کد خبر: 1170512
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۷
رئیس‌جمهور پس از پایان برنامه‌های سفر به کنیا، با بدرقه وزیر خارجه این کشور، نایروبی را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، آیت الله سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه به وقت محلی، پس از پایان برنامه‌های سفر به کنیا، با بدرقه وزیر خارجه این کشور، نایروبی را به مقصد کامپالا پایتخت اوگاندا ترک کرد.

رئیس جمهور در سفر به کنیا با آقای «ویلیام روتو» رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد و سپس هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور پس از رایزنی پنج سند مهم همکاری تهران و نایروبی را به امضا رساندند.

بازدید از خانه نوآوری و فناوری ایران در نایروبی و نشست با تجار و فعالان اقتصادی ایران و کنیا از جمله برنامه‌های سفر آیت الله رئیسی به کنیا بود.

نگاه رسانه‌های غربی به سفر رئیسی به آفریقا

 رسانه‌های غربی با پرداختن به سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران به قاره آفریقا، این سفر دوره‌ای را در راستای تلاش ایران برای کم اثر کردن تحریم‌ها و تعمیق همکاری‌ها با کشور‌های مختلف در سراسر جهان ارزیابی کردند.

صبح امروز چهارشنبه هیات‌های رسمی ایران و کنیا به ریاست روسای جمهور دو کشور در محل کاخ ریاست جمهوری کنیا مذاکراتی انجام دادند و پنج سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

رئیسی در نشست خبری مشترک با «ویلیام روتو» همتای کنیایی خود با استقبال و ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های دو کشور اظهار داشت: روابط ایران و کنیا دارای پیشینه تاریخی طولانی است و معتقدیم همکاری‌های میان دو کشور و نیز همکاری میان ایران با همه کشور‌های قاره آفریقا می‌تواند روز به روز توسعه پیدا کند.

سفر دوره‌ای رئیس جمهوری ایران از چند روز پیش مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفته بود. در مجموع رسانه‌های غربی به نظر با یک دستور کار و نظر مشترک ارزیابی‌شان از سفر رئیسی گسترش همکاری‌های جمهوری اسلامی در سراسر جهان و مقابله با تحریم‌های آمریکا است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با پوشش رسانه‌ای از دیدار روسای جمهور ایران و کنیا نوشت: رئیسی یک سفر بی‌سابقه را به آفریقا آغاز کرده درحالیکه ایران به عنوان کشوری که هدف تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار گرفته، به دنبال تعمیق همکاری‌های خود در سراسر جهان است.

این رسانه آمریکایی در ادامه آورده است: سفر رئیسی به کنیا در روز چهارشنبه اولین سفر یک رئیس جمهور ایران به آفریقا در یک دهه گذشته است. ایران در مذاکرات هسته‌ای خود با کشور‌های غربی به یک بن بست رسیده درحالیکه برنامه هسته‌ای ایران از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا از برجام پیشرفت‌های زیادی داشته است.

این خبرگزاری، کنیا را یک قطب اقتصادی در شرق آفریقا و یک متحد آمریکا توصیف کرد و ادامه داد: جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده به همراه همسرش اوایل سال جاری میلادی از این کشور آفریقایی دیدن کردند. سال گذشته آمریکا و کنیا یک یادداشت تفاهم همکاری برای همکاری غیرنظامی راهبردی در حوزه هسته‌ای امضا کردند. کنیا نسبت به استفاده از نیروی هسته‌ای برای تولید انرژی ابراز علاقه کرده است.

تارنمای المانیتور نیز در تمجید از این حرکت دیپلماتیک ایران گزارش کرد: سفر رئیس جمهور ایران به آفریقا ذیل الگوی برنامه سیاست خارجی پر جنب و جوش او قرار می‌گیرد، چرا که وی برای کاهش اثرات تحریم‌های فلج کننده غرب سنگ تمام گذاشته است.

به نوشته این تارنما، رئیسی در جستجوی اتحاد‌های جدید، در ۲۳ ماه گذشته سفر‌های زیادی را به کشور‌های دوست از چین گرفته تا آمریکای لاتین، انجام داده است. دولت او همچنین برای نهایی کردن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ‌های به خودش افتخار می‌کند در حالیکه از سوی دیگر از طریق دیپلماسی به دنبال پیوستن به کشور‌های گروه بریکس است.

المانیتور در ادامه هدف از سیاست خارجی رئیس جمهور ایران را اینطور ارزیابی کرد: اهتمام به تجارت بدون دلار در تقریبا تمام سفر‌های خارجی رئیسی مطرح شده است و این یک تلاش است که تهران به شدت برای غلبه بر هژمون دلار آمریکا نیاز دارد که در نتیجه قادر به فروختن نفت خام خود با ارز‌های دیگر می‌شود و به تدریج اقتصاد خود را به مسیر باز می‌گرداند.

خبرگزاری رویترز هم در اینباره نوشت: ایران ارتباط دیپلماتیک خود با کشور‌های در حال توسعه را پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های بیشتر، افزایش داده است. در ماه ژوئن رئیسی به سه کشور آمریکای لاتین سفر کرد تا همکاری با متحدانی که آن‌ها نیز از سوی آمریکا تحریم شده اند را تقویت کند. آخرین رئیس جمهور ایران که به قاره آفریقا سفر کرد، محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۱۳ بود.

خبرگزاری فرانسه با نگاهی متفاوت‌تر به این مساله پس از انعکاس خبر سفر رئیس جمهور ایران به کنیا، نوشت: آفریقا در ماه‌های اخیر به عنوان یک میدان دیپلماتیک ظهور کرده و روسیه و غرب نیز در تلاش برای جلب حمایت آفریقا در جنگ مسکو و کی‌یف هستند. جنگ اوکراین یک تاثیر مخرب بر قاره آفریقا داشته و قیمت‌های مواد غذایی را افزایش داده است.

این رسانه فرانسوی تاکید کرد که قدرت‌های غربی نیز همراه با چین و هند به دنبال تعمیق روابط تجاری خود با این قاره بوده اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار