کد خبر: 1191721
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: پیشنهاد دولت افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور از ۱۲ میلیون تن کنونی به ۳۰ میلیون تن در پایان برنامه بوده که می‌تواند بخش ویژه‌ای در ارزآوری برای کشور و ارتقاء جایگاه کشور در مسیرهای بین‌المللی داشته باشد.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخشی از لایحه برنامه هفتم توسعه با موضوع ترانزیت و اقتصاد دریامحور ، بیان کرد: ظرفیت ترانزیتی کشور به ویژه در حوزه حمل بار در یک دهه اخیر مغفول مانده است. توسعه ظرفیت ترانزیتی قطعا برای کشور ارزآوری خواهد داشت و از سوی دیگر جایگاه کشور را در مسیرهای بین‌المللی ارتقاء می‌بخشد و دارای اهمیت جغرافیایی سیاسی می‌باشد.

وی اظهار کرد: دولت در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد داده تا ظرفیت ترانزیتی کشور از ۱۲ میلیون تن که اکنون است به ۳۰ میلیون تن افزایش پیدا کند که نیازمند سرمایه‌ گذاری بالایی در حوزه تکمیل بزرگراه‌ها و خطوط ریلی و هوایی می‌باشد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه تصریح کرد: برای هر یک میلیون تن ظرفیت ترانزیتی باید حداقل یک میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری صورت گیرد و لذا دولت باید ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌ گذاری در جهت افزایش ظرفیت ترانزیتی کشور انجام دهد، اما کمیسیون تلفیق پیش بینی کرده تا ظرفیت ترانزیتی کشور در پایان برنامه به ۵۰ میلیون تن افزایش یابد در حقیقت ظرفیت پنج برابر می‌شود. بدین ترتیب ۲۰ میلیارد دلار بار مالی بیشتر از این میزان به دولت تحمیل خواهد شد.

منظور تاکید کرد: باید برنامه‌ای نوشته شود که قابلیت اجرایی داشته باشد. اگر انتظاراتی در جامعه ایجاد شود که امکان تحقق آن وجود نداشته باشد باعث ناامیدی در جامعه می‌شود. برخی از هدف گذاری‌ها بدون توجه به ظرفیت اجرایی و منابع مالی کشور در کمیسیون تلفیق صورت گرفته که دولت با آنها مخالف است و توانایی اجرای آن وجود ندارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار