کد خبر: 1127163
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
دکتر مجید بیشه

برابر منظومه فکری امامین انقلاب اسلامی، خط سیر نظام جمهوری اسلامی ایران رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. از منظر آیت الله خامنه ای به مثابه یک متفکر و اندیشمند اسلامی، مقصود نهایی از انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدّن نوین اسلامی در زنجیره ای منطقی و مستمر است که بر چهار رکن دین، عقلانیّت، علم و اخلاق بنا شده است و برای تحقق آن بایستی پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی در مسیر تمدن سازی پشت سر گذاشته شوند که در حال حاضر تلاش برای مرحله سوم یعنی دولت اسلامی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. معظّم له، گام نهایی در مراحل پنج گانه اهداف انقلاب اسلامی را تحقق تمدن اسلامی دانستند و خاطر نشان کردند که تمدن اسلامی، کشورگشایی نیست، بلکه به معنای تأثیر پذیرفتن فکری ملّت ها از اسلام است (06/02/1395). ایشان همواره به نسل جوان اعتماد و اعتقاد ویژه ای دارند و معتقدند که آینده انقلاب و ایران با تلاش و کوشش این قشر رقم می خورد و محور تحقق نظام پیشرفته ی اسلامی و تمدن نوین اسلامی، جوانان هستند و این مهم در تمامی مفاد متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز قابل تصدیق است.

در گام دوم انقلاب، جوانان به عنوان موتور پیشران حرکت، نقش اساسی و محوری در برپایی دولت اسلامی دارند. همان گونه که لازمه گام برداشتن، حرکت است و لازمه حرکت نیز وجود نیروی محرکه و به تعبیری پیشران است؛ در گام دوم انقلاب، جوانان موتور پیشران حرکت در نظر گرفته شده اند. جوانان به جهت ظرفیت های آینده ساز خود به عنوان یکی از مهم ترین سرمایه های انسانی کشورها محسوب می شوند. بدین جهت از یک سو پرداختن به جوان تراز گام دوم انقلاب به عنوان پیشران و بازیگر کلیدی در فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی ایران در راستای خودسازی، جامعه پردازی و تمدّن سازی ضروری به نظر می رسد.

از دیگر سو، از این حیث که حضرت آیت الله خامنه ای برای گام دوم انقلاب، مأموریت هایی از جمله ساختن تمدن نوین اسلامی از طریق مدیریت جهادی و انقلابی، گسترش علم و پژوهش، معنوّیت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزّت ملّی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و سبک زندگی به جوانان واگذار کرده است و دستگاه استکبار جهانی نیز به جهت مقابله با آرمان و افق تمدنی انقلاب اسلامی جنگ ترکیبی و همه جانبه را در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و ... برنامه ریزی نموده است، مقوله دفاع نیز از حوزه های امنیتی فراتر رفته و معطوف نمودن جوانان تراز گام دوم نیز به عنصر فعّال دفاعی از اهمیت بالایی برخوردار است. 

بنابراین تبیین نقش آفرینی جوانان تراز گام دوم انقلاب در راستای افق تمدنی انقلاب اسلامی با نگاه وسیع فرامرزی و امتداد عمق راهبردی - از واجب ترین واجبات کشور – (10/07/1398) و تغییر نظم نوین جهانی در عرصه های مختلف اعتقادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اقتصادی و ... با فن آوری نرم مقاومت با بهره مندی از ظرفیت وحدت تمدّن ساز در سطح امّت اسلامی از دیگر الزام هایی است که باید مورد توجه و تأکید قرار گیرد؛ مقاومتی که به تعبیر رهبر معظّم انقلاب، ارمغان آور پیروزی، پیشرفت و صیانت از کشور است (30/06/1401) 

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دربارة مقاومت می فرمایند: «فَلِذلِکَ فَادعُ وَاستَقِم»؛ هم دعوت لازم است، هم استقامت لازم است؛ مقاومت یعنی این. معنای مقاومت چیست؟ معنا مقاومت این است که انسان یک راهی را انتخاب کند که آن را راه حق می داند، راه درست می داند و در این راه شروع به حرکت کند و موانع نتواند او را از این حرکت در این راه منصرف کند و او را متوقف کند؛ این معنای مقاومت است (14/08/1398).

رهبر معظّم انقلاب با درک دقیق از شرایط و اوضاع جهان و منطقه همواره بر ادامه جریان مقاومت دعوت و تأکید کرده اند: «نظریّة مقاومت در مقابل دشمن قوی پنجه را تبلیغ کنید، ترویج کنید... نظریّة مقاومت، یک نظریّة اصیل و درست است؛ هم در مقام نظر، هم در مقام عمل؛ از لحاظ نظری و از لحاظ عملی- از هر دو جهت – باید [ترویج شود]. معنای نظری این است که تبیین کنید. شما جوان ها خیلی خوب می توانید این نظریّة مقاومت را تبیین کنید؛ هم در بین خودتان و هم محیطی که در آن جا قرار دارید و هم حتّی در ارتباط با دیگر کشورهای دیگر و جوان های دیگر. نظریّة مقاومت را، این را که هدف استکبار سیطره است، هدف استکبار سلطه است، سلطه بر ملّت ها است، برای همه تبیین کنید، بدانند که هدف استکبار این است.

از لحاظ عملی، جریان مقاومت را ما حقّ جوان ها می دانیم؛ جوان های عراق، جوان های سوریه، جوان های لبنان، جوان هایی در شمال آفریقا، جوان هایی در مناطق شبه قارّه و اطراف آن ها، یک مشت جوان هایی هستند که در مقابل آمریکا مقاومت می کنند، ایستاده اند؛ حقّ این هاست، ما حقّ این ها می دانیم؛ تقویت این جریان ها به معنای تقویت نظریّة مقاومت است» (در دیدار دانش آموزان و دانشجویان؛ 12/08/1397).

رهبر معظّم انقلاب شرط اساسی و اصلی در باب ویژگی های جوان را صرفا سن تقویمی در قالب اعداد مثلابین 30 و 35 و مانند این ها نمی دانند و معتقدند افرادی که عنصر ایمان و انگیزه صادقانه و انقلابی همراه با فکر نو، توانایی یافتن شیوه های نو، جرئت اقدام میل کامل به حرکت تحوّلی در آن ها وجود داشته باشد جوان تلقی می شوند (21/04/1400).

ایشان معتقدند: «بعضی‌ها تا سنین بالا هم به یک معنا جوانند؛ حالا همین شهید عزیزی که شما از او اسم بردید -شهید سلیمانی، و بنده شب و روز به یاد او هستم- شصت و چند سال سنّش بود، ایشان که خیلی جوان نبود؛ اگر دَه سال دیگر هم زنده میماند و بنده زنده میماندم و بنا بود که من مشخّص بکنم، او را در همین جا نگه میداشتم، یعنی کنار نمیگذاشتم او را که جوان هم نبود. بنابراین بعضی اوقات افرادی که در سنین جوانی هم نیستند، کارهای جوانانه‌ی خوبی را می توانند انجام بدهند» (28/02/1399).

از این رو، با توجه به شرایط حسّاس گیتی و پیچ تاریخی که رهبر معظّم انقلاب معتقدند: «شرایط گیتی حساس و جهان در حال گذار از یک پیچ تاریخی بسیار مهم است. انتظار می رود که نظمی نوین در حال تولد یافتن باشد» (09/06/1391)؛ و نیز نقش آفرینی جوانانی که به زعم معظّم له بیشترین مسؤولیت و تأثیرگذارترین قشر را برای حضور سخت افزاری و نرم افزاری در تشکیل نظم جدید جهانی عهده دارند (06/02/1401)، الگوپذیری از شایستگی های جوانانة مکتب شهید سلیمانی و چهرة بین المللی مقاومت (13/10/1398) و نیز بهره مندی هوشیارانه از فن آوری نرم مقاومت با محوریت جوانان می تواند به عنوان ظرفیت های کلیدی در تغییر نظم نوین جهانی معطوف به ساخت تمدّن نوین اسلامی مدنظر قرار گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار