کد خبر: 1164704
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۹
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید:
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید از اجرای طرح ساماندهی اطلاعات ایثارگران خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین، محمود پاکدل معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید امروز در نشست خبری گفت: همه ما باید تلاش کنیم فرهنگ ایثار و جهاد و شهادت در کشور نهادینه شود که این اتفاق افتاده است نتیجه آن نیز اقتدار، استقلال و برقراری امنیت و آسایش است.
وی با اشاره به ارائه خدمات به ایثارگران گفت: تلاش ما این است که با سهل ترین روش و در کمترین زمان خدمات را به ایثارگران ارائه دهیم و هرجا با محدودیت مواجه می شویم تلاش می کنیم عدالت را با اولویت بندی رعایت کنیم.
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی گفت: ۲۲۸ هزار و ۶۸۸شهید در بنیاد شهید پرونده داشته که از این تعداد بیش از ۷ هزار نفر زنان شهید هستند و ۶۲۸ هزار و ۵۰ نفر جانباز داریم که ۵۴۴ هزار و ۵۶۶ نفر در قید حیات هستند و ۷۶۷۰ نفر از جانبازان را نیز زنان تشکیل می دهند مجموع ایثارگران و خانواده هایشان۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳۰۷ نفر تحت پوشش هستند که از این تعداد افراد در قید حیات ۳ میلیون و ۴۱۴ هزار و ۷۳۱ نفر هستند ۴۳ هزار و ۴۴۵ نفر نیز آزاده هستند که بیش از ۳۸ هزار نفر در قید حیات هستند.
پاکدل با اشاره به مشکل تامین اعتبار مالی قوانین مصوب گفت: در سال۱۴۰۰ ، ۱۲۶ هزار میلیارد برای اجرای قوانین ایثارگران نیاز داشتیم اما بودجه ما ۳۱ هزار میلیارد بود. با تلاش هایی که شد در دو سال اخیر افزایش های خوبی در اعتبارات داشتیم که این افزایش ها در حوزه مستمری و دستمزد است. در سال گذشته ۴۷ هزار میلیارد تومان اعتبار دریافت کردیم و ۲۰ هزار میلیارد هم سهام بود که اگر فروش آن محقق شود می توانیم دیون خودمان را به ایثارگران پرداخت کنیم.
وی ادامه داد: بجز پاداش بازنشستگی ۶۲ هزار میلیارد اعتبار ما است. اگر پاداش بازنشستگی هم به این مبلغ اضافه شود در مجموع بودجه امسال ۷۱ هزار میلیارد تومان است.
معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی با اشاره به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران گفت: قوانین متعددی بر قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران حاکم است و ما به دلیل بعدتاریخی این قوانین بعداز قانون جامع این قانون ها را اجرایی می کنیم اجرای برخی از قوانین از جمله استخدام، تبدیل وضعیت، مسکن و تامین دارو برعهده ما نیست اما از مطالباتی است که ایثارگران از ما دارند.
وی ادامه داد: براساس یکی از همین قوانین بنیاد موظف است ایثارگرانی که مجروحیت دارند حتی اگر صورت سانحه نداشته باشند به عنوان جانباز ۵ درصد پذیرش کند در دو سال اخیر ۵۰ هزار نفر بر همین اساس پذیرش شده و یا در حال پذیرش هستند.
پاکدل تصریح کرد: بحث تحولی در بنیاد با ورود دکتر قاضی زاده مطرح شد و لازمه آن تغییر ساختار تشکیلاتی بود. ما شاهد این تغییرات بودیم و معاونت مددکاری یکی از همین تغییرات است هدف عمده آن واگذاری امور اجرایی به سازمان ها و موسسات وابسته است و ستاد بنیاد بیشتر به سیاستگذاری و نظارت بپردازد. در سند تحول دولت به چند نکته در حوزه ایثارگران اشاره شده بود که از جمله آنها ضعف در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، بی عدالتی در ارائه خدمات و نارضایتی جامعه ایثارگران است. با این تغییرات تلاش می کنیم تا این موارد رفع شود. با این ساختار جدید ۶ معاونت طراحی شده است و بیشتر به سمت مردمی سازی خدمات هستیم به ویژه در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت.
وی تصریح کرد: اقدامات خوبی در راستای تغییرساختار انجام شده و ۱۴ هزار و ۷۷۰ نفر پاداش بازنشستگی دریافت کرده اند و امسال اگر بودجه محقق شود می توانیم تعداد زیادی از این افراد را بازنشسته کنیم. همچنین با توجه به ابلاغ آیین نامه کمک معیشت از این ماه این کمک معیشت پرداخت می شود اما همچنان سه ماه است که نتوانسته ایم حقوق مستمری والدین شهدا را افزایش دهیم و سازمان برنامه و بودجه قول داده است این مشکل در تیرماه رفع شود و ما امیدواریم معوقات این سه ماه را نیز به همراه افزایش حقوق مستمری از تیرماه پرداخت کنیم.
پاکدل تصریح کرد: ۱۲۲ تشکل دارای مجوز از وزارت کشور در زمینه ایثارگران فعالیت می کنند. خروجی سیاست‌های بنیاد می تواند مردمی سازی فعالیت های ایثارگرانه باشد که صرفا این فعالیت ها مربوط به بنیاد شهید نیست.

او درباره برنامه هفتم توسعه گفت: در برنامه ششم لایحه ای که از طرف دولت ارسال شد هیچ ماده ای برای ایثارگران در نظر گرفته نشد و در مجلس برای ایثارگران موادی در نظر گرفته شد برای برنامه هفتم کمیته هایی تشکیل و نیازها مشخص شد. از طریق تشکل ها نیز پیگیری هایی با مجلس شده است که خواسته های ایثارگران در برنامه هفتم تصویب شود ما به دنبال این هستیم که در برنامه هفتم قانونی تصویب شود که قابلیت اجرا داشته باشد یعنی هم اعتبار پیش بینی شود و هم ساختار آن وجود داشته باشد جنس بیشتر پیشنهادات ما برنامه ای نیست بلکه از احکام دائمی است. دولت برنامه احکام دائمی سه را نیز در دستور کار دارد و ما امیدواریم مجموع نیازهای ایثارگران در لایحه احکام دائمی سه و برنامه هفتم دیده شود.
وی ادامه داد: براساس قانون جامع حمایت از ایثارگران، تامین مسکن ایثارگران برعهده وزارت راه و شهرسازی است.
وی با بیان اینکه اطلاعات ایثارگران به روز نبود گفت: در حال حاضر این اطلاعات به روز شده است و طرح ساماندهی اطلاعات ایثارگران را داریم که با مراجعه به ایثارگران و یا ارتباط با سایر دستگاه‌ها این اطلاعات به روز می شود.
پاکدل درباره پرداخت کمک معیشت جانبازان از ماه جاری گفت: ۱۰۸ هزار نفر کمک معیشت دریافت می کنند که ۱۰۰ هزار نفر جانبازان هستند و ۸ هزار نفر خانواده شهدا. درخصوص جانبازان پرداخت ها براساس دهک بندی است ۲۵ درصد در دهک ۸و۹و ۱۰ بوده اند. سه ماه فرصت داریم تا این دهک‌ها را بررسی کنیم ۷۵ درصد نیز بین دهک یک تا ۷ هستند ۱۵۰۰ نفر هم بدون دهک هستند و در حال بررسی هستیم تا دهک این افراد نیز مشخص شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار