کد خبر: 1193313
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
گزارشی از فعالیت‌های دانشجویی و محدودیت‌هایی که علیه آنها اعمال شده است.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فرهیختگان، از هفته گذشته بعد از حمله حماس به رژیم‌صهیونیستی، نیروهای رژیم اشغالگر، کشتار وحشیانه‌ای را به راه انداختند که اعتراض‌های شدیدی را به همراه داشت و باعث مرگ‌ومیر شمار زیادی از زنان و کودکان شد.

همین کشتارها، تظاهرات گسترده‌ای را در سطح جهان ازجمله دانشگاه‌ها به راه انداخت که بالا بودن این اعتراض‌ها گاهی تا بر هم خوردن شرایط دانشگاه‌ها هم پیش رفت و برخی مقامات دانشگاهی به مقابله با معترضان و وضع قوانین سختگیرانه‌ای برای جلوگیری از تداوم این اوضاع پرداختند و محدودیت‌هایی را برای دانشجویان حفرهیامی فلسطین وضع کردند.

در این میان، دانشگاه‌های آمریکا بیش از سایر دانشگاه‌های جهان به مرکز تجمعات و اعتراض‌ها تبدیل شده است.

تعلیق دانشجویان عضو انجمن فلسطین در دانشگاه لندن

دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی ازجمله شناخته‌شده‌ترین مراکز آموزش عالی دنیا برای آموزش و پژوهش پیرامون موضوعات مرتبط با آفریقا و آسیا به‌ویژه خاورمیانه به شمار می‌رود. به دنبال اعتراض‌هایی که در این دانشکده شکل گرفت، اعضای انجمن فلسطین در دانشکده مطالعات شرقی و آفریقایی در لندن به دلیل تظاهرات همبستگی برای غزه که هفته گذشته برگزار شد، تعلیق شدند.

به گزارش middleeastmonitor، در طوماری که در توییتر منتشر شده بود؛ انجمن فلسطین این دانشکده خبر برگزاری تجمعی در همبستگی با مردم غزه را اعلام کرده بود. بعد از این اقدام، دانشگاه چند نفر از دانشجویان حامی غزه و فلسطین را از تحصیل تعلیق کردند که به‌شدت تحصیلات آنها را تحت تاثیر قرار داده است. در پاسخ، انجمن فلسطین اقدامات انجام‌شده توسط مدیریت این دانشگاه را به‌شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است که «انجمن فلسطین به صراحت اقدامات این دانشگاه را که سابقه سرکوب دانشجویان را دارد، محکوم می‌کند؛ آنها به تازگی پس از تظاهرات انجمن فلسطین در همبستگی با تجاوز نسل‌کشی رژیم‌صهیونیستی به غزه که در آن بیش از ۴۰۰۰ فلسطینی ازجمله بیش از ۱۰۰۰ کودک کشته شدند، دانشجویان خود را تعلیق کرد.» این انجمن اعلام کرده است که در حال حاضر، مقامات دانشکده از نقض قوانین ایمنی و بهداشت به‌عنوان بهانه‌ای برای سرکوب مخالفان در دانشگاه و ساکت کردن افرادی استفاده می‌کند که بیشترین فعالیت را در طرفداری از مردم فلسطین در دانشگاه داشته‌اند. تعدادی از دانشجویان ازجمله اعضای کمیته، از حضور در دانشگاه محروم شده‌اند و حتی آن گروه از اعضای کمیته که در تجمع حضور نداشته‌اند، اخطار رسمی دریافت کرده‌اند.

منع حضور چفیه‌پوش‌ها در دانشگاه های آلمان

به گزارش رویترز، دو کشور آلمان و فرانسه که بزرگ‌ترین جوامع یهودی و مسلمان اتحادیه اروپا را در خود جای داده‌اند، از زمان حمله حماس به رژیم‌صهیونیستی، گروه‌های طرفدار فلسطین را سرکوب کرده‌اند که شامل دانشگاه‌های این کشور هم می‌شود.

یکی از دانشجویان ۲۰ ساله فرانسوی الجزایری اظهار کرده است که با توجه به سرکوبی که از سوی دانشگاه‌ها علیه طرفداران فلسطین و غزه صورت می‌گیرد، نگران این هستند که آنها را متهم به طرفداری از تروریسم کنند، درحالی‌که اعتراض آنها تنها با اهداف بشردوستانه و در اعتراض به حملات رژیم‌صهیونیستی و کشتار فلسطینی‌ها صورت گرفته است.

طرفداران فلسطین معمولا در اعتراض‌های خود به نشانه طرفداری از آنها، از چفیه‌های مخصوص و پرچم‌هایی با شعارهای ضدصهیونیستی استفاده می‌کنند؛ از این رو دانشگاه‌ها و مقامات آموزش عالی آلمان محدودیت‌هایی را برای حضور دانشجویان در دانشگاه‌ها وضع کرده‌اند به‌طوری که از ورود دانشجویانی که چفیه به صورت بسته باشند و نیز دانشجویانی که پرچم‌هایی حاوی عبارت «فلسطین را آزاد کنید» همراه داشته باشند، ممانعت به عمل می‌آورند.

منع استخدام حامیان فلسطین در دانشگاه کالیفرنیا

به گزارش نیویورک پست، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی نیز در هفته‌های اخیر محل تجمع معترضان طرفدار فلسطین بوده و سعی کرده‌اند با حماس و مردم فلسطین ابراز همبستگی کنند.

این اقدام گروه‌های دانشجویی به‌شدت مورد انتقاد مقامات این دانشگاه شده است؛ به‌عنوان مثال، مقامات مختلف این دانشگاه ازجمله یکی از استادان دانشکده حقوق دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در یکی از گزارش‌هایی که در مجله وال‌استریت‌ژورنال منتشر شده، خواستار آن شد که دانشجویان حامی فلسطین و حماس را در سازمانی استخدام نکنند.

او حتی برخی از دانشجویان خود را که در این تظاهرات حمایتی از حماس و فلسطین شرکت کرده بودند، مورد خطاب قرار داده است.

ممانعت از استخدام دانشجویان معترض در دانشگاه هاروارد

به گزارش نیویورک‌تایمز، بعد از حمله حماس به رژیم‌صهیونیستی و طرفداری گروه‌های دانشجویی از مردم فلسطین، دانشجویان از سوی دانشگاه‌های آمریکا تحت فشار قرار گرفتند.

یکی از همین موارد مربوط به دانشگاه هاروارد می‌شود که در آن، بیش از ۳۰ گروه دانشجویی نامه‌ای را امضا کردند مبنی‌بر اینکه رژیم‌صهیونیستی کاملا مسئول تمام خشونت‌ها در منطقه است.

این بیانیه که از سوی کمیته همبستگی فلسطین دانشگاه هاروارد رهبری می‌شود، نام امضاکنندگان این نامه را به دلایل امنیتی حذف کرده است. این بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های انجمن‌های دانشجویی به‌شدت مورد انتقاد و اعتراض مقامات دانشگاه هاروارد قرار گرفته است به‌طوری که رئیس پیشین این دانشگاه، سکوت مقامات فعلی را علیه این بیانیه‌ها شرم‌آور دانستند.

همچنین، برخی نیز انتساب این بیانیه‌ها به دانشگاه هاروارد را خجالت‌آور عنوان کردند. اما در واکنش به این بیانیه‌ها، ریاست فعلی هاروارد، فلسطینیان را محکوم کرد.

هنوز اقدامی از سوی دانشگاه علیه دانشجویان امضاکننده این بیانیه اعمال نشده است و گویا قرار است فهرستی از نام اعضای این بیانیه منتشر شود تا ممنوعیت‌هایی نسبت به استخدام آنها انجام شود.

تشکیل کمیته انضباطی برای دانشجویان «یورک» کانادا

دانشگاه ‌یورک کانادا در مقابله با دانشجویان و حامیان فلسطین بیانیه‌ای را به‌طور رسمی اعلام کرده است که در آن، عملا آزادی بیان را نقض می‌کند به‌گونه‌ای که دانشجویان را نسبت به حمایت از فلسطینی‌ها تهدید کرده است.

این دانشگاه به تازگی بیانیه‌ای را که توسط سه اتحادیه دانشجویی علیه رژیم‌صهیونیستی منتشر شده بود، محکوم کرده است.

مقامات دانشگاه ‌یورک‌ به وضوح اعلام کرده‌اند که آزادی بیان محدودیت دارد و در صورت نقض این محدودیت، دانشجویان باید مسئولیت کاری را که انجام داده‌اند، برعهده بگیرند.

شواهد حکایت از آن دارد که این دانشگاه، برای برخی از دانشجویان که برخلاف این بیانیه عمل کرده‌اند، کمیته انضباطی تشکیل داده و حتی آنها را تهدید به اخراج از دانشگاه کرده است.

درواقع، دانشگاه ‌یورک‌ هرگونه اقدام به طرفداری از فلسطین و انجمن‌های طرفدار مردم فلسطین را تحریک‌آمیز عنوان کرده است.

اخراج استاد حامی تروریسم در دانشگاه کلمبیا

دانشگاه کلمبیا ازجمله دانشگاه‌های آمریکایی است که از همان روزهای بالا گرفتن جنگ میان غزه و رژیم‌صهیونیستی، آبستن تظاهرات و تجمعات ضدصهیونیستی بوده و گروه‌های مختلف دانشجویی در قالب گروه‌های طرفدار و مخالف رژیم‌صهیونیستی به مقابله با هم پرداخته‌اند.

یکی از استادان این دانشگاه که به طرفداری از حملات حماس نسبت به رژیم‌صهیونیستی واکنش نشان داده بود، مورد حمله قرار گرفت و یکی از دانشجویان این دانشگاه با راه انداختن کمپینی، طوماری با امضای ۴۵ هزار نفر از حامیان رژیم صهیونیستی تهیه کرده و خواستار اخراج این استاد به بهانه طرفداری از تروریسم از دانشگاه شده است.

این استاد دانشگاه کلمبیا فردای روزی که حماس به رژیم‌صهیونیستی حمله کرد، این حملات را خیره‌کننده بیان کرده بود. از قرار معلوم، این استاد دانشگاه در سوابق قبلی خود هم پرونده اظهارات ضدصهیونیستی دارد و این اولین باری نیست که در حمایت از مردم فلسطین اظهارنظر می‌کند.

اما در مقابل، گروه مخالف رژیم‌صهیونیستی هم طوماری به حمایت از این استاد مبارز تهیه کرده‌اند تا بتوانند مانع از اخراج او از دانشگاه شوند.

مقامات دانشگاه کلمبیا که در هفته‌های اخیر شاهد رویارویی گروه‌های مخالف و موافق بوده‌اند، برای به حداقل رسیدن این تظاهرات، تردد عموم را به محوطه این دانشگاه محدود کرده‌اند تا از شدت گرفتن این تظاهرات تا حد امکان بکاهند.

خشونت علیه دانشجویان دانشگاه جورج تاون

به گزارش رویترز، برخی دانشجویان آمریکایی طرفدار فلسطین که به طرفداری از آنها با صورت‌هایی پوشیده در دانشگاه سخنرانی کرده‌اند گفته‌اند که در داخل دانشگاه احساس امنیت نمی‌کنیم از این رو تمایلی به فاش شدن هویت خود نداریم.

در اعتراض‌های ضدصهیونیستی هم که هفته گذشته در دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفت، شماری از دانشجویان مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

در دانشگاه ‌جورج تاون‌ در واشنگتن دی سی، به دنبال اعتراض‌هایی که شکل گرفت و آزار و اذیت‌ها و خشونت‌هایی که علیه دانشجویان فلسطینی، عرب، مسلمان و ضدصهیونیستی انجام شد، اجازه پوشش رسانه‌ای داده نشد.

انتقاد از مواضع ضدفلسطینی رئیس دانشگاه هزینه ساخت

در دانشگاه جورج واشنگتن هم اعتراض‌هایی به حمایت از مردم فلسطین برگزار شد و پس از آن، ریاست دانشگاه بیانیه‌ای در محکومیت تروریست صادر کرد که بلافاصله از سوی دانشجویان حامی فلسطین محکوم شد و سخنان نژادپرستانه رئیس این دانشگاه را به‌شدت مورد حمله قرار دادند.

به نظر می‌رسد که مقامات دانشگاه جورج واشنگتن اعلام کرده‌اند افرادی که در این بیانیه به سخنان رئیس دانشگاه حمله کرده‌اند، در ثبت‌نام، جذب و باقی ماندن در دانشگاه به‌عنوان عضو هیات‌علمی به‌شدت تحت‌تاثیر قرار خواهند گرفت و ممکن است با جدیت با آنها برخورد شده و حتی مانع از ثبت‌نام دانشجویان و جذب اساتید طرفدار حماس و فلسطین در دانشگاه شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار