کد خبر: 959064
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
توانایی استان‌های مختلف کشور از جمله، آذربایجان‌شرقی، قم و خراسان‌رضوی در زمینه تولیدات انواع کفش موجب شده تا ایران سالانه با تولید ۷۰ تا ۸۰ درصد پاپوش مورد نیاز کشور، اعم از دست دوز و ماشینی بتواند رتبه دوازدهم دنیا را در این زمینه از آن خود کند
محمدرضا سوري
سرویس ایران جوان آ‌نلاین: از دیر باز تاکنون قم در کنار تبریز از مهــم‌ترین تولیدکنندگان کفش چرم دست‌دوز کشور به شمار می‌رود که محصولاتش از شهرت بالایی برخورداراست، با این حال در سال‌های گذشته با افزایش جمعیت و نیاز به تولید کفش بیشتر، ایجاد کارخانجات صنعتی را لازم کرده است چراکه این مهم می‌تواند موجب بالابردن میزان تولید با کیفیت بالا شود. موضوعی که از چند سال قبل باعث شد تا در زمینه تولید کفش‌های صنعتی تولیدکنندگان قمی بتوانند موفق عمل کنند. سرانجام روزگذشته بود که با حضور معاون وزیر صنعت، کلنگ احداث شهرک تخصصی کفش در قم با اشتغالزایی ۶ هزار نفر به زمین خورد. موضوعی که می‌تواند این استان را به مهم‌ترین قطب تولید کفش صنعتی کشور تبدیل کند.

توانایی استان‌های مختلف کشور از جمله، آذربایجان‌شرقی، قم و خراسان‌رضوی در زمینه تولیدات انواع کفش موجب شده تا ایران سالانه با تولید ۷۰ تا ۸۰ درصد پاپوش مورد نیاز کشور، اعم از دست دوز و ماشینی بتواند رتبه دوازدهم دنیا را در این زمینه از آن خود کند، موضوعی که به گفته دست‌اندرکاران این صنعت می‌توان با تکیه بر داشته‌های خود نه تنها از واردات بی‌نیاز شد، بلکه گوشه چشمی نیز به صادرات داشت.
 
قم رتبه اول در تولید کفش صنعتی
استان قم بعد از تبریز رتبه دوم تولید کفش چرمی در کشور را دارد. وجود ۲۵۰ واحد تولید کفش در استان قم موجب شده تا سالانه ۸۰ تا ۹۰ میلیون جفت کفش در استان قم تولید شود. این در حالی است که این صنعت توانسته برای بیش از ۵ هزار نفر اشتغالزایی مستقیم و زمینه‌های اشتغال برای بیش از ۲۰ هزار نفر هم فراهم کند. دمپایی پلاستیکی، چکمه کشاورزی، صندل‌های مردانه و زنانه و کفش چرمی از جمله تولیدات صنعتی استان قم است که دمپایی و صندل بیشترین تولیدات را به خود اختصاص می‌دهد. سهم ۷۰ درصدی بازار پاپوش تولید قم در کشور باعث شده تا این استان در تولید کفش صنعتی در کشور حرف اول را بزند. این موفقیت در حالی است که سالانه ۴۵ میلیون دلار کفش از گمرکات استان قم به کشور عراق، افغانستان، آذربایجان، عربستان و... انجام می‌شود. شرایط عالی تولید کفش در استان قم از جمله دلایلی بود که موجب شد تا روز گذشته شهرک تخصصی کفش و دمپایی ماشینی قم کلنگ‌زنی شود. معاون وزیر صنعت در این مراسم با اشاره به اینکه این شهرک برای ساماندهی صنوف تولیدکننده کفش و دمپایی در قم ساخته می‌شود، گفت: «این شهرک تخصصی به مساحت ۹۶ هکتار در شهرک صنعتی شکوهیه به بهره‌برداری می‌رسد و قرار است این طرح بزرگ برای بیش از ۶ هزار نفر در بخش‌های مختلف تولیدی اشتغالزایی ایجاد کند.» محسن صالحی افزود: «از ویژگی‌های شهرک صنعتی این است که همه واحد‌های تولیدی و قطعات و ماشین‌آلات در کنار هم تجمیع می‌شود و تجربیات خوبی برای تولید و سرمایه‌گذاری در یک جا فراهم است.» این در حالی است که قرار است در این شهرک صنعتی سرمایه‌گذار خارجی نیز ورود کند. از آنجا که مواد اولیه PVC در ایران وجود دارد و تنها EVA و PU وارداتی هستند، لذا با تهیه ماشین‌آلات صنعتی می‌توان این صنعت را در بیشتر استان‌ها ایجاد کرد.
بی‌نیاز از واردات کفش
آمار‌ها نشان می‌دهد تا قبل از تحریم‌ها، سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار کفش قاچاق از ایتالیا گرفته تا چین وارد کشور می‌شد. یکی از مزایایی که تحریم‌ها نصیب کفش تولیدی کشور کرد این بود که واردات از سال گذشته دیگر مقرون به صرفه نشد موضوعی که موجب شد تا دوباره رونق نصیب تولید کننده کفاشان دست دوز و ماشینی کشور شود. در حال حاضر میزان نیاز سالانه کشور به ۲۵۰ میلیون جفت کفش از همه نوع است که تولید کنندگان داخلی در صورت حمایت از آن‌ها می‌توانند تا ۴۰۰ میلیون جفت تولید داشته باشند، موضوعی که می‌تواند نام ایران را به یکی از پرآوازه‌ترین صادر کننده کفش تبدیل کند. رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز در این خصوص گفت: «صنعت کفش در تمام دنیا، صنعتی اشتغالزا محسوب می‌شود که کشور‌های مختلفی مانند چین، امریکا، هند و بسیاری از کشور‌های دیگر که جمعیت مناسبی دارند، به آن توجه ویژه دارند.» رسول شجری افزود: «حوزه کفش تنها به ۱۲۰ میلیون دلار به کشور‌های همسایه محدود می‌شود و در حال حاضر در بازار‌های داخلی حدود ۷۵ تا ۸۰ درصد انواع پاپوش‌ها تولید شده و ما سهمی بالا از بازار را در دست داریم، با این حال ظرفیت‌های تولیدی کشور به شکل ۵۰ درصدی در حال حرکت هستند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی اصغر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
0
0
خیلی عالییه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار