کد خبر: 959660
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
رئیس‌جمهور امریکا دنبال یک عکس یادگاری مجدد با همتای کره‌ای
هنوز چند روز از پایان سفر کم‌سابقه شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به پیونگ‌یانگ نگذشته، ترامپ هوس سفر به سئول کرده است؛ سفری که مهم‌ترین دستور کار آن آغاز مجدد مذاکرات به بن‌بست خورده با کره‌شمالی است. دیپلماسی نامه‌نگاری بین ترامپ و کیم‌جونگ‌اون مجدداً فعال شده و مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا گفته که منتظر یک نشانه تمایل از کره‌شمالی برای آغاز مذاکرات هستیم.
علی قنادی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ترامپ می‌خواهد برای رقابت‌های انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ هر طور شده یک توافق دست و پا کند. او این تلاش را سال قبل از پیونگ‌یانگ شروع کرد؛ کوششی که منجر به یک توافق یک صفحه‌ای با کره‌شمالی در خرداد ماه ۱۳۹۷ شد. اما این توافق با اصرار امریکا بر خلع سلاح اتمی کره‌شمالی بی‌نتیجه ماند. همزمان، ترامپ سعی کرد با خروج از توافق هسته‌ای با ایران و تشدید فشارها، ایران را برای امضای یک توافق جدید غیر از برجام پای میز مذاکره بیاورد که آخرین تحول این تلاش، درخواست از شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن برای سفر به تهران با هدف میانجیگری بود، اما این تلاش نیز به نتیجه نرسید. حالا به فاصله کوتاهی بعد از دیپلماسی نافرجام با تهران، ترامپ یک بار دیگر دیپلماسی با پیونگ‌یانگ را کلید زده و به کیم‌جونگ‌اون رهبر کره شمالی نامه نوشته است. زمان‌بندی نامه‌نگاری ترامپ به کیم، حاکی از این است که سفر شی‌جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین به پیونگ‌یانگ و قصد او برای اجرای آنچه «طرح عظیم» برای ایجاد ثبات دائمی در آسیای شرقی نامیده شده، در آوردن مجدد ترامپ به پای میز مذاکره بی‌تأثیر نبوده است. آنگونه که «ساوت‌چاینا‌مورنینگ پست» دیروز نوشت، خود چین نیز نگران آن است که نزدیک شدن امریکا به کره‌شمالی به قیمت تغییر در پویایی‌های قدرت در منطقه شرق آسیا و از دست رفتن پیونگ‌یانگ تمام شود و به همین خاطر سفر رئیس‌جمهور چین به پیونگ‌یانگ در واقع «تلاشی برای ایفای نقش کلیدی‌تر و حمایت از خارج شدن پیونگ‌یانگ از انزوای اقتصادی بود.» چارلز آرمسترانگ، تاریخ‌نگار و کارشناس مسائل کره در دانشگاه کلمبیا معتقد است: «ممکن است چینی‌ها نگران از دست دادن اهرم خودشان در قبال کره شمالی شده باشند و از این بترسند که کره‌شمالی و امریکا وارد یک اتحاد ضد چینی شوند.»
به نظر می‌رسد دولت امریکا نیز در وضعیتی مشابه چینی‌ها است و از این نگران است که چین با کنار گذاشتن سیاست سنتی «حمایت از یک کره‌شمالی ضعیف وابسته به خود»، وارد گام‌های جدیدی در مناسبات با پیونگ‌یانگ شود، مناسباتی که در سفر اخیر شی‌جین‌پینگ اعلام شد «فارغ از هرگونه شرایط بین‌المللی» همکاری با یکدیگر را تقویت خواهند کرد. به همین دلیل است که ترامپ بلافاصله بعد از سفر رئیس جمهور چین به پیونگ‌یانگ، دست به قلم شد و به کیم‌جونگ‌اون نامه نوشت. پیش از این، ترامپ نیز روز یازدهم ژوئن اعلام کرده بود که نامه‌ای «زیبا» و «بسیار گرم» از سوی کیم‌جونگ‌اون دریافت کرده است.

حمایت لفظی پکن از نامه‌نگاری
پس از آنکه منابع کره‌ای روز یک شنبه گفتند که رهبر کره‌شمالی از شخص ترامپ نامه‌ای حاوی «مطالب مهمی» دریافت کرده و تصویر لحظه خواندن نامه ترامپ توسط کیم نیز منتشر شد، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی اعلام کرد که رئیس‌جمهور امریکا هفته آینده برای رایزنی با «مون جائه این» همتای کره‌جنوبی خود درباره راه‌های از سرگیری مذاکرات با کره‌شمالی، عازم «سئول» می‌شود. مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا ابراز امیدواری کرده که نامه ترامپ راه را برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با کره‌شمالی باز کند و البته این را هم گفته که در صورتی که کره‌شمالی نشانه‌ای مبنی بر تمایلش به گفت‌وگو درباره خلع سلاح هسته‌ای رو کند، «در بازه کوتاهی» برای ازسرگیری مذاکرات با این کشور آماده خواهد بود. دولت چین روز دو شنبه ضمن استقبال از تبادل نامه بین سران امریکا و کره‌شمالی اعلام کرد، پکن همواره از گفت‌وگو و مذاکره برای حل تنش‌ها در شبه‌جزیره کره حمایت کرده است.
با وجود این موضع‌گیری بیانی، ناظران معتقدند که شروع مجدد دیپلماسی کره‌شمالی با ترامپ، چینی‌ها را نگران خواهد کرد، به خصوص که منابع خبری دیروز گفتند که پیونگ‌یانگ و سئول در ادامه مذاکرات صلح دو کره، در حال گفت‌وگو بر سر بازگشایی یک مرکز صنعتی در مرز دو کشور هستند که برای کره‌شمالی درآمدی ۱۲۰ میلیون دلاری در سال داشت. فعالیت حدود ۵۵ هزار کارگر از کره‌شمالی در مجموعه صنعتی کائسونگ واقع در مرز بین دو کره، برای تولید کالا‌های متنوع برای بیش از ۱۲۵شرکت کره‌جنوبی، نشانه‌ای واضح از مصالحه دو کشور پس از اولین اجلاس صلح شبه‌جزیره کره در سال ۲۰۰۰ به شمار می‌رود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار