اینکه شرط سنی خاصی ندارد این موضوع باعث سوءاستفاده از آن از طرف برخی از هنرمندان شده است. شورای نمایش و پروانه ساخت شبکه ویدئویی ما نیز اغماض می‌کنند، در نتیجه ضربه‌های سنگینی به خانواده‌ها و فرهنگ و اعتقادات و باور‌های ما زده می‌شود. ما بار‌ها به مسئولان مربوطه گوشزد کرده‌ایم که برخی از این سریال‌ها دارای صحنه‌ها و گفت‌وگو‌هایی است که واقعاً نمی‌شود دید. سینما اگر دارای ابتذالی باشد می‌توان نرفت و تماشا نکرد ولی این مورد در خانه است و مانند برنامه‌های تلویزیون پخش می‌شود. بسیاری از خط قرمز‌ها دارد رد می‌شود و کسی هم به آنان تذکر نمی‌دهد. از طرف دیگر می‎بینیم که خود فیلم‌های سینما و آثار دیگر برای اینکه بازارگرمی داشته باشند و بتوانند فروش بهتری کنند، مثلاً پشت صحنه‌ها را پخش می‌کنند که در آن نیز خط قرمز‌های دیگری رد می‌شود. رئیس کمیته فصل فیلم و سریال کتاب، اهداف و اولویت‌های تولید و پخش صداوسیما را اینچنین بیان کرد: باید نسبت به شورای نظارتی گلایه کرد که چرا نسبت به مفاهیم و آموزه‌های غلطی که سریالی مانند «ممنوعه» در زمینه ازدواج دختر و پسر وارد کرده هیچ واکنشی نشان نداده است. رسماً رواج سبک زندگی غربی و تقبیح ارزش‌های دینی و انقلابی به وفور در سریال‌های شبکه نمایش خانگی دیده می‌شود. زمانی باید نگران این موضوع می‌بودیم که چنین مفاهیمی را سریال‌های ماهواره‌ای نشان می‌دادند ولی فعلاً مشکل این است که همان مفاهیم را به صورت بدتر در شبکه نمایش خانگی خودمان نشان می‌دهند. اگر نظارت درست صورت نگیرد و رعایت نشود باید مطمئن بود که گام به گام تهدید خانواده‌ها جدی‌تر خواهد بود.
دکتر فارسیجانی در پایان درباره چرایی ورود نکردن سینماگران فرهنگی و ارزشی ما به شبکه نمایش خانگی گفت: نمایش خانگی دارای تهدید و فرصت است. فرصت بسیار خوبی است که بتوان در آن ارزش‌ها و مسائل فرهنگی را وارد کرد و نشان داد، اما از سوی دیگر به دلیل آنکه دارای تهدید مالی به‌خاطر سرمایه‌گذاری و مشکلات دیگر است، غالباً دست و پای ورود سینماگران به آن بسته است. سینماگران اگر بخواهند دچار مسائل مالی نشوند باید به فکر گیشه خود باشند و برای این کار مجبور می‌شوند مفاهیم زرد و مبتذل را وارد کنند در حالی که علاقه‌مند به تولید و ساخت این مفاهیم نیستند. جا دارد برای حل این مشکل امثال سازمان‌هایی مانند اوج ورود کنند تا راه برای همکاری فیلمسازان و سینماگران خوب ما که تلاش برای ساخت آثار خانگی ارزشی، فرهنگی و مناسب دارند، باز شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار