کد خبر: 1112438
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
هرساله آلودگی هوا خسارات جانی برجای می‌گذارد و بیماری‌های متعددی را برای آنهایی که در هوای آلوده نفس می‌کشند، ایجاد می‌کند. آلودگی هوا گاهی به‌قدری شدت می‌گیرد که حتی نفس کشیدن در آن هم سخت می‌شود اما ذرات ریز معلق در تمام هوا نفوذ کرده و راهی برای فرار از آن نیست.
محیا حسینی

سرویس جامعه جوان آنلاین: هرساله آلودگی هوا خسارات جانی برجای می‌گذارد و بیماری‌های متعددی را برای آنهایی که در هوای آلوده نفس می‌کشند، ایجاد می‌کند. آلودگی هوا گاهی به‌قدری شدت می‌گیرد که حتی نفس کشیدن در آن هم سخت می‌شود اما ذرات ریز معلق در تمام هوا نفوذ کرده و راهی برای فرار از آن نیست.
آنطور که مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران می‌گوید: «شهروندان تهرانی از سال ۹۶ تا پایان سال ۱۴۰۰ فقط ۳۶ روز هوای پاک را تجربه کرده‌اند!» البته شهرهای بسیار زیاد دیگری نیز با آلودگی هوا، دست و پنجه نرم می‌کنند و آلودگیِ هوا فقط مختص تهران نیست.
به گفته کارشناسان آلودگی هوا و همچنین مسئولان در این حوزه، علت اصلی آلودگی هوا، خودروها و همچنین فرسودگی وسایل حمل و نقل عمومی است و باید خیلی زود فکری برای آنها شود. این در حالی است که در سال‌های متمادی، مسئله نوسازی وسایل حمل و نقل عمومی توسط دولت‌ها نادیده گرفته شده اما دولت سیزدهم به این مسئله توجه داشته است. اما متاسفانه 80 درصد ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده است و نوسازی آن، زمان زیادی احتیاج دارد. به همین دلیل مشخص نیست تا نوسازی کامل وسایل حمل و نقل عمومی چند نفر دیگر بیمار می‌شوند یا قرار است جان خود را از دست بدهند.

چرایی حل نشدن معضل آلودگی هوا
به تازگی حجت الاسلام سیدمحمد آقامیری، رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران درباره چرایی حل نشدن معضل آلودگی هوا گفت: «خودروها مهمترین آلوده کننده هوا هستند و ساماندهی خودروها زیر نظر وزارت صنعت است و در اختیار شهرداری نیست و شهرداری نمی‌تواند به یک شرکت خودروساز امر و نهی کند.»
او ادامه داد: «در آلودگی هوا ۲۵ دستگاه و سازمان مسئول هستند که یکی از آن‌ها شهرداری تهران است که اتفاقا مسئول اصلی نیست اما وظایفی دارد. اولین وظیفه شهرداری تهران در بحث آلودگی هوا تامین فضای سبز برای فیلتر کردن هوای آلوده است. در حال حاضر تهران ۴۷۰ هزار هکتار پارک و بوستان دارد یعنی اینقدر با مازاد ظرفیت موجود شهرداری کار کرده است که برای تامین آب آبیاری این پارک‌ها و بوستان‌ها با مشکل مواجه هستیم و فاضلاب را تصفیه و از پساب‌ها برای آبیاری این بوستان استفاده می‌کنیم تا از آب شرب استفاده نکنیم و بتوانیم خرمی و شادابی را در سطح شهر حفظ کنیم. سالانه نیز به صورت چند ده هکتاری بوستان احداث می‌شود.»
وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه شهرداری تهران در مناسب‌سازی وضعیت هوای تهران ایجاد پارک‌ها و بوستان‌ها است، گفت: «در آلودگی هوا خودروها مهمترین آلوده کننده هوا هستند ساماندهی خودروها زیر نظر وزارت صنعت است و در اختیار شهرداری نیست و شهرداری نمی‌تواند به یک شرکت خودروساز امر و نهی کند حتی نمی‌تواند به آن‌ها بگوید این خودروها را وارد شهر تهران نکنید. سالانه ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار خودرو به شهر تهران اضافه می‌شود تعداد خودروهایی که در تهران تردد می‌کنند ۸ برابر ظرفیت معابر شهر تهران است یعنی اگر ما کل اتوبان‌ها و بزرگراه‌های تهران را دوبرابر کنیم باز هم ۷ برابر از تعداد خودروهایی که در سطح شهر تهران است عقب هستیم.»

فرسودگی ناوگان حمل و نقل، اصلی‌ترین منابع آلاینده
در رابطه با منبع اصلی آلودگی هوا، ایرج حشمتی، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: «فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران از اصلی‌ترین منابع انتشار آلاینده‌های هوای تهران است و شهرداری تهران باید توسعه و نوسازی حمل و نقل عمومی را با اولویت حمل و نقل پاک در دستور کار خود قرار دهد.»
او با اشاره به جلسه کارگروه هماهنگی اجرای قانون هوای پاک در روز پنجشنبه ۵ آبان در وزارت کشور، اظهار داشت: خوشبختانه با ورود جدی دولت و وزیر کشور و همچنین سازمان بازرسی کل کشور، اراده جدی در دستگاه‌های اجرایی شکل گرفته و برنامه‌های عملیاتی خوبی از سوی وزارت کشور، نفت، نیرو و سایر سازمان‌ها تهیه و ارائه شده است که امیدواریم ضمن اجرای به موقع برنامه‌ها، اهداف قانون هوای پاک در کاهش آلودگی هوا محقق شود.»

معاون اجرایی پلیس راهور: با جریمه کردن خودروهای فرسوده هوا پاک نمی‌شود
در حالی که قانون هوای پاک تاکنون رعایت نشده، پلیس خودروهای فرسوده را مطابق همین قانون جریمه کرده است یعنی از قانون هوای پاک تنها جریمه کردن خودروهای فرسوده اجرایی شده است. مسئله‌ای که حسین رمضانی، معاون اجرایی پلیس راهور ناجا نیز به آن اشاره کرد و گفت: «پلیس تنها دستگاهی است که به تکالیفش در قانون هوای پاک عمل کرده است و حاضر است که گزارش عملکرد ارائه کند. اما وقتی ۱۷ میلیون وسیله نقلیه در کشور داریم که ۱۰ تا ۱۱ میلیون این تعداد موتورسیکلت و مابقی وسایل نقلیه خودروهای شخصی و عمومی است و همچنین ۸۰ درصد وسایل نقلیه عمومی کشور فرسوده است آیا با جریمه کردن خودروها، هوای آلوده پاک می شود؟»
او ادامه داد: «در قانون هوای پاک در حوزه تسهیلات و جایگزینی تکالیف بسیار زیادی برای دولت و سایر دستگاه ها وجود دارد که به دلایل مختلف نتوانستند انجام دهند در نتیجه مالکان خودروهای فرسوده تقصیری به گردنشان نیست و ما به عنوان پلیس باید مراقب مردم باشیم و هوای مردم را داشته باشیم تا کشور بتواند از مشکلات اقتصادی عبور کند.»
رمضانی اظهار داشت: «سازمان ها و دستگاه ها باید با ارائه تسهیلات ویژه و سیاست‌های درست در این مسیر گام بردارند و امیدواریم به زودی با اقدامات جهادی دولت سیزدهم ناوگان و وسایل نقلیه خصوصی و عمومی نوسازی شود تا از شر ناوگان فرسوده خلاص شویم.»

بنابراین اگر این همه دستگاه‌ها توجه کافی به اجرای قانون هوای پاک داشته باشند و در این مسیر حرکت کنند، مسئله نوسازی وسایل نقلیه خصوصی و عمومی زودتر به نتیجه خواهد رسید و هوای شهر، جان دوباره می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار