کد خبر: 959791
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۷
قرار گرفتن قم در مسیر ریلی استان‌های جنوبی کشور که مهم‌ترین خط سیر تبادلات کالا در کشور به حساب می‌آید می‌طلبد تا این منطقه برای خدمت‌رسانی به قطار‌های باری و مسافری از تجهیزات و لجستیک خوبی برخوردار باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی خدمت‌رسانی با تأخیر مواجه نشود.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: قرار گرفتن قم در مسیر ریلی استان‌های جنوبی کشور که مهم‌ترین خط سیر تبادلات کالا در کشور به حساب می‌آید می‌طلبد تا این منطقه برای خدمت‌رسانی به قطار‌های باری و مسافری از تجهیزات و لجستیک خوبی برخوردار باشد تا در صورت بروز هرگونه مشکلی خدمت‌رسانی با تأخیر مواجه نشود. این در حالی است که علاوه بر این مباحث اقتصاد مقاومتی و نیاز به داشتن مسیری سریع، ارزان، امن و اقتصادی می‌طلبد تا این مهم مورد توجه ویژه قرار بگیرد موضوعی که موجب شد تا استاندار قم با تأکید بر لزوم تکمیل پروژه راه‌آهن منطقه ویژه سلفچگان به عنوان چشمه بار خطوط راه‌آهن کشور، از تعیین ایستگاه گارمانوری به‌عنوان دهکده لجستیک استان خبر دهد.

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، شهرک صنعتی شکوهیه قم و قرار گرفتن استان قم در مسیر تبادلات کالا در میان استان‌های جنوبی با سایر مناطق کشور موجب شده تا تردد بسیاری در مسیر‌های ریلی و جاده‌ای آن انجام بگیرد موضوعی که به شدت می‌طلبد تا برای جلوگیری از هرگونه مشکلی از خدمات خوبی بهرمند باشد. در حال حاضر سالانه ۸ میلیون تن بار شامل ۳ میلیون از شهرک شکوهیه، ۳ میلیون از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و ۲ میلیون نیز از اداره کل گمرک قم توسط شبکه ریلی این استان جابه‌جا می‌شود، موضوعی که به شدت می‌طلبد تا بحث لجستیک در آن به شدت مورد توجه قرار بگیرد.

ایستگاه راه‌آهن گارمانوری لجستیک قم

با توجه به اینکه بیش از ۸۰ درصد کالا‌ها از طریق مسیر راه‌آهن قم به سایر استان‌های کشور مبادله می‌شود که یکی از سریع‌ترین، ارزان‌ترین و امن‌ترین مسیر‌ها به شمار می‌رود لذا این مهم می‌طلبد تا خدمات‌رسانی به قطار‌ها به طور ویژه انجام بگیرد؛ موضوعی که به شدت مورد توجه مسئولان کشور و این استان قرار گرفته و اجرایی شده است. استاندار قم با تأکید بر لزوم تکمیل پروژه راه‌آهن منطقه ویژه سلفچگان به‌عنوان چشمه‌بار خطوط راه‌آهن کشور، و تعیین ایستگاه گارمانوری به عنوان دهکده لجستیک استان در این خصوص می‌گوید: «عبور نزدیک به یک سوم بار سیستم حمل و نقل ریلی کشور از استان قم ظرفیتی مناسب برای ایجاد دهکده لجستیکی در استان ایجاد می‌کند.»

دکتر بهرام سرمست با بیان اینکه برنامه بلند مدت و چشم‌انداز توسعه قم در اجرای این طرح مورد توجه قرار گرفته است می‌افزاید: «در سیستم حمل و نقل بار لزوم شناسایی چشمه‌های حمل و نقل بار در استان و اتصال به خطوط راه‌آهن کشور در دستور کار قرار گیرد.»

وی ادامه می‌دهد: «ایستگاه گارمانوری اولویت اول استان جهت تعریف دهکده لجستیک است و بایستی اقدامات لازم درباره تحقق ایجاد دهکده لجستیک در این ایستگاه انجام شود.»
استاندار قم با اشاره به اهمیت تکمیل پروژه اتصال منطقه ویژه سلفچگان به خطوط راه‌آهن ریلی تصریح می‌کند: «ایستگاه راه‌آهن منطقه ویژه سلفچگان به‌عنوان چشمه باری استان به راه‌آهن کشور متصل شود.» سرمست با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای تحقق اهداف بلند مدت استان در حمل و نقل ریلی، می‌گوید: «ایستگاه راه‌آهن ساقه نیز به‌عنوان هدف دوم ایجاد دهکده لجستیک استان مورد توجه و آماده‌سازی قرار گیرد.» به گفته وی اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران، قم و اصفهان از جمله اقدامات مهم ریلی در این استان است که می‌طلبد مسئولان ملی و استانی اقدامات لازم برای تکمیل این پروژه را در دستور کار خود قرار دهند.

مدیرکل گمرکات قم نیز در این رابطه با اشاره به امضا تفاهمنامه با اداره کل راه‌آهن قم برای اتصال خط راه‌آهن به گمرکات استان، می‌افزاید: بر اساس طرح جامع توسعه گمرکات قم، این خط راه‌آهن در طی چهار ماه احداث می‌شود که این امر نقش مؤثری در گسترش فعالیت‌های گمرکات قم به عنوان استان مجاور پایتخت، خواهد داشت. وی با اشاره به مزایای اتصال خطوط ریلی به گمرکات، می‌افزاید: با این کار حمل و نقل کالا در شرایط ایمن‌تری انجام می‌شود.

ظرفیت‌های اقتصادی با اتصال گمرکات به راه‌آهن

از آنجا که در حال حاضر سالانه ۸ میلیون تن بار شامل ۳ میلیون از شهرک شکوهیه، ۳ میلیون از منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و ۲ میلیون نیز از اداره کل گمرک قم توسط شبکه ریلی این استان جابه‌جا می‌شود، لذا این مهم می‌طلبد تا توسعه راه‌آهن در این استان خصوصاً شهرک‌های صنعتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شود.
اتصال گمرکات قم به راه‌آهن سراسری عامل مهمی برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی استان است چرا که با این کار روزانه تعداد بسیار زیادی از کالا‌های ترخیص شده از گمرکات استان به مرز‌های کشور می‌رسد. مدیرکل گمرکات قم در این خصوص می‌گوید: «گمرکات استان قم تلاش می‌کند به طور میانگین کار ترخیص کالا‌های صادراتی را در مدت سه ساعت و کالا‌های وارداتی را در مدت ۷۲ ساعت به انجام رساند که در این زمینه استفاده از خطوط ریلی برای انتقال کالا می‌تواند نقش مؤثری در کاهش فرآیند ترخیص داشته باشد.»

محمد خلیلی با اشاره به مزایای اتصال خطوط ریلی به گمرکات، می‌افزاید: «با این کار حمل و نقل کالا در شرایط ایمن‌تری انجام می‌شود و صاحبان سرمایه آرامش خاطر بیشتری برای آسیب ندیدن کالای خود دارند.»
وی همچنین اتصال گمرکات قم به راه‌آهن سراسری را عامل مهمی برای افزایش ظرفیت‌های اقتصادی استان دانست و تصریح می‌کند: «با این کار روزانه تعداد بسیار زیادی از کالا‌های ترخیص شده از گمرکات استان به مرز‌های کشور می‌رسد و فرآیند صادارت استان با رشد خوبی مواجه خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار