کد خبر: 958865
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
در حالیکه از حدود ۶ هزار اتوبوس فعال در تهران، ۴ هزار دستگاه فرسوده هستند؟! قرار است امروز با حضور شهردار تهران فقط از ۱۳ دستگاه اتوبوس جدید رونمایی شود؛ تهران در خوش بینانه‌ترین حالت به ۲ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارد!
سرویس جامعه جوان آ‌نلاین: نخستین اتوبوس پس از انقلاب مشروطه وارد تهران شد و با گذر زمان تقاضا برای استفاده از آن افزایش پیدا کرد؛ در نهایت منجر به ایجاد شرکت واحد اتوبوسرانی در سال ۱۳۳۱ شد.

روند رو به رشد جمعیت تهران نیاز مردم را برای استفاده از حمل و نقل عمومی افزایش داد و متناسب با این نیاز به تعداد اتوبوس‌های پایتخت اضافه شد.

در حال حاضر تهران به ۹ هزار دستکاه اتوبوس نیاز درد، اما تنها ۶ هزار و ۲۰۰ دستکاه موجود است و متأسفانه حال و روز اتوبوس‌های موجود نیز روبه راه نیست چرا که از حدود ۶ هزار اتوبوس فعال در تهران، ۴ هزار دستگاه فرسوده هستند؟! و عمر بالای ۱۰ سال دارند.

ما در حالی با حجم انبوه اتوبوس‌های فرسوده مواجه هستیم که سال‌هاست پایتخت‌نشین‌ها با آلودگی هوا دست و پنجه نرم می‌کنند و مسئولان نسخه‌های مختلفی برای کاهش آلودکی هوا می‌پیچند.

تلاش برای تحقق این امر قطعاً به تنهایی از طریق نوسازی اتوبوس‌های فرسوده و افزایش ناوگان امکانپذیر نیست، اما با توجه به جابه جایی بیش از ۳ میلیون نفر در روز توسط اتوبوس‌های شرکت واحد، یکی از راه‌های موثر در کاستن از آلودکی هوا، نوسازی ناوگان اتوبوس‌رانی شهر تهران است، اما طی این سال‌ها این حوزه مورد بی‌مهری مسئولان مربوطه به ویژه مسئولان دولتی قرار گرفته است و آمار اتوبوس‌های ارائه شده توسط دولت طی سال‌های اخیر مؤید این ادعاست.

دولت از سال ۸۹ تاکنون هیچ اتوبوسی به شهرداری تهران تحویل نداده است و شهرداری تهران در سال گذشته تنها توانسته مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای این حوزه از دولت دریافت کند، اما این رقم بسیار ناچیز است و راه به جایی نمی‌برد؛ شهرداری دوره فعلی تهران نیز نتوانسته اقدام قابل توجهی در این حوزه داشته باشد با این حال، امروز قرار است در راستای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، فقط ۱۳ دستگاه اتوبوس دوکابین جدید (؟!) که از محل عوارض طرح ترافیک خریداری شده وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت شود.

همچنین به دنبال نیاز ناوگان حمل و نقل عمومی، در این بخش، تفاهم‌نامه تولید ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس داخلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی منعقد شده است و قرار است ۱۱۷ دستگاه مینی بوس تولید داخل، در خطوط طراحی شده آغاز به کار کنند.

اگرچه این اقدام شهرداری مفید است، اما با توجه به نیاز شهر و شهروندان، به هیچ‌وجه کافی و پاسخگو نیست؛ شهروندان از دولت تدبیر و امید و مسئولان شهری انتظار دارند همانطور که توجه به حمل و نقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در صدر شعار‌های اولیه و اولویت‌های کاری آن‌ها قرار داشته است در عمل نیز برای دستیابی به اهداف تعیین شده گامی بردارند.
منبع: تسنیم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار