کد خبر: 1184259
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۹
امسال نیز علی‌رغم تبلیغات دشمنان اربعین امسال نیز با شعار «حیاتنا الحسین» به معنی با امام حسین علیه‌السلام زنده می‌شویم، برگزار و مورد توجه جهانیان و مایه دلگرمی دوستداران اهل بیت شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: اهمیت اربعین در آن است که در این روز، با تدبیر الهی خاندان پیامبر (صلّی‌الله‌علیه‌وآله)، یاد نهضت حسینی برای همیشه جاودانه شد و این کار پایه‌گذاری گردید. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلی، در حوادث گوناگون به حفظ یاد و آثار شهادت کمر نبندند، نسل‌های بعد، از دستاورد شهادت استفاده‌ی زیادی نخواهند برد... به همان اندازه که مجاهدت حسین‌بن‌علی (علیه‌السّلام) و یارانش به عنوان صاحبان پرچم، با موانع برخورد داشت و سخت بود، به همان اندازه نیز مجاهدت زینب (علیهاالسّلام) و مجاهدت امام سجّاد (علیه‌السّلام) و بقیه‌ی بزرگواران، دشوار بود... درسی که اربعین به ما می‌دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‌ی شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگهداشت.

امسال نیز علی‌رغم تبلیغات دشمنان اربعین امسال نیز با شعار «حیاتنا الحسین» به معنی با امام حسین علیه‌السلام زنده می‌شویم، برگزار و مورد توجه جهانیان و مایه دلگرمی دوستداران اهل بیت شد؛ همچون سال‌های گذشته رسانه‌های نظام سلطه تلاش کردند اربعین حسینی را با عملیات روانی کم‌رونق و بلااثر نشان دهند، اما حضور ۲۲ میلیونی زائران اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) از اقصی نقاط جهان که امسال سهم ایرانیان از این دریای خروشان حدود ۴ میلیون نفر بود، توانست نقشه‌های آن‌ها را برای کم‌رنگ جلوه دادن این حرکت عظیم فرهنگی ناکام کند.

در این میان برنامه‌ریزی و خدمات ارائه شده از سوی دولت که در قالب ستاد مرکزی اربعین با همفکری و همکاری دستگاه‌های مختلف و دولت عراق عملیاتی شد، نقش زیادی در تسهیل این سفر زیارتی داشت. اعزام زائران اربعین حسینی (علیه‌السّلام) از ابتدای ماه صفر (۲۷ مرداد) به عتبات عالیات آغاز شد و ستاد مرکزی اربعین برای برنامه‌ریزی این راهپیمایی حماسی تا پایان مرداد ماه، حدود ۱۲۰ جلسه تشکیل داد تا زائران حسینی (علیه‌السّلام) به‌رغم سال‌های گذشته با مشکلاتی همچون تأمین ارز، حمل‌ونقل، اخلال در تماس‌ها و کُندی یا قطعی اینترنت، معطلی و تراکم جمعیت در مرز‌ها و مصائبی، چون تأمین آب آشامیدنی و... مواجه نشوند.

طی سال‌های گذشته، زائران اربعین برای تهیه ارز مجبور بودند به دلیل عرضه نشدن دینار در صرافی‌ها، دلار بخرند و سپس آن را در عراق تبدیل به دینار کنند که این موضوع، سبب افزایش قیمت دلار در بازار می‌شد؛ امسال، اما با وجود خروج چهار میلیون نفر از کشور، بانک مرکزی با تدابیری از جمله تزریق دینار به شش بانک توانست عرضه ارز مورد نیاز زائران را کنترل کرده و از نوسانات در بازار و سرگردانی مردم جلوگیری کند.

از سوی دیگر به‌منظور تسهیل و تسریع حمل‌ونقل زائران، قرارگاه ویژه‌ای برای تأمین اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی تشکیل و با در نظر گرفتن تعداد زیادی اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری برای جابه‌جایی مسافران به سمت مرز‌ها و بازگشت آنها، تردد را تسهیل کرد؛ حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ایرانی برای حمل‌ونقل زائران و بازگرداندن آن‌ها به مرز در خاک عراق به‌خصوص در کربلای معلی مستقر شدند و در کنار بهره‌گیری از ظرفیت مسیر ریلی و قطار، تاکسی‌های اینترنتی هم به کمک آمدند و با تمام ظرفیت خودشان در جابه‌جایی زوار اربعین مساعدت و همراهی کردند.

در سال‌های گذشته یکی از مواردی که باعث می‌شد زائرین ساعت‌ها پشت مرز‌ها بمانند کمبود گیت‌های خروجی بود که امسال برای جلوگیری از توقف طولانی‌مدت زوار در پایانه‌های مرزی، گیت‌های ورود و خروج توسعه داده شد و با اضافه شدن ۱۷۸ گیت و در مجموع ۵۰۴ گیت تدارک دیده شد و طرف عراقی هم ظرفیت خود را توسعه داد و آن‌ها را در تناسب با گیت‌های ایران قرار داد که در نتیجه با افزایش ۵۰ درصدی این درب‌ها، سرعت و سهولت تردد زائران سرور و سالار شهیدان نیز افزایش یافت.

از دیگر مشکلاتی که زائران با آن مواجه می‌شدند، دریافت گذرنامه بود که زائران حتماً باید به اداره گذرنامه یا دفاتر پلیس + ۱۰ مراجعه می‌کردند که با توجه به تقاضای بالا در نزدیکی ایام اربعین با تأخیر در دریافت گذرنامه مواجه می‌شدند، اما این مسأله با ایجاد مراکز صدور گذرنامه زیارتی در کنار دفاتر پلیس + ۱۰ در تهران و شهرستان‌ها، این کار سرعت بیشتری گرفت؛ به‌طوری که شرکت ملی پست اعلام کرده بود بیش از ۶۰ درصد مراسلات روزانه، مربوط به گذرنامه‌های زیارتی است.

همچنین موضوع گرانی بلیت‌ها به ویژه بلیت هواپیما از دیگر مشکلات بود که با تشکیل کارگروهی ویژه به‌منظور نظارت بر قیمت‌ها و لغو پرواز‌های چارتری، عمده مشکلات این حوزه هم برطرف شد.

برچسب ها: اربعین ، زائران ، مرز ، تفرقه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار