کد خبر: 959049
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹
سازمان ملل اعلام کرد: 
گزارشگر مستقل سازمان ملل در اولین گزارش رسمی درباره ماجرای کشته شدن جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و فعال منتقد عربستان اعلام کرده که او در نقشه‌ای برنامه‌ریزی شده و با نیت قبلی به قتل رسیده است.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش  سی‌ان‌ان، اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام‌های انجام شده در خارج از چارچوب قضائی که مقام‌های عربستان سعودی بر اساس قوانین بین المللی مسئول این قتل هستند. بر اساس این گزارش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی و دیگر مقام‌های ارشد این کشور که در این قتل دست داشته‌اند می‌توانند تحت پیگرد قضایی قرار گیرند. 

کالامارد از دبیرکل سازمان ملل خواست تا دستور آغاز تحقیقات بین‌المللی از محمد بن سلمان و نقش او در قتل خاشقچی صادر کند. او همچنین خطاب به دولت آمریکا خواستار آغاز تحقیقات گسترده توسط اف‌بی‌آی در این رابطه شد.

جمال خاشقچی دوم اکتبر ۲۰۱۸ به دست تیم تروری در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. مقام‌های عربستان در ابتدا به صورت کلی دست داشتن خود در این ماجرا را و حتی اطلاع از سرنوشت این روزنامه‌نگار را نفی می‌کردند، اما با ارائه مدارک از سوی دولت ترکیه ادعا کردند که قتل وی با دستور محمد بن سلمان نبوده است. برای ظاهرسازی همچنین مقام‌های عربستان ۱۱ نفر را به اتهام دست داشتن در این ماجرا دادگاهی کردند و حتی برای ۵ نفر از آن‌ها درخواست اعدام شد. در گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای گزارشگر سازمان ملل که به صورت کامل شرح ما وقع در کنسولگری سعودی در استانبول را ارائه می‌کند، آمده است: «قتل جمال خاشقچی یک جنایت بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقچی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده بود. دولت عربستان سعودی عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی مسئول آن است.»
منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار