کد خبر: 1166489
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۵
جواد محرمی

رئیس سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر می‌گوید: «تضعیف جایگاه دین، ترویج استفاده از مشروبات الکلی، ترویج استعمال دخانیات، برهنگی و بی‌حجابی، موسیقی مبتذل و رقص، خشونت بیش از حد، سبک زندگی غیراسلامی، ترویج خرافه‌پرستی و سیاه‌نمایی افراطی و یأس‌پراکنی از جمله مواردی است که در محتوای شبکه نمایش خانگی و کل رسانه‌های کشور نباید باشد.»
اینکه دقیقاً یک فیلم یا سریال از چه زاویه و با چه رویکرد و سبکی به موضوعات و مضامین ورود کرده و آن‌ها را نمایشی کند، مسئله‌ای است که تشخیص آن از عهده هر کسی ساخته نیست و می‌تواند محل مناقشه جدی باشد. برای مثال یک فیلم دفاع مقدسی می‌تواند در نمایش خشونت ره به افراط برود و اصل موضوع را تحت‌الشعاع افراط در نمایش خشونت قرار دهد و به ضد خود تبدیل شود، این رویکرد در برخی آثار ژانر دفاع مقدس به وفور صورت گرفته‌است. تشخیص اینکه چه فیلمی تن به افراط داده‌است، کار آسانی نیست. چه بسیار آثاری که تن به این ایراد داده‌اند و به دلیل درک ناقص مدیران تقدیر و تجلیل هم شده‌اند. چه بسیار آثاری که با نام و تابلوی سینمای دینی ساخته شده‌اند، اما در عمل تأثیری ضد‌دینی بر مخاطب گذاشته‌اند. اینکه یک فیلم دقیقاً کجا، چگونه و برای چه منظوری از یک جنس موسیقی استفاده می‌کند و مجموعه میزانسن و طراحی صحنه و بازی و دیالوگ قرار است چه چیزی را القا کند، مسئله‌ای است که نیاز به کارشناسان خبره، باهوش و با‌تجربه دارد. لزوماً استفاده از موسیقی مبتذل در یک اثر هنری آن را مبتذل نمی‌کند. اینکه آن موسیقی در چه ساختاری به کار رفته مهم است. یک فیلم می‌تواند با شعار سبک زندگی ایرانی- اسلامی ساخته شود، اما به دلیل رعایت نکردن برخی ظرافت‌ها تأثیر درستی روی مخاطب نگذارد. حتی یک اثر می‌تواند یک پرتره از یک شهید باشد، اما باز به همان دلایلی که ذکر شد نه‌تن‌ها در نمایش فضایل شهدا خوب عمل نکند، بلکه پیامی وارونه ارائه دهد. برای همین می‌گوییم که ساترا نیاز به یک پشتوانه و بدنه کارشناسی قوی دارد تا بتواند همیشه چند گام از افکار و اندیشه‌هایی که با شیطنت در وادی تولید محتوا برای نمایش خانگی گام می‌گذارند، جلوتر باشد. ما در طول این چهل و چند سال از ضعف بدنه کارشناسی ضربه‌های زیادی خورده‌ایم. چه بسیار آثار خوبی که به دلیل همین ضعف‌ها در نظارت بد فهمیده و دچار توقیف‌های بیجا و چند ساله شده‌اند و چه بسیار آثار نازل و فریبنده‌ای که به دلیل عدم درک به موقع از شگرد‌های نمایشی مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفته‌اند. برای همین ساترا باید تمام تلاش خود را بر تقویت تیم‌های کارشناسی متخصص بگذارد و اگر تا به حال در تدارک چنین ساختاری موفق عمل نکرده جای تعجب دارد. چون چند سالی است که از آغاز به کار این سازمان می‌گذرد و حالا می‌توان این سؤال مهم را از ساترا پرسید که بدنه کارشناسی شما دقیقاً از چه شخصیتی برخوردار است؟ دارای چه اعضایی است و چه جزئیاتی را تجربه کرده‌است؟
طبق تفاهمنامه با وزارت ارشاد و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که اخیراً مصوب شد، رسانه‌های کاربر‌محور، ناشر‌محور، شبکه‌های خانگی، تبلیغات، آگهی و سایر برنامه‌ها نیازمند مجوز برنامه‌های ساترا هستند که این نهاد به نمایندگی از صدا و سیما بر آن‌ها نظارت می‌کند.
می‌دانیم که حجم تولیدات این رسانه‌ها در مجموع بسیار بالاست و ساترا اگر به لحاظ نیروی انسانی برای مدیریت آماده و مجهز نباشد، به طور عادی از محتوای سکو‌ها و رسانه‌های مختلف عقب خواهد ماند و مجبور خواهد بود تن به انفعال در نظارت بدهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار