کد خبر: 1186088
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۵
مشارکت هیأت ایرانی در مجمع عمومی سازمان ملل را باید در زمین دیپلماسی عمومی که کنار دیپلماسی رسمی به اصلی‌ترین ابزار نفوذ و تأثیرگذاری بر افکار عمومی جهانی تبدیل شده است، جست‌و‌جو کرد.

اختصاصی جوان آنلاین، رئیس جمهور دولت سیزدهم در حالی در این دور از نشست سازمان ملل حاضر خواهد شد که پس از چندین دهه تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا دیپلماسی اقتصادی وارد ادبیات سیاست خارجی شد تا دورنمایی برای رشد اقتصادی و مقابله با تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا شود.

تقویت و توسعه پیوند‌های اقتصادی با کشور‌های منطقه خاورمیانه و آسیا به اولویت مهم کشور تبدیل شد و دولت سیزدهم با شناسایی بازار‌های جدید و حضور تأثیر‌گذار در نواحی مختلف منطقه و جهان گامی جدی برای تحقق گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای برداشت.

این گام مهم برای افزایش رشد اقتصادی کشور در مواجهه با تحریم‌های اقتصادی آمریکا بود و با رویکرد متعادل و متوازن در دیپلماسی توانست گشایش‌های زیادی را در عرصه سیاست خارجی به روی ایران باز کند و با دیپلماسی عزتمندانه ایران را عضو دو نهاد بین‌المللی مهم شانگ‌های و بریکس کرد و روابط با کشور‌های شرق، روسیه، چین، هند و آسیای میانه را به یک ثبات در روابط استراتژیک رساند.

در کنار این موارد رئیس دولت سیزدهم در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل با سرلوحه قرار دادن سه مولفه اساسی عزت، حکمت و مصلحت با معرفی چهره زشت جنایات ضد حقوق بشری آمریکا، جنایت ترامپ و همدستانش را در به شهادت رساندن سردار سلیمانی فریاد زد.

رئیس جمهور در این مجمع تاکید کرد: رسیدگی عادلانه به جنایتی که رئیس جمهور سابق آمریکا به آن اعتراف کرده خدمت به انسانیت است تا از این پس ظلم زبون گردد و عدالت، سربلند باشد. ما اجرای عدالت و محاکمه آمر و مباشر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی را از طریق یک دادگاه عادلانه تا حصول نتیجه قطعی دنبال خواهیم کرد.
در روز گذشته هم رئیس‌جمهور بعد از ورود به نیویورک در جمع خبرنگاران درباره اهم صحبت‌های خود در سازمان ملل به‌عنوان صدای مردم گفت: سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان ظرفیتی است که می‌توان سخن ملت ایران بیان و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تبیین شود. ما از این فرصت برای رساندن صدای ملت ایران استفاده می‌کنیم. رئیس‌جمهور افزود: این صدا امروز رساتر از همیشه است، چراکه ما سال گذشته پیروزی بزرگی را مقابل جنگ شناختی و جنگ ترکیبی دشمن پشت‌سر گذاشتیم.
رئیسی خاطرنشان کرد: تصور دشمن این بود که با این تکانه‌ها، درخت تناور انقلاب اسلامی دچار مشکل می‌شود، غافل از این‌که این محاسبه هم، چون گذشته اشتباه است و ملت ایران این مبارزه را پیروزمندانه پشت‌سر گذاشت. وی بیان کرد: این پیروزی پیام‌های مهمی دارد که باید تبیین و مشخص شود که ملت بزرگ ایران در حق‌خواهی، عدالتخواهی، مبارزه با تبعیض، بی‌عدالتی و مبارزه با فساد حرفی برای گفتن دارد. امیدوارم بتوانم به‌عنوان نماینده ملت بزرگ ایران آنچه را اقتضای این نمایندگی است، بیان کنم.
رئیس‌جمهور افزود: سازمان ملل باید صدای ملت‌ها باشد، نه صدای قدرتمندان. انتظار ملت‌ها از سازمان ملل آن است که سازمان ملل باشد و اگر سازمان دولت‌ها شد، صدای ملت‌ها شنیده نمی‌شود و بنای ما این است که صدای ملت‌ها باشیم.
رئیسی در این سفر با دست‌پر و ده‌ها برگ برنده در زمینه‌های مختلف در نیویورک حضور پیدا کرد که به شرح زیر است: اعتراف غرب به شکست پروژه منزوی ساختن ایران ایران در دولت سیزدهم با برقراری ارتباط و روابط دیپلماتیک با کشور‌های مختلف دنیا برنامه آمریکا و غرب مبنی بر فشار حداکثری و تحریم ایران را خنثی و از بین برد. ایجاد روابط دیپلماتیک با کشور‌های همسایه، ونزوئلا، کشور‌های آفریقایی و... تا پیمان‌شانگ‌های و عضویت در گروه بریکس از ابتدای سال میلادی جدید همه خبر از روابط خوب ایران با کشور‌های مختلف است. در همین راستا نشریه فرانسوی «لوموند» در گزارشی نوشت: «ایران با موفقیت‌های بین‌المللی مانع انزوای خود شده است. چالش‌های داخلی ایران در سایه موفقیت این کشور در عرصه بین‌المللی قرار گرفته و با وجود این چالش‌ها، تهران با موفقیت‌های خود در عرصه بین‌الملل، مانع انزوای اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک خود شده است.» عضویت ایران در سازمان همکاری‌شانگ‌های ایران در دولت سیزدهم به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگ‌های انتخاب شد. پیش از این دولت آمریکا درخواست داده بود که عضو ناظر‌شانگ‌های باشد، اما این درخواست از سوی این سازمان رد شده بود. جالب‌تر اینکه حجم اقتصاد اعضای سازمان شانگهای، ۳۲ درصد از حجم اقتصاد اتحادیه اروپا بیشتر است. بر اساس گزارش صندوق جهانی پول، طی پنج سال منتهی به پایان ۲۰۲۳، ظرفیت اقتصادی کشور‌های عضو سازمان شانگ‌های از اقتصاد گروه «جی ۷» پیشی خواهد گرفت.
در آخرین اقدام قابل تحسین هم با رویکرد دیپلماسی عزتمندانه، دولت آمریکا برای کاستن از فشار‌ها بر واشنگتن، توافق تبادل زندانیان با ایران را پذیرفت.
در همین رابطه، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر درباره آزادسازی بخشی از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران گفت: فرق بین دیپلماسی التماسی و دیپلماسی عزتمندانه در این است که وقتی با التماس مذاکرات را پیش می‌بردند تنها یک میلیارد دلار توانستند آزاد کنند، اما الان بر اساس آنچه حکایت دارد بر اساس دیپلماسی عزتمندانه ۲۵ میلیارد دلار از منابع ایران درحال آمدن به سمت کشور است که بر اساس آنچه گفته شده ۵ الی ۶ میلیارد دلار آن به حساب‌های واسط نشسته است.
ابوذر گوهری مقدم، دبیر کمیسیون سیاسی و امنیت ملی دولت هم در صفحه شخصی خود در فضای مجازی درباره توافق اخیر میان ایران و آمریکا نوشت: آزادی گروگان‌های بیگناه ایرانی ساکن آمریکا و نیز آزاد سازی منابع ارزی کشور از چنگ راهزنان آمریکایی قطعاً مصداق دیپلماسی عزتمندانه دولت است. اظهارات مقامات آمریکایی مصرف داخلی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار