کد خبر: 1163336
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۸

مانند همه موجودات زنده، گیاهان برای رشد در اکوسیستم خود به شرایط مناسب از نظر دما و محیط نیاز دارن. نهال بادام در مناطقی که تابستان‌های طولانی با هوای خشک، گرم و آفتابی دارن، بهتر رشد می‌کنه. چنین مناطقی ممکنه زمستان‌های کوتاه، معتدل و مرطوبی داشته باشن. کارشناسان نهالستان پالیز معتقدن انتخاب نوع سازگار با شرایط آب‌و‌هوایی و منطقه‌ای، رمز دستیابی به محصول مناسبه. این مجموعه به‌عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین نهالستان کشور، وظیفه تامین نهال به اغلب نهالستان‌های ایران رو بر عهده داره.

نیازهای نهال بادام

درخت بادام برای شکوفا شدن به حداقل 6 ساعت آفتاب در روز نیاز داره. دمای مطلوب برای رشد این گیاه بین 15 تا 30 درجه سانتی‌گراد است. بادام در خاک لومی با زهکشی خوب رشد می‌کنه. برای سست شدن و جلوگیری از فشردگی خاک، باید خاک را با کمپوست ترکیب کرد. نکته مهم دیگه برای رشد مناسب درختان بادام، توجه به pH خاک آن‌ها است. درختان بادام در pH خاک با نرخ حدود 6.5 تا 8 به خوبی رشد می‌کنن.

کود دهی رو میشه یک یا دو بار در سال و معمولا در بهار انجام داد. از یک جیره متعادل کود در شعاع یک متری از درخت استفاده کنید تا مواد مغذی برای جذب ریشه فراهم بشه. هرس برای حذف شاخه‌های مرده و حفظ شکل درخت لازم و ضروری است. یادتون باشه که اگر گیاهان پوششی در باغ بادام کاشته بشن، باید میزان آبیاری رو - به خصوص در اوایل بهار - تقریبا یک و نیم برابر افزایش بدید.

چگونه از نهال بادام محافظت کنیم؟

آیا نهال بادام به آب زیادی نیاز داره؟

درختان بادام برای رشد و تولید میوه به مقدار معینی آب نیاز دارن. این گیاهان تا حدودی به خشکی مقاوم هستن و به اندازه برخی از انواع دیگر درختان میوه به آبیاری نیاز ندارن. به‌طور کلی آبیاری درختان بادام – به خصوص در دوره‌های خشکی - باید به‌صورت منظم انجام بشه. با این حال، مهمه که از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، چون این کار می‌تونه منجر به پوسیدگی ریشه بشه. درختان بادام برای حفظ رطوبت، به خاک با زهکشی خوب به همراه مالچ نیاز دارن.

میزان آب مورد نیاز برای درخت بادام به عوامل مختلفی از جمله آب‌و‌هوای محلی، شرایط خاک و مرحله رشد درخت بستگی داره. به‌طور کلی درختان بادام در جوانی به آب بیشتری نیاز دارن. فراموش نکنید که این گیاه نسبت به سایر انواع درختان میوه در برابر خشک‌سالی مقاوم‌تره. این گیاهان می‌تونن دوره‌های طولانی خشک‌سالی رو با رفتن به حالت خواب بگذرونن. در این دوره، رشد درخت متوقف می‌شه و در برابر تنش آبی مقاومت بیشتری پیدا می‌کنه. درختان بادام برای رشد در مناطق خشک مناسب هستن.

چگونه از نهال بادام محافظت کنیم؟

درختان بادام به چه بیماری‌هایی مبتلا می شوند؟

با اینکه درخت بادام مقاوم و سرسخته، اما تعدادی بیماری وجود داره که می‌تونه به سلامتی آن آسیب برسونه. برخی بیماری‌های کشنده حتی می‌تونن باعث مرگ درخت بشن. این بیماری‌ها توسط انواع مختلف عوامل بیماری‌زا ایجاد می‌شن و می‌تونن توسط آفات و حشرات منتقل بشن.

عامل شایع‌ترین بیماری‌های نهال بادام قارچ‌ها هستند. این قارچ‌ها به آنتراکنوز، پوسیدگی قهوه‌ای، شانکر سراتوسیستیس، سوختگی برگ و پوسیدگی پوسته شناخته می‌شن. سایر بیماری‌ها و مشکلات درخت بادام عبارتند از بیماری‌های باکتریایی مثل سوختگی برگ بادام و گال طوقه، بیماری‌های ویروسی مثل موزاییک هلو و کالیکو و مرگ جوانه‌های غیر عفونی که علت ژنتیکی داره.

با رعایت بهداشت مناسب و اطمینان از هرس شاخه‌های آسیب‌دیده میشه از شیوع بسیاری از این بیماری‌ها جلوگیری کرد.

با مراجعه به منابع آنلاین معتبری مثل ویکی‌پدیا، پالیز نهال، برتر نهال، ویکی چگونه (Wiki How) و ... می‌تونید اطلاعات بیشتری درباره بیماری‌ها و آفات نهال بادام به‌دست بیارید. برای استعلام قیمت نهال بادام و ... و همچنین خرید نهال بادام و انواع نهال‌ها از طریق سایت پالیزنهال می‌تونید دسترسی داشته باشید.

اگر در مناطق گرمسیری زندگی می‌کنید، این نهال‌های بادام گرمادوست را از دست ندهید

چه چیزی باعث بیماری درخت بادام میشود؟

از آب‌و‌هوای سخت گرفته تا هجوم حشرات و شوک پیوندی، عوامل متعددی وجود دارن که می‌تونن برای درختان بادام مشکل‌ساز بشن. در بیشتر موارد، حشرات و آفات یا مستقیما مسئول بیماری هستن یا به‌عنوان میزبانی برای انتقال این بیماری‌ها عمل می‌کنن. برخی از آفات رایج بادام عبارتند از مورچه‌های آتشین، کنه‌های عنکبوتی، غلتک‌های برگ، حشرات درختان و کاترپیلارهای چادر جنگلی.

درمان‌های شیمیایی محدودی برای درختان آلوده وجود دارن. با توجه به شرایط خاک، آبیاری مناسب، هریس اصولی و ... باید تا حد امکان از بیمار شدن درخت بادام جلوگیری کرد. برای برخی از انواع بیماری‌ها، درمانی وجود نداره. 

چگونه از نهال بادام محافظت کنیم؟

آیا پرورش بادام به محیط‌زیست آسیب می‌زند؟

اثرات زیست‌محیطی تولید بادام می‌تونن بسته به نحوه رشد و فرآوری بادام متفاوت باشن. به‌طور کلی، بادام رو میشه با استفاده از روش‌های کشاورزی پایدار به روشی سازگار با محیط‌زیست کشت کرد.

یکی از راه‌های کاهش اثرات زیست‌محیطی پرورش نهال بادام استفاده از آبیاری قطره‌ای است که به حفظ آب کمک می‌کنه. درختان بادام همچنین از مالچ پاشی در اطراف پایه خود سود می‌برن که با حفظ رطوبت در خاک، نیاز به آبیاری رو کاهش میده.

یکی دیگر از راه‌های سازگارتر با محیط‌زیست برای تولید بادام، استفاده از تکنیک‌های مدیریت آفات پایدار مثل استفاده از شکارچیان طبیعی برای کنترل جمعیت آفات به جای تکیه بر آفت‌کش‌های شیمیایی است.

تهیه انواع مقاوم نهال بادام

یکی از روش‌هایی که امکان بیمار شدن درخت رو کاهش میده، تهیه و کاشت نهال بادام مناسبه. برخی از انواع بادام پرورش داده شده، نسبت به سایرین مقاوم‌ترن. یکی از مراکز معتبری که به کمک متخصصین باتجربه اقدام به پرورش ارقام بادام سازگار با شرایط اقلیمی ایران می‌کنه، نهالستان پالیز نام داره. در این مجموعه می‌تونید به گونه‌های متنوع بادام مثل بادام آذر، اسکندر، اسرائیلی، ربیع، تونو، حریر، پسته‌ای، شاهرودی، سوپرنوا، سامان و ... دسترسی داشته باشید.

امکان خرید نهال گلابی، بادام، گردو و ... چه به‌صورت حضوری و چه آنلاین از این مجموعه وجود داره. علاوه بر این از طریق وب‌سایت پالیز نهال می‌تونید برای استعلام قیمت نهال گلابی و سایر انواع نهال، اقدام کنید.  

شماره تماس کارشناسان جهت دریافت مشاوره: 09144501007 / 09144501008

آدرس فروشگاه نهال: paliznahal.ir

 

این مطلب تبلیغاتی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار