کد خبر: 1185837
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
رییس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص)، برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) ۲۰۳۰ را پروفسور «احمد حسن» از کشور مصر و پروفسور «امید فرخ زاد» از ایران اعلام کرد و گفت: جایزه این دوره به صورت مشترک به این دو دانشمند برگزیده اعطا می‌شود.

به گزارش حوان آنلاین به نقل از ایرنا، علی اکبر صالحی امروز (دوشنبه) در نشست خبری پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی (ص)، اظهار داشت: جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۳ به صورت مشترک به پروفسور احمد حسن و پروفسور امید فرخ زاد اعطا می‌شود.

وی افزود: پروفسور احمد حسن متولد ۱۳۵۵ در مصر، استاد دانشگاه کویینز کانادا با اثر کاوش مخازن نرمافزاری (MSR) در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین پروفسور امید فرخ زاد متولد ۱۳۴۷ در ایران با طرح دارو‌های نوین بر پایه نانو ذرات پلیمری در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی در این دوره از اعطای جایزه مصطفی (ص) برگزیده شدند.

رییس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) ادامه داد: همچنین سه دانشمند برگزیده مقیم کشور‌های مقیم مسلمان این دوره جایزه مصطفی (ص) ۲۰۲۳ در حوزه برگزیدگان مقیم کشور‌های اسلامی به صورت مشترک به پروفسور سامیا خوری، پروفسور مورات اویسال و پروفسور احمد فوزی اسماعیل اعطا می‌شود.

صالحی یادآور شد: پروفسور سامیا خوری متولد ۱۳۳۷ در لبنان، استاد دانشگاه آمریکایی بیروت با اثر رویکرد‌های نوین در درمان بیماری ام اس، شناسایی عوامل بیماری‌زا و سازوکار‌های تنظیم و تحمل آن در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی و پروفسور مورات اویسال متولد ۱۳۵۲ در ترکیه، استاد دانشگاه نیویورک ابوظبی در امارات با اثر فناوری ارتباطات بی‌سیم نوری در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات و پروفسور احمد فوزی اسماعیل متولد ۱۳۴۴ در کامبوج استاد و رئیس دانشگاه فناوری مالزی با اثر توسعه کاربرد‌های فناوری غشا در حوزه علوم پایه و مهندسی برگزیدگان مقیم این دوره هستند.

وی درمورد تاریخچه این جایزه اظهار داشت: اساسنامه جایزه مصطفی (ص) در سال ۱۳۹۱ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و از سال ۱۳۹۴ اولین دوره برگزار و امسال پنجمین دوره آن برگزار می‌شود.

قائم مقام فرهنگستان علوم ایران یادآور شد: مبنای این جایزه هم علم و هم عالم است، عالمی که به دنبال علمی رفته و کشفی کرده که موجب رفاه بشریت شده است و در حوزه‌های مختلف نافع بوده است، در مرز‌های دانش حرکت کرده و به فناوری نافع دست یافته است. اثر و کاربرد مشخص دارد، بر فرهنگ و جامعه اثر دارد. برگزیدگان جایزه تا امروز کسانی هستند که دستاورد آن‌ها نافع بوده است.

صالحی ادامه داد: همچنین دانشمند باید حسن شهرت، تسلط بر مهارت‌های فنی، ارتباطات قوی داشته باشد، انگیزه‌مند ومشتاق باشد. از آنجا که مرز‌های علم بی حد است، جایزه مصطفی (ص) در چهار زمینه علم و فناوری شامل ارتباطات و اطلاعات، علوم زیستی و پزشکی، علم نانو و علوم پایه و مهندسی انتخاب می‌شوند.

وی همچنین گفت: این افراد از دو روش یکی ارتباط با دانشمندان و یکی جست و جوی خود دبیرخانه از دانشمندان که به این شکل ۲ هزار و ۶۱۳ پرونده از ۱۱۰ کشور انتخاب شدند.

رییس کارگروه علمی پنجمین دوره جایزه مصطفی (ص) یادآور شد: در این روند ۴۷۰ پرونده در حوزه علم و فناوری اطلاعات و ارتباطات (۲۶۶ دانشمند مقیم و ۲۰۴ دانشمند غیرمقیم) و ۶۴۰ پرونده در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی (۱۷۸ دانشمند مقیم و ۴۶۲ دانشمند غیرمقیم) تشکیل شد. افزون بر این هزار و ۵۰۳ پرونده در حوزه علم و فناوری نانو و علوم پایه و مهندسی (۸۴۶ دانشمند مقیم و ۶۵۷ دانشمند غیرمقیم) در دبیرخانه تشکیل و بررسی شد.

صالحی خاطرنشان کرد: در غربالگری اولیه پرونده‌ها توسط گروه‌های علمی جایزه ۲۰۶ پرونده برای ورود به مرحله دوم و بعد از ارزیابی پرونده‌های منتخب توسط گروه‌های علمی جایزه، ۴۸ پرونده برای ورود به مرحله بعد انتخاب شد.

وی ادامه داد: در ادامه پرونده‌های منتخب توسط دانشمندان برجسته جهان در حوزه اثر هر یک از نامزدها، با دریافت نظر ۲۰۲ داور بین‌المللی در مورد ۴۸ پرونده منتخب داوری شد. همچنین در پی داوری نهایی پرونده‌های منتخب توسط گروه‌های علمی جایزه ۱۴ نامزد برتر به کارگروه علمی جایزه معرفی شدند که از این تعداد با جمع‌بندی نامزد‌های برتر توسط کارگروه علمی جایزه ۹ نامزد برتر توسط کارگروه علمی به شورای سیاست‌گذاری جایزه معرفی شد و در انتخاب نهایی برگزیدگان توسط شورای سیاست‌گذاری جایزه سه نفر برگزیده مقیم و ۲ نفر برگزیده غیرمقیم به عنوان برگزیدگان این دوره جایزه انتخاب شدند.

به گزارش ایرنا، پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی دهم مهرماه ۱۴۰۲ و هفته جایزه مصطفی (ص) از ششم تا ۱۲ مهر در شهر اصفهان برگزار می‌شود. این نخستین بار است که جایزه مصطفی (ص) خارج از تهران برپا می‌شود و اصفهان به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تمدن اسلامی، میزبان این جایزه خواهد بود.

این جایزه که پیش از این برای تقدیر از دانشمندان مسلمان در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ اعطا شده است، با هدف تقدیر از برترین دانشمندان جهان اسلام در قالب یک جایزه بین‌المللی معتبر دوسالانه طراحی شد.

این جایزه به نام نبی مکرم اسلام (ص) و به دلیل تأکید بسیار آن حضرت بر علم‌آموزی، به نام یکی از القاب آن حضرت یعنی مصطفی (ص)، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است. اعطای جایزه کنز برای دانشمندان جوان جهان اسلام زیر ۴۵ سال (که تاکنون ۳ دوره از آن برگزار شده است)، برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور (که تاکنون ۵ دوره از آن برگزار شده است) و نشست‌های استپ بخشی دیگر از فعالیت‌های این بنیاد است.

همزمان با این جایزه نشست‌ها و سخنرانی‌های علمی دیگری هم برگزار می‌شود. نهمین دوره از نشست‌های تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ STEP) (science and technology exchange program) یکی از این برنامه‌هاست که با همراهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی میزبان شماری از برترین دانشمندان در این حوزه و علاقه‌مندان خواهد بود.

با توجه به برگزاری آیین اعطای پنجمین دور جایزه مصطفی (ص) در اصفهان نهاد‌ها و موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌های مختلف در برگزاری این آیین با بنیاد مصطفی (ص) همکاری می‌کنند. بنیاد نخبگان اصفهان نیز یکی از نهاد‌های همراه در این رویداد علمی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار