کد خبر: 959072
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶
روحانی دیروز در جلسه هیئت دولت خبر داد که از طریق یکی از رهبران جهان مطلع شده است ترامپ از رفتارش با ایران (خروج از برجام و تشدید تحریم‌ها) پشیمان شده و این تقصیر را گردن بولتون انداخته و گفته همه‌اش کار بولتون است.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: روحانی روز گذشته در جلسه هیئت دولت با اشاره به اینکه امریکا به دنبال انزوای ایران و ایران‌هراسی مجدد است و می‌کوشد در برابر زیرپا گذاشتن معاهدات و تخلفاتش، هزینه‌ای پرداخت نکند، گفت: «به‌رغم این تلاش‌ها، امریکا امروز در حال پرداخت هزینه بسیار بالایی در برابر این تخلفاتش است و به استثنای دو سه کشور کوچک که کار امریکا را تأیید می‌کنند، مقام یا کشوری نیست که صبر، متانت و اخلاق ایران را منکر شود.»
رئیس‌جمهور تصریح کرد: «همه معتقدند ایران صبر راهبردی و منطق و استدلال داشته و اقداماتش منطبق با مقررات بین‌المللی بوده و اقدامات اخیر برای کاستن از تعهداتش، طبق برجام و بند‌های ۲۶ و ۳۶ آن است. ایران تعهدات خود را کاملاً انجام داده است. آژانس بر عملکرد ما نظارت می‌کند و ما طبق مقررات پادمان و البته داوطلبانه، حتی طبق مقررات پروتکل الحاقی عمل می‌کنیم. به عبارتی روح برجام از طرف ما به طور کامل حراست و حفاظت شده، اما اساس برجام و روح برجام از طرف دیگر متعهدان، مورد صدمه جدی قرار گرفته است.»
رئیس‌جمهور تأکید کرد: «هیچ کس نمی‌تواند به ایران اعتراض کند یا ما را مورد سرزنش قرار دهد. ما طبق قانون و در چارچوب مقررات عمل می‌کنیم، البته اگر اهداف ما تأمین نشود بعد از ۶۰ روز که از ۱۸ اردیبهشت محاسبه می‌شود، اقدامات جدیدی را که قبلاً اعلام کرده‌ایم انجام می‌دهیم. در عین حال چنانچه آن‌ها در این دوره به تعهدات خود عمل کنند، همه اقداماتی که در ۶۰ روز اول یا احتمالاً ۶۰ روز دوم انجام گرفته، به نقطه اول برمی‌گردد و مشکلی ایجاد نمی‌شود، این منطق صریح ایران است.»
روحانی با بیان اینکه اقدامات امروز امریکایی‌ها علیه ملت ایران صرفاً تحریم نیست، گفت: «کسی نگوید که امریکا ما را تحریم کرده است، چراکه این تحریم نیست بلکه یک جنایت علیه بشریت است. اگر آن‌ها برخی صنایع حساس ما را تحریم می‌کردند، می‌شد اسم آن را تحریم گذاشت، اما وقتی زندگی مردم، مواد غذایی و نیازمندی‌های مردم را مورد تحریم قرار می‌دهند، نام آن جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی است».
رئیس‌جمهور تأکید کرد: «امروز هیچ کس تردید ندارد که برنامه امریکا که در اردیبهشت پارسال با تحریم‌ها آغاز شد و فکر می‌کرد به این طریق، اساس نظام را متزلزل می‌کند و مردم را از نظام برمی‌گرداند، صد درصد شکست خورده است.»
روحانی با بیان اینکه خود امریکایی‌ها در جلسات خصوصی به این موضوع اعتراف می‌کنند، گفت: «بر اساس برخی گزارش‌ها که به طور رسمی به دست ما رسیده، امریکایی‌ها در جلسات مهم با رهبران دنیا گفته‌اند که ما شکست خوردیم و مسیری که انتخاب کردیم نادرست بوده است و حتی رئیس‌جمهور امریکا در یکی از جلسات مهم سیاسی به یکی از رهبران دنیا گفته که همه این کار‌ها را این آقا (اشاره می‌کند به بولتون) کرده و او فکر می‌کرد که ما اگر به ایران فشار بیاوریم، می‌توانیم این کشور را به زانو درآوریم و حالا خودش هم فهمیده که اشتباه کرده است.»
رئیس‌جمهور گفت: «یکجانبه‌گرایی امریکا همانی است که برای افکار عمومی دنیا، قدرت‌ها و دولت‌ها هراس و نگرانی ایجاد کرده است، چون به طور مداوم مقررات بین‌المللی و تعهدات دوجانبه و چندجانبه را زیر پا می‌گذارد.»
روحانی با اشاره به زیر پا گذاشتن تعهدات بین‌المللی و چندجانبه همچون شرایط اقلیمی، پاسیفیک و نفتا و مقررات چندجانبه و بین‌المللی از سوی امریکا، افزود: «این اقدامات امریکاست که نگرانی ایجاد کرده و دنیا این نگرانی را تحت کلمه یکجانبه‌گرایی تبیین و بیان می‌کند. امریکایی‌ها باید بدانند که این مسیر آن‌ها به نتیجه نخواهد رسید و موفقیتی به دست نخواهند آورد.»
روحانی در ادامه با بیان اینکه در مذاکراتی که با رهبران چین و روسیه در سفر اخیر داشتیم، مطالب بسیار مهمی مطرح شد، اظهار داشت: «در این دیدار‌ها در خصوص مسائل مهمی رایزنی و گفت‌و‌گو کردیم و نظرات ما با چین و روسیه در مسائل منطقه‌ای و جهانی بسیار نزدیک است. همچنین در ملاقات‌های اخیر با آقایان شی جین پینگ و ولادیمیر پوتین لحن حمایت آن‌ها از ایران جدی‌تر از گذشته بود، البته در گذشته نیز آن‌ها حمایت خود را از ایران بیان می‌کردند، اما در ملاقات‌های اخیر لحن روشن‌تر و جدی‌تری از آن‌ها دیدم.»
رئیس‌جمهور با بیان اینکه چین و روسیه دو کشوری هستند که امروز با ما روابط راهبردی دارند و ما برای این روابط اهمیت زیادی قائل هستیم، گفت: «روابط نزدیک ما با آسیا، ژاپن و چین باعث شده که عده‌ای در همان روز که نخست وزیر ژاپن میهمان ما در تهران بود به دو کشتی نفتکش حمله کنند. همه دیدند که جمهوری اسلامی ایران در این حادثه همه توان خود را به کار برد تا ملوانان و خدمه کشتی را نجات دهد و سازمان بنادر و کشتیرانی و سایر نیرو‌های ما در منطقه همه تلاش خود را انجام و خدمه کشتی را نجات دادند و بعد از پذیرایی با پرواز مناسب آن‌ها از کشور خارج شدند. به جای اینکه از اقدام انسان‌دوستانه ما تجلیل و از ایران و میهمان ایران عذرخواهی کنند، یک بازی سیاسی و تبلیغاتی را در دنیا آغاز کردند که البته کسی جز امریکا، انگلیس و اذنابشان یعنی یکی دو کشور کوچک منطقه، کسی این حرف‌ها و بازی را باور نکرد.»
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «اینکه از یک طرف فشار اقتصادی بر ما وارد کنند و از یک طرف دعوت به مذاکره کنند، نزد هیچ سیاستمدار و انسان عاقلی معقول به نظر نمی‌آید. دعوت به مذاکره با اعمال فشار به معنای تسلیم است. نشستن پای میز مذاکره با کسی که اعمال فشار بر ملت ایران را ادامه می‌دهد، جز تسلیم معنای دیگری ندارد. اگر آن‌ها مذاکره می‌خواهند و صداقت دارند باید زمینه مذاکره را فراهم کنند و آن داشتن صداقت، برداشتن همه تحریم‌های ظالمانه، احترام به ملت ایران و قبول نظامی است که با رأی مردم به وجود آمده است. اینکه با فشار به دنبال مذاکره باشند و تصور کنند از این طریق می‌توانند افکار عمومی مردم ایران و جهان را تحت تاثیر قرار دهند، مسیری نادرست و اشتباه است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار