کد خبر: 1194243
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶

جوان آنلاین: منابع آگاه اسرائیلی فاش کرده‌اند دستگاه‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و امریکا به این دلیل نتوانسته‌اند حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) حماس به اسرائیل را شناسایی کنند که این گروه مقاومت از فناوری‌های قدیمی، از جمله خطوط سیمی تلفن استفاده و از کاربرد سیستم‌های رایانه‌ای و تلفن همراه برای انتقال اطلاعات خودداری کرده است.
به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان روز چهارشنبه از قول دو منبع آگاه اسرائیلی فاش کرده است که اطلاعات به اشتراک گذاشته شده تل‌آویو با واشینگتن نشان می‌دهد یک واحد کوچک از نیرو‌های حماس طی دو سال، حمله مرگبار غافلگیرانه به اسرائیل را از طریق تلفن‌های سیمی قدیمی موجود در تونل‌های زیرزمینی برنامه‌ریزی کرده بود.
این منابع گفته‌اند که خطوط تلفن سیمی در تونل‌ها این امکان را به نیرو‌های حماس می‌داد تا مخفیانه با همدیگر ارتباط برقرار و مقامات اطلاعاتی اسرائیل نتوانستند آن را ردیابی کنند. به علاوه، عوامل عملیاتی حماس در طول این دوره دو ساله برای اینکه شناسایی نشوند از استفاده از رایانه یا تلفن همراه اجتناب کرده بودند. اطلاعاتی که رژیم‌صهیونیستی با امریکا به اشتراک گذاشته‌اند، همچنین نشان می‌دهد چگونه حماس برنامه‌ریزی عملیات را از طریق اقدامات ضدجاسوسی قدیمی مانند برگزاری جلسات حضوری و بدون استفاده از وسایل ارتباطی دیجیتال ترتیب داده است. سی‌ان‌ان پیش‌تر هم گزارش داده بود برخی هشدار‌های راهبردی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل نتوانسته بود توجه هیچ یک از این مقامات را برای پیش‌بینی حملات هفتم اکتبر جلب کند. به گفته منابع مطلع، نیرو‌های عملیاتی حماس حاضر در تونل‌ها حمله گروه بزرگ‌تری از جنگجویان را روی زمین آماده می‌کردند. یکی از منابع توضیح داده است که اگرچه فرماندهان و رزمندگان یگان زمینی ماه‌ها تحت آموزش قرار گرفته بودند و در وضعیت آمادگی عمومی قرار داشتند، اما تنها در روز‌های منتهی به عملیات از اهداف این حمله مطلع شدند، هر چند تمریناتی که حماس، خارج از تونل‌ها، روی زمین انجام می‌داده، زیر نظر نیرو‌های اطلاعاتی اسرائیل بوده، اما زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا درنیاورده بود.
همزمان با انتشار این اطلاعات در سی‌ان‌ان، شبکه «کان۱۱» نیز گفته که حماس چند هفته قبل از آغاز عملیات «طوفان‌الاقصی» نامه‌هایی به دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر ارسال و آمادگی خود را برای تبادل اسرا و آزاد کردن «هدار گولدن»، «شاؤول آرون» و همچنین «آورا آوراهام منگیستو» سه نظامی اسیر صهیونیست در غزه اعلام کرد؛ چیزی که توجه اسرائیلی‌ها را به سمت تمایل حماس برای مصالحه جلب کرده بود، البته به گفته شبکه کان ۱۱، مذاکرات فشرده‌ای طی دو سال گذشته برای دستیابی به توافق مبادله اسرا میان جنبش حماس و رژیم‌صهیونیستی صورت گرفته بود، اما این مذاکرات در چند ماه گذشته تشدید شد. این مذاکرات از طریق چند میانجی از یک سو و دفتر نتانیاهو از سوی دیگر و با نظارت ژنرال آوی‌گیل، منشی نظامی نتانیاهو انجام شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار