کد خبر: 1188547
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با «جوان»:

کارشناس حوزه انرژی معتقد است برخی شرکت‌های بزرگ دنیا و معاندان از استقلال و توسعه ایران خوشحال نخواهند شد، اما دیگر کشور‌ها که به این صنعت نیاز دارند تمایل‌شان به همکاری و ارتباط با ایران بیشتر خواهد شد.

فاز۱۱ پارس‌جنوبی از بزرگ‌ترین پروژه‌های گازی کشور محسوب می‌شود که در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به امید واهی واگذاری آن به شرکت توتال فرانسه به شرکت‌های داخلی داده نشد. نهایتاً هم توتال فرانسه با اشاره دولت امریکا از این پروژه کنار رفت تا بیژن زنگنه وزیر نفت دولت گذشته بدون یک درصد پیشرفت، این فاز را به جواد اوجی در دولت سیزدهم تحویل دهد.
توسعه فاز۱۱ پارس‌جنوبی به عنوان آخرین فاز دریایی این میدان مشترک، به حدود ۲۰سال قبل بازمی‌گردد. در آن زمان این فاز در کنار فاز ۱۲ برای اجرای برنامه‌های مایع‌سازی گاز طبیعی در نظر گرفته شده بود و مذاکرات برای برداشت گاز از این بخش از میدان با شرکت‌های خارجی در جریان بود.
با تکمیل این فاز و نصب سکوی دوم که البته در حال ساخت است، این طرح روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز، ۵۰ هزار بشکه میعانات گازی و ۷۵۰ تن گوگرد در روز تولید خواهد کرد که این خروجی به تأمین نیاز‌های مصرف داخلی ایران و به ظهور کشور به‌عنوان یک صادرکننده مهم منطقه‌ای کمک خواهد کرد. فرزین سوادکوهی، کارشناس حوزه انرژی در گفتگو با «جوان» با بیان اینکه هر گونه پیشرفت و توسعه‌ای که در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی رخ می‌دهد به نفع کشور خواهد بود، عنوان کرد: در واقع افزایش بهره‌برداری از میادین گازی کمک مؤثری به اقتصاد کشور خواهد کرد.
توسعه و پیشرفت در صنعت گاز ارتباط مستقیمی با پیشرفت در صنایع وابسته دارد که این امر می‌تواند به نسل آینده کمک کند و به نفع آن‌ها خواهد بود. کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه تجاربی که در سال‌های گذشته از میادین پارس‌جنوبی به دست آمد، بسیار باارزش بوده است، خاطرنشان کرد: با شیوه‌های جدید مهندسی و با کمک متخصصان حوزه انرژی فاز ۱۱ و ان‌شاءالله دیگر فاز‌ها به بهره‌برداری رسید.
سوادکوهی گفت: ساخت، نصب و بهره‌برداری از دکل‌های نفتی بدون کمک از شرکت‌های بزرگ اروپایی و باتکیه‌بر توان داخلی اتفاق کوچکی نیست و این امر سبب می‌شود کل دنیا نگاهی مثبت و جدید به ایران داشته باشند. وی با بیان اینکه اعتماد به توان داخلی و بهره‌برداری فاز ۱۱ پارس‌جنوبی توسط مهندسان ایرانی سبب شد امیدوارانه‌تر به آینده نفتی این شرکت نگاه کنیم، ابراز کرد: این بهره‌برداری می‌تواند قدمی بزرگ برای بهره‌برداری فاز‌های دیگر پارس‌جنوبی باشد.
این کارشناس حوزه انرژی بیان کرد: بهره‌برداری فاز۱۱ به‌مثابه آخرین قطعه تکمیل و توسعه پارس‌جنوبی به‌حساب می‌آید که بهره‌برداری از آن می‌تواند تأثیر بسزایی بر افزایش درآمد دولت و صادرات داشته باشد. سوادکوهی با بیان اینکه برخی شرکت‌های بزرگ دنیا و معاندان از استقلال و توسعه ایران خوشحال نخواهند شد، عنوان کرد: دیگر کشور‌ها که به این صنعت نیاز دارند تمایل‌شان به همکاری و ارتباط با ایران بیشتر خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: کشوری که توانایی صنعتی بالایی داشته باشد، قدرت بیشتری در منطقه و دنیا پیدا خواهد کرد و این امر به نفع روابط سیاسی ایران خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار