کد خبر: 959656
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۰
اگر چه بازارهایی، چون ارز، طلا و سکه و خودرو و مسکن از فصل پایانی سال ۹۶ تاکنون نوسان‌هایی را تجربه کرد، اما به نظر می‌رسد بازار‌های مذکور نه‌تن‌ها به ثبات نسبی رسیده‌اند، بلکه برخی از آن‌ها نیز با تعدیل منفی قیمت نیز روبه‌رو شده‌اند، تحت‌تأثیر همین فضا شاهد رشد بازار هستیم، به‌طوری که این بازار طی دو روز گذشته بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ واحد رشد کرده‌است و شاخص کل این بازار قله ۲۴۲ هزار واحد را برای اولین‌بار در تاریخ بیش از ۵۰ ساله خود فتح کرد.
سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اقتصاد ایران طی ۱۸ ماه گذشته وضعیت نوسانی را تجربه کرده‌است، به‌طوری که همزمان با نوسان قیمت ارز از فصل پایانی سال ۹۶ به تدریج کلیه بازار‌ها دچار نوسان شد، در این میان هر چند جهش‌های قیمتی تلخی در برخی از بازار‌ها رخ داد و این اتفاق به مذاق برخی از دارندگان انواع دارایی خوش و فاقدان دارایی تلخ آمد، اما اقتصاد مکانیزم‌های خود را دارد و مسیر خود را طی می‌کند، حال بعد از دوره نوسانی طی شده به نظر می‌رسد ثبات نسبی در بازار‌ها برقرار شده‌است و برخی از بازار‌ها حتی تعدیل منفی قیمت را نیز تجربه می‌کنند.
هر چند مدتی است که ارزش معاملات روزانه بازار سرمایه به زیر یک هزار میلیارد تومان در روز کاهش داشته‌است و تعداد معاملات نیز تعدیل منفی خورده‌است، اما شاخص‌های اصلی بازار به کمک رشد قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بازار با رشد همراه شده‌اند، به‌طوری که شاخص کل تنها در روز‌های شنبه و یک‌شنبه هفته جاری با رشد بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ واحد روبه‌رو شده‌است.
در این میان شاخص بورس تهران در جریان معاملات روز گذشته با صعود بیش از ۵ هزار واحد برای اولین‌بار به سطح ۲۴۲ هزار و ۵۶۸ واحد رسید، ارزش بازار نیز برای نخستین‌بار در محدوده ۹۲۱ هزار میلیارد تومان قرار گرفت. رشد مذکور که به منزله کسب بازدهی ۱۵ /۲ درصدی برای تمامی نماد‌های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران بود، بیش از هر چیز تحت‌تأثیر نماد‌های «جم‌پیلن»، «کگل» و «فولاد» روی داد.

تقویت صنایع مرتبط با ساخت و ساز
در شاخص هم‌وزن نیز که تقریباً وضعیت عمومی نماد‌های حاضر در بورس را انعکاس می‌دهد، وضعیت مثبت بود به‌طوری که نماگر یاد شده با صعود ۲۵/۲ درصدی به ارتفاع ۵۷ هزار و ۷۱۰ واحدی رسید. این رشد در گروه‌هایی همچون «سیمانی»، «انبوه سازی» و «دارویی» بیش از سایرین مشاهده می‌شد. به نظر می‌رسد همزمان با مطرح شدن ساخت بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی که اخیراً از سوی وزیر راه و شهرسازی عنوان شده‌است صنایع مرتبط با ساخت و ساز و همچنین انبوه‌سازی‌ها پیشاپیش اثر تبعی طرح مذکور را درک کرده‌اند و سهام بنگاه‌هایی که در حوزه ساخت و ساز قرار می‌گیرند، مسیر رشد را در پیش گرفته‌است.
اگر چه در روز شنبه هفته جاری شاخص کل بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ واحد رشد کرد، اما تعداد معاملات ۲۲۵ هزار و ۸۶۵ مرتبه و ارزش معاملات نیز در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود که این رشد با این افت ارزش و مرتبه معاملات نشان از تردید‌هایی نسبت به آینده و احتیاط معامله‌گران به دلیل ریسک‌های بین‌المللی موجود داشت. تا پیش از این ارزش معاملات ۵/ ۱ الی ۲ هزار میلیارد تومان در روز بود و تعداد معاملات نیز بیش از ۳۰۰ هزار مرتبه بود.
در این بین، اما رشد روز گذشته شاخص کل با تقویت مرتبه معاملات و ارزش معاملات روزانه همراه بود که به نظر می‌رسد چشم‌انداز بازار‌ها و ریسک‌ها نیز تغییر وضعیت به سوی بهبودی داده‌اند. بازار‌های جهانی در آستانه از سرگیری مذاکرات تجاری و انتظار برای رونمایی از تداوم عملکرد قدرتمند شرکت‌های بزرگ کالایی در ماه خرداد اثر بسزایی در از سرگیری روند صعودی شاخص کل دارد.

نگاهی به ارزش معاملات
حجم معاملات بورس تهران ۳ میلیارد و ۴۹۰ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و ۳۶۹ میلیارد تومان ثبت شد که از این میان هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده‌است. در میان نماد‌ها نیز نماد «شیران»، «فملی» و «سفارس» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار