کد خبر: 1194245
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
در جریان نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل سخنرانی‌ای داشت که به همان میزان که برای جامعه جهانی دور از انتظار بود، به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامد.

جوان آنلاین: سخنرانی دبیر کل سازمـان ملل در نشست اخیر شورای امنیت، طوری صهیونیست‌ها را برآشفت که به لغو دیدار وزیر خارجه خود با گوترش اکتفا نکردند بلکه سفیر این رژیم در سازمان ملل، خواستار استعفای وی شده است. همه این‌ها در شرایطی است که در همان سخنرانی هم گوترش به صورت مطلق از صهیونیست‌ها انتقاد نکرد و پس از آن هم با انتشار پیامی مجبور شد تا حدودی از موضـع قبلی خود عقب‌نشـینی کند.

در جریان نشست سه‌شنبه شب شورای امنیت سازمان ملل، آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل سخنرانی‌ای داشت که به همان میزان که برای جامعه جهانی دور از انتظار بود، به مذاق صهیونیست‌ها خوش نیامد. گوترش در عین حال که از وضعیت نابسامان انسانی و نقض آشکار قوانین بین‌المللی بشردوستانه ابراز نگرانی کرد، گفت: «جنگ در غزه در حال شدیدتر شدن است و خطر سرایت آن به منطقه نیز وجود دارد.»
او با محکوم کردن حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل در عین حال افزود: «باید متوجه این باشیم که حملات حماس هم به خودی خود انجام نشده‌اند. مردم فلسطین ۵۶ سال است که گرفتار یک اشغالگری خفه‌کننده هستند. مردم فلسطین شاهد سلطه قدم‌به‌قدم شهرک‌ها بر خاک خود و خشونت هستند. اقتصاد فلسطین نابود، مردم آن آواره و خانه‌های‌شان ویران شده است. باور آن‌ها به راه‌حل سیاسی در حال نابود شدن است.»
دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر اینکه شرایط موجود نیز نمی‌تواند حملات حماس به اسرائیل را موجه نماید، افزود: «حملات وحشتناک (حماس) نیز نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را مشروع جلوه کند. جنگ‌ها هم دارای قوانینی هستند.»
اگر چه بسیاری از کشورها، سخنرانی گوترش را رویکردی متعادل ارزیابی کردند، اما صهیونیست‌ها به حدی خشمگین شدند که خواستار استعفای دبیرکل سازمان ملل شدند. الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل که در این سخنرانی حضور داشت، دیدار با گوترش را لغو کرد.
گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل هم سخنرانی گوترش را «تکان‌دهنده» توصیف کرد و در شبکه اجتماعی ایکس از گوترش خواست فوراً استعفا کند. اردان به رادیو ارتش اسرائیل گفت: «با توجه به اظهارات گوترش، اسرائیل برای نمایندگان سازمان ملل ویزا صادر نخواهد کرد، همانطور که هم اکنون از صدور ویزا برای دستیار امور بشردوستانه سازمان ملل خودداری کرده است و به آن‌ها درس خواهد داد.»
آلمانی‌ها که همواره مدافع بلامنازع صهیونیست‌ها هستند هم چنین واکنش هیجانی و تند و تیزی را کاملاً تأیید نکردند. اشتفان هبشترایت، سخنگوی دولت آلمان یک بار دیگر تأکید کرد که برلین، حملات حماس را محکوم می‌کند، وی با اشاره به موضع‌گیری اردان، این درخواست را بجا و مناسب ندانست.
هیاهوی صهیونیست‌ها در شرایطی است که گوترش، پس از نشست شورای امنیت به نوعی از اظهارات خود عقب‌نشینی کرد و در شبکه ایکس نوشت: «نارضایتی مردم فلسطین نمی‌تواند حملات هولناک حماس را توجیه کند. این حملات هولناک نمی‌تواند مجازات دسته‌جمعی مردم فلسطین را توجیه کند.»
او همچنین گفته است حرف‌هایش در شورای امنیت «بد فهمیده شده» و تأکید کرده که «این اشتباه است که بگوییم من اقدامات تروریستی حماس را توجیه کرده‌ام.»
اسرائیل نمی‌تواند به این روند ادامه دهد
مواضع رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه هم به جنایات صهیونیست‌ها در خور تأمل است. او تأکید کرد که حماس یک گروه تروریستی نیست بلکه اعضای این گروه، افراد آزادی‌بخشی هستند که برای سرزمین و مردم خود مبارزه می‌کنند. رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «ما به اسرائیل حسن‌نیت داشتیم، اما آن‌ها از حسن‌نیت ما سوءاستفاده کردند و من سفر خود را به اسرائیل لغو کردم.»
وی به نقش امریکا در جنایات اخیر در غزه اشاره کرد و گفت: «امریکا شکست خواهد خورد، زیرا نمی‌خواهد جهان منصفانه اداره شود. تقریباً نیمی از آن‌هایی که در حملات اسرائیل در غزه کشته شدند، کودکان بودند و این نشان می‌دهد هدف ارتکاب عمدی جنایت علیه بشریت است. ترکیه هیچ مشکلی با دولت اسرائیل ندارد، اما هرگز جنایات اسرائیل و شیوه عملکرد آن را به عنوان یک گروه و نه دولت تأیید نکرده و نخواهد کرد.» اردوغان که خواستار آتش‌بس شده است، با اشاره به این موارد گفت: «زمان آن رسیده است که به روشنی با آن‌هایی که زنان و کودکان را می‌کشند، حرف بزنیم. از موضع شرافتمندانه خود در حمایت از مظلومان منصرف نخواهیم شد. اسرائیل به رغم حمایت‌های امریکا و غرب نمی‌تواند به این روش ادامه دهد. هشت فروند هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه برای غزه به مصر فرستادیم. یک کریدور اضطراری انساندوستانه باید برای رساندن کمک بدون مانع به نوار غزه ایجاد شود.»
وی در خصوص موضع منفعل سازمان ملل درباره تحولات غزه هم گفت: «مخالفت ترکیه با ساختار غیرمنصفانه شورای امنیت سازمان ملل بار دیگر با جدیدترین تحولات غزه اثبات شد. سکوت آن‌هایی که در مقابل جنگ روسیه در اوکراین ایستادند، اما هم‌اکنون در برابر قتل‌عام مردم غزه سکوت کرده‌اند، ملموس‌ترین بیان ریاکاری آنهاست.» پیش از این «هاکان فیدان» وزیر امورخارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای قطری‌اش ضمن انتقاد از اقدامات خشونت‌آمیز رژیم‌صهیونیستی تأکید کرده بود: «اسرائیل باید بفهمد که در این شرایط به خواسته‌هایش نخواهد رسید.» همچنین، تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر در جریان دیدار با فیدان بر ضرورت جلوگیری از تبدیل‌شدن تنش‌ها در فلسطین اشغالی به یک تنش منطقه‌ای و نیز بر موضع ثابت دوحه مبنی بر محکومیت تمامی اشکال حمله به غیرنظامیان تأکید کرد. دور نگه داشتن غیرنظامیان از تبعات جنگ و ایجاد گذرگاه‌های امن برای امدادرسانی به غزه، دیگر خواسته امیر قطر بود. محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در نشست خبری با فیدان ضمن محکوم‌کردن جنایات صهیونیست‌ها تصریح کرد: «تن‌ها راهکار، صلح مستمر و فراگیر برای حفظ حقوق مردم فلسطین طبق قطعنامه‌های بین‌المللی و طرح ابتکار عربی است. منطقه نگران مسئولیت جامعه بین‌المللی برای توقف آنچه در غزه اتفاق می‌افتد و پایان دادن به استاندارد دوگانه کنونی است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار