کد خبر: 959486
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۳
آمار‌های جهاد کشاورزی نشان می‌دهد، ایران در سال‌های گذشته موفق شده تا با بکار‌گیری نوین‌ترین روش‌ها در زمینه تولید گوشت قرمز (گوسفند، بز، گاو، گاومیش، شتر) رتبه ۱۹ دنیا، گوشت طیور رتبه ۱۰، شیر رتبه ۲۴، تخم مرغ رتبه ۹ و عسل رتبه ۳ را به دست آورد
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: شرایط آب و هوایی در بیشتر استان‌های کشور از جمله مازندران، اردبیل، خراسان شمالی موجب شده تا این مناطق در زمینه تولیدات دام و طیور حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشند. از آنجا که برای داشتن دام وطیور سالم نیاز است از زمان تولد تا رسیدن به کشتارگاه سلامت آن‌ها تضمین شود لذا این مهم می‌طلبد تا همواره دارو‌های مورد نیاز آن‌ها با بهترین کیفیت در اختیار تولید کنندگان قرار بگیرد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که با تلاش متخصصان داروسازی دام وطیور کشور در این زمینه به خودکفایی رسیده‌ایم. موضوعی که موجب شد تا رئیس سازمان دامپزشکی کشور از تولید ۹۷درصد دارو‌های بخش دام و طیور مورد نیاز کشور خبر دهد.

استان‌های مختلف کشور از جمله مازندران، اردبیل، خراسان شمالی بهترین شرایط را برای تولید دام وگوشت قرمز دارند موضوعی که موجب شده تا در سال‌های اخیر روند واردات از خارج به کمترین میزان برسد. آمار‌ها نشان می‌دهد، تولید گوشت قرمز از ۳۹۷ هزار تن در سال ۱۳۵۷ به ۸۳۸ هزار تن در سال ۹۶ رسیده است. از آنجا که برای رسیدن به خود کفایی نیاز است تا این مهم توسعه پیدا کند لذا به شدت نیازمند هستیم تا در زمینه تولید خوراک و داروی مورد نیاز دام وطیور گام برداریم.

خودکفایی در تولید دارو‌های دامی

برای رسیدن به خودکفایی در زمینه تولید گوشت قرمز و سفید در کشور نیاز است تا به زیر ساخت‌های مورد نیاز از جمله خوراک و دارو توجه ویژه‌ای داشته باشیم موضوعی که در زمان تحریم‌ها می‌تواند به عنوان اهرمی علیه کشور و غذای مردم مورد استفاده قرار بگیرد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور ۹۷درصد دارو‌های بخش دام و طیور کشور در داخل تولید می‌شود. موضوعی که می‌تواند خبر خوبی برای فعالان در این بخش باشد. علیرضا رفیعی‌پور با بیان اینکه در حوزه واکسن‌ها نیز ۹۵ درصد واکسن دام و ۴۰ درصد واکسن طیور در داخل کشور تأمین می‌شود، در این خصوص می‌گوید: «کنترل ۹۸ درصدی آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان که پارسال مرغ تخم‌گذار را در کشور نشانه گرفت تا از صحنه تولید خارج کند، از جمله اقدامات مؤثر درمانی دامپزشکی کشور است که توانستیم با دارو‌های تولید داخل به آن برسیم.»

این اظهارات در حالی است که ایران با انتقال فناوری از کشور ترکیه، تا یکسال آینده می‌تواند در تولید ۳۰ نوع واکسن دام و طیور خودکفا شود و دیگر نیازی به واردات نخواهد داشت. این موفقیت در حالی است که امسال برای نخستین بار سه شرکت خصوصی در کنار مؤسسه واکسن و سرم‌سازی رازی، تولید واکسن تب برفکی روغنی را استارت زده است و در حال حاضر بذر واکسن بیماری آنفلوآنزای فوق‌حاد پرندگان در داخل کشور ساخته می‌شود. همچنین قرار است بذر واکسن دام و طیور و آبزیان با همکاری یک شرکت دانش‌بنیان با اعتبار ۵ میلیارد تومان در آینده نزدیک تولید شود.

سازمان دامپزشکی کشور پس از سیل اخیر توانست با اقدامات سریع در زمینه سم‌پاشی، ضدعفونی مناطق و درمان دام، طیور و آبزیان از شیوع بیماری‌های مشترک انسان و دام جلوگیری کند. این در حالی بود که امسال عملیات واکسیناسیون را در مناطق سیل‌زده زودتر شروع کردیم و تا جایی پیشرفت که بیش از ۱۷۰ هزار رأس دام سبک سیل‌زده در امان ماندند. آمار‌ها نشان می‌دهد موفقیت در زمینه تولید دارو‌های مورد نیار سبب شده تا در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بیماری هاری ۱۰ درصد، سل ۴۰ درصد، تب مالت ۳۰ درصد، مشمشه ۷۵ درصد، شاربون ۴۳ درصد و تب کریمه کنگو ۴۳ درصد کاهش یافته است.
در حالی که در دهه گذشته ۱۲ هزارو ۸۳۰ کانون بیماری تب‌برفکی وجود داشت که هم اکنون در بخش گاوی ۵۳ درصد و در بخش گوسفند و بز ۷۰ درصد کاهش یافته است.

دانش بنیان‌ها برترین در تولید دارو‌ها

در سال‌های اخیر شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولیدات دارو‌های مورد نیاز دام و طیور گام‌های خوبی را برداشتند. طبق آمار‌های موجود، سالانه بالغ بر ۷ هزار تن، انواع محصولات مانند استارتر‌های لبنی، پروبیوتیک‌های انسانی (غذایی و مکمل‌های دارویی)، انواع پروبیوتیک‌های دام، طیور و آبزیان، فرآورده‌های بیولوژیک اعم از توکسین بایندر، آنزیم و سایر متابولیت‌های میکروبی در کشور تولید و به بازار ایران و خاورمیانه عرضه می‌شود. بهره‌گیری از مجهزترین تجهیزات تولید براساس استاندارد‌های بین‌المللی، آزمایشگاه‌های تخصصی و مجهز در بخش تحقیق و توسعه، کنترل کیفیت مطابق با آخرین استاندارد‌های بین‌المللی، همکاری با برترین مراکز تحقیقاتی و نیرو‌های متخصص و مجرب ملی و بین‌المللی و سرمایه‌گذاری عظیم در این راستا موجب شده تا با افزایش حجم تولید صنعتی، قادر به تأمین نیاز کشور و خاورمیانه باشیم.

رتبه‌های برتر در زمینه تولیدات دام و طیور

آمار‌های جهاد کشاورزی نشان می‌دهد، ایران در سال‌های گذشته موفق شده تا با بکار‌گیری نوین‌ترین روش‌ها در زمینه تولید گوشت قرمز (گوسفند، بز، گاو، گاومیش، شتر) رتبه ۱۹ دنیا، گوشت طیور رتبه ۱۰، شیر رتبه ۲۴، تخم مرغ رتبه ۹ و عسل رتبه ۳ را به دست آورد.

با توجه به اینکه تولید محصولات دامی از مهم‌ترین بخش‌های تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود، برنامه‌ریزی‌های انجام شده در این بخش، توسط معاونت تولید دام وزارت جهادکشاورزی سبب شده تا ایران رتبه‌های قابل قبولی را در تولید شیر، تخم مرغ، عسل و گوشت قرمز در دنیا به دست آورد. با توجه به گزارش معاونت تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از راهبرد‌های اصلی این معاونت ارتقا بهره‌وری و بهبود مدیریت تولید، افزایش تولیدات دامی به منظور تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز جامعه، توسعه و اصلاح نظام بیمه دام و همچنین حمایت از تولیدات و فرآورده‌های دامی و ثبات آن در بازار‌های هدف بوده است.
آمار صادرات این محصولات نشان می‌دهد که در سال گذشته حدود ۴۵ هزار تن در گوشت مرغ و قطعات و احشا، ۹۴۶ هزار تن شیرخام، ۸‌ هزار تن تخم مرغ خوراکی، یک‌هزار تن عسل طبیعی و ۵ /۱۹ هزار رأس دام سبک صادر شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار