کد خبر: 959813
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۶
با مصوبه شورای پایتخت
سرانجام پس از حرف و حدیث‌های فراوان و سنگ‌اندازی‌ها، ثبت‌نام از اعضای شورایاری در شهر تهران در ۳۵۲ محله آغاز شد تا نمایندگان مردم در محلات بتوانند در اداره امور محله زندگی خود نقش‌آفرینی کنند.
بیژن یانچشمه
سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته رئیس ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها گفت: شورایاران به هیچ‌وجه اجازه دخالت در امور مالی، اجرایی، معاملاتی اداری مدیریت شهری را ندارند و تنها ناظر هستند. کمرنگ‌کردن نقش شورایاری در حالی صورت گرفته که به‌دلیل کم تعدادبودن اعضای شورای شهر، خلأ‌ها و مشکلات بسیاری در محلات شهری وجود دارد که طبق آن نیاز است تا شورا‌ها تقویت شوند؛ حضور فعال شورایاری‌ها سبب خواهد شد تا شهروندان برای رفع مشکلات محلات پای کار بیایند نه اینکه مشارکت شهروندان به حاشیه رانده شود.
تجربه چها ر. دوره شورایاری‌ها در محلات سبب‌شده در کنار حاشیه‌های ایجاد شده برای حضور شورایاری‌ها در محلات، شهروندان بتوانند در اداره محله زندگی خود بیش از گذشته نقش‌آفرین باشند. متأسفانه این نهاد مدنی نوپا حالا در دوره پنجم خود به جای کسب اختیارات در امر نظارت بر عملکرد دستگاه شهری به نهادی صرفاً ناظر و پیشنهاددهنده تبدیل شده است تا فقط حضور داشته باشد، ولی کاری نتواند انجام دهد. در این خصوص روزگذشته رئیس ستاد اجرایی شورایاری‌ها از برگزاری انتخابات شورایاری محلات در ۴ مرداد سال جاری خبر داد. محمدرضا جوادی یگانه، در نشست خبری که به منظور تشریح اقدامات پنجمین دوره انتخابات شورایاری برگزار شد با بیان اینکه از روز دوشنبه فرآیند ثبت‌نام انتخابات آغاز شده است، گفت: کاندیدا می‌توانند با مراجعه به سایت http://shorayari. tehran. ir نسبت به بارگذاری اطلاعات خود اقدام کنند.

۴ مرداد زمان انتخابات شورایاری‌ها
یگانه با بیان اینکه انتخابات در ٣۵٢محله در ۴مردادماه اجرایی می‌شود، گفت: در این دوره با مصوبه شورای شهر دو تبصره به آیین‌نامه شورایاران اضافه شده است؛ به‌گونه‌ای که برای اولین بار شهرداری و شورای شهر تهران ملزم شدند از نظر و تجربه شورایاران در تصمیم گیری‌های محلی بهره گیرند و همچنین شورایاران به هیچ وجه اجازه دخالت در امور مالی، اجرایی، معاملاتی اداری و ... مدیریت شهری را ندارند و تنها ناظر هستند.
وی با اشاره به اینکه تصمیم‌گیری در سطح محلات حالت مطلوب مدیریت شهری است، اظهار داشت: امیدواریم شورایاری‌ها فرصت تصمیم‌گیری در سطح محلات را فراهم کنند.
این سخنان در حالی بیان می‌شود که شورایاری‌ها در دوره‌های گذشته گزارش‌های مبسوطی از عملکرد و نواقص و ناکارآمدی‌های مدیران شهری در محلات را در صحن شورا ارائه می‌کردند که ارائه این دست گزارشات سبب حساس‌شدن مدیریت شهری و رصد مشکلات پنهان محلات می‌شد. حال این انتظار می‌رفت که در این دوره شورایاری‌ها تقویت شوند نه اینکه فقط در حد ناظر و پیشنهاددهنده حاضر شوند. در این خصوص جوادی یگانه با بیان این نکته که در معاونت اجتماعی شهرداری تهران در تدارک دستورالعمل اجرایی هستیم، افزود: در این دستورالعمل مشخص می‌شود تصمیم در سطح محلی چیست و شهرداری موظف به اخذ نظرات می‌شود. اگرچه در وظایف و اختیارات اجبار وجود ندارد، اما اینکه شهرداری موظف به اخذ نظر شورایاران به عنوان تنها نماینده قانونی محلات شود و هنگام تصمیم‌گیری به نظر مردم توجه کند، مهم است.
جوادی یگانه در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حضور احزاب سیاسی در این انتخابات اظهار کرد: یکی از کار‌های احزاب حضور در جریان‌های اجتماعی جامعه است و ما احزاب را تشویق می‌کنیم در صحنه حضور داشته باشند. نمی‌توانیم برای یک حزب خاص محدودیت ایجاد کنیم و به نظر نمی‌رسد نقش و دیدگاه سیاسی افراد در عمران و آبادانی محلات تغییری ایجاد کند.

راه اندازی سامانه محله‌یار در پایتخت
عضو شورای شهر تهران در این نشست از راه‌اندازی سامانه محله‌یار برای افزایش احساس تعلق محله‌ای میان شهروندان خبر داد و گفت: این سامانه بعد از انتخابات شورایاری‌ها فعال می‌شود.
آرش میلانی اظهار داشت: در محلات مشکلاتی وجود دارد که برخی از نهاد‌ها متولی رفع آن هستند. تأمین امنیت محله و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نمونه‌ای از این مواردی است که شورایاری‌ها می‌توانند اقدامات مؤثری در کنار سایر نهاد‌ها انجام دهند.
وی افزود: شورایاری‌ها در ۳۵۰ محله پایتخت می‌توانند در امر هشدار و کمک‌رسانی قبل از وقوع حوادث نیز مؤثر باشند. به طور مثال در صورتی که مشکلی در یک محله وجود دارد، آن را به پلیس اطلاع یا در مورد عوارض اجتماعی شهرداری و نهاد‌های دیگر را اطلاع‌رسانی کنند.
این عضو شورای شهر تهران بیان داشت: شورایاری‌ها بر همین اساس با نهاد‌های دیگر همچون پلیس راهور و اداره برق تفاهمنامه‌هایی دارند و مرز اقدامات آن‌ها مشخص است. البته شفاف‌شدن مرز اجرا و نظارت در محلات ضرورت دارد. میلانی گفت: طبق مصوبه‌ها در شورایاری‌ها هیئت امنایی تشکیل می‌شود و قانونی است که هیئت امنا می‌تواند مدیر محله را انتخاب کند و همچنین در طرح‌ها و پروژه‌ها شهرداری موظف است نظر شورایاری‌ها را اخذ کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار