کد خبر: 958932
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۳
هر هزار تن میگو سالانه برای ۵ هزار نفر اشتغالزایی می‌کند و برای کشور نیز ۵ /۶ میلیون دلار درآمدزایی به همراه دارد. از همین رو طی سال‌های اخیر تعداد سایت‌های پرورش میگوی کشور با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است.
سرویس ایران جوان آنلاین: هر هزار تن میگو سالانه برای ۵ هزار نفر اشتغالزایی می‌کند و برای کشور نیز ۵ /۶ میلیون دلار درآمدزایی به همراه دارد. از همین رو طی سال‌های اخیر تعداد سایت‌های پرورش میگوی کشور با رشد چشمگیری روبه‌رو شده است. به طوری که اکنون مزارع فعال میگوی پرورشی کشور به ۹ هزار و ۵۰۰ هکتار با تولید سالانه ۴۰ هزار تن در سال رسیده است. مزارعی که در استان‌های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و ... قرار دارند و هر روز هم بر وسعت‌شان افزوده می‌شود.

تا سال ۱۳۷۱ تولید میگو فقط به صید از دریا منحصر بود، اما در سه دهه اخیر سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌ای در دو بخش تولید و عمل‌آوری و توزیع این گونه آبزی در ایران انجام شده که همین امر در نهایت به ورود میگو به بازار ایران منجر شده است. بنابر این اکنون رشد و توسعه تولید و تکثیر میگو در مزارع پرورش میگو نه تنها بازار داخلی را پوشش داده، بلکه صادرات بیش از ۳۰ هزار تنی در سال‌جاری را هم برای کشور به ارمغان آورده است. گفتنی است که هر هزار تن میگو سالانه برای ۵ هزار نفر اشتغالزایی می‌کند و برای کشور نیز ۵ /۶ میلیون دلار درآمدزایی دارد. همین موضوع دلیلی بر افزایش روز افزون سایت‌های پرورش این نوع از آبزی است. در حال حاضر مزارع پرورش میگوی کشور به ۹ هزار ۵۰۰ هکتار رسیده است که از این بخش سالانه حدود ۴۰ هزار تن میگو برداشت می‌شود. البته این سودآوری آبزیان فقط به بحث پرورش میگو بر نمی‌گردد و سایت‌های پرورش ماهی نیز طی سال‌های اخیر سودآوری خوبی را به ثبت رسانده‌اند. به طوری که محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی از رشد ۴۰ برابری تولید شیلات کشور در ۴۰ سال انقلاب اسلامی خبر می‌دهد و می‌گوید: «ابتدای انقلاب تولید شیلات کشور در حدود ۳۰ هزار تن در سال بود، اما اکنون شاهد تولید یک میلیون ۲۰۰ هزار تن شیلات در سال هستیم.»
که این تولید هم به بخش پرورش ماهی و هم پرورش میگو بر می‌گردد که سایت‌های پرورش آبزیان نه فقط در یک استان و دو استان ساحلی بلکه در اغلب مناطق کشور قرار دارند. البته در این بین نام مناطق ساحلی، چون هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان و ... به واسطه دسترسی مناسب‌تر به منابع اولیه برای پروش آبزیان بیشتر از دیگر مناطق کشور به چشم می‌خورد.

تخصیص تسهیلات میلیونی به آبزی‌پروران

لازم به ذکر است که هرمزگان با بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار ساحل دریایی یکی از مناطق مستعد پرورش میگو در کشور است و از فرصت مناسبی برای پرورش این آبزی سودآور برخوردار است. همچنین این استان ۵۰ هزار هکتار زمین مستعد ایجاد مزرعه پرورش میگو دارد که اکنون ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار مزرعه پرورش میگوی فعال در ۹ سایت پرورش دارد. رئیس شیلات هرمزگان با تأیید مطالب فوق و اشاره به ضرورت توجه و سرمایه‌گذاری در زمینه افزایش ظرفیت که می‌تواند تحولات اقتصادی در این زمینه را به‌وجود آورد. می‌گوید: «سرمایه راه‌اندازی مزرعه پرورش میگو برای هر هکتار بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است که تا ۸۰ درصد این رقم تسهیلات پرداخت می‌شود و بنا بر تجربه سود این تسهیلات در مناطق روستایی ۴ تا ۶ درصد، در دیگر مناطق ۸ تا ۱۲ درصد است و یک تا دو سال تنفس دارد و بازپرداخت آن نیز پنج تا هفت سال است.» پرویز محبی با اشاره به اینکه سایت‌های پرورش میگوی هرمزگان در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بندرلنگه، جاسک، قشم و سیریک واقع شده است، اضافه می‌کند: «سالانه ۱۶ هزار تن میگو‌ی پرورشی در هرمزگان تولید و تنها ۲۰ درصد آن در داخل مصرف می‌شود. میگوی موجود از ۳ هزار هکتار در ۱۱سایت و ۲۰۰ مزارع فعال برداشت می‌شود.»

تحقق اقتصاد مقاومتی در برخی استان‌ها

بوشهر نیز به عنوان استان پیشتاز و بنیان‌گذار این صنعت در کشور شناخته می‌شود که اکنون با تولید ۲۱ هزارو ۵۰۰ تن در سطح ۴ هزارو ۸۰۰ هکتار بخش عمده تولید میگوی پرورشی کشور را به خود اختصاص داده است. مدیرکل شیلات استان بوشهر با اشاره به اینکه امروز صنعت پرورش میگو به عنوان یکی از صنایع پویای پس از انقلاب اسلامی در کشور به شمار می‌رود که نقشی مهم در تولید، اشتغالزایی، ارزآوری و متقاضیان زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، می‌گوید: «در زمان حاضر با همکاری قابل توجه بخش خصوصی ۳۰۰ مزرعه پرورش میگو در قالب ۱۰ سایت در استان بوشهر فعال است.» همچنین تاکنون برای راه‌اندازی و توسعه صنعت پرورش میگو در استان بوشهر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و دولت انجام شده است. گفتنی است مضاعف بر دو استان هرمزگان و بوشهر، پرورش میگو در دیگر نقاطی همچون چابهار، سیستان و بلوچستان، گلستان، خوزستان و ... نیز با برنامه‌ریزی کاملی در حال انجام است. اقداماتی که باعث شده پرورش این آبزی به عنوان برگ برنده‌ای برای اقتصاد مقاوتی استان‌ها شناخته شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار