کد خبر: 1194433
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جنگ غزه و سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی تأثیرات آن بر افکار عمومی است. در میان مؤلفه‌های تأثیرگذار بر وجهه بازیگران دخیل در بحران‌ها، افکار عمومی نقش بسزایی دارد و همچنین عامل مهمی در شکل دادن به سیاست‌های بازیگران در بحران‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود.
سجاد مرادی‌کلارده

جوان آنلاین: یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جنگ غزه و سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی تأثیرات آن بر افکار عمومی است. در میان مؤلفه‌های تأثیرگذار بر وجهه بازیگران دخیل در بحران‌ها، افکار عمومی نقش بسزایی دارد و همچنین عامل مهمی در شکل دادن به سیاست‌های بازیگران در بحران‌های منطقه‌ای محسوب می‌شود. نیروی افکار عمومی به عنوان قدرت پنهان اگر چه در هیچ متن قانونی به آن اشاره صریح نشده است، اما تأثیراتی دارد که بر هیچ کسی پوشیده نیست. افکار عمومی عظیم‌ترین دولت‌ها را به تسلیم واداشته و منشأ تحولات بسیاری شده است. افکار عمومی که در قانون اساسی هیچ کشوری پیش‌بینی نشده، می‌تواند نقش بسزایی در مشروعیت‌بخشی و سیاستگذاری ایفا کند. با شناخت الگوی حاکم بر افکار عمومی در جوامع داخلی و بین‌المللی می‌توان رفتار‌های مردم را در آینده و در حوادث گوناگون تحت تأثیر قرار داد.
سه هفته بعد از جنگ غزه، کشتار‌های اسرائیل روندی صعودی گرفته و درصد قابل توجی از قربانیان کودک و زنان فلسطینی هستند. جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در حق مردم فلسطین، مهم‌ترین تأثیر را در افکار عمومی جهانی برانگیخته است. به نظر می‌رسد افکار عمومی در برابر جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی از سه کارکرد اساسی برخوردار است؛ از سویی می‌تواند در برابر جنایت‌های این رژیم موضع‌گیری کند و از سوی دیگر، این توانایی را دارد که به عنوان ابزاری برای فشار بر دولت‌های متبوع مردم در نقاط مختلف جهان برای فشار بر این رژیم برای توقف کشتار مردم فلسطین مورد استفاده قرار گیرد. در طرف سوم نیز به نظر می‌رسد با هدایت و جلب توجه افکار عمومی به جنایت‌های این رژیم، بخش زیادی از مشروعیت آن که در طول دهه‌های اخیر در لابی‌های قدرت و ثروت در جهان غرب (اروپا و ایالات‌متحده) به دست آورده است، کاهش می‌یابد. به طور کلی به نظر می‌رسد با توجه به حجم جنایت‌های انسانی رژیم اشغالگر در سال‌های اخیر علیه مردم فلسطین، افکار عمومی در سطح جهان بیش از هر زمان دیگری به نفع مردم فلسطین سوق یافته است.
سال‌های اخیر احساسات مردم سراسر قاره اروپا در مورد صهیونیست‌ها و رفتار آن‌ها با فلسطینی‌ها حاکی از اختلاف در کشور‌های اتحادیه است و دیگر مانند گذشته خبری از حمایت بالا از سیاست‌های این رژیم وجود ندارد. در سال ۲۰۱۸ مؤسسه کامرس (ComRes) یک نظرسنجی برای شبکه سی‌ان ان انجام داد و در آن از بیش از ۷ هزار اروپایی در هفت کشور در مورد دیدگاه آن‌ها درباره رژیم‌صهیونیستی، فلسطین و مردم ساکن در این منطقه پرسیده شد. بخش زیادی از پاسخ‌دهندگان یا در این درگیری از هیچ طرفی جانبداری نکردند یا نسبت به موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند. یک یافته جدی و مهم در این نظرسنجی این بود که حمایت از رژیم اشغالگر و کشور فلسطین دچار شکاف نسلی در اتحادیه اروپاست و افراد مسن به احتمال زیاد دیدگاه مطلوبی نسبت به رژیم دارند. این موضوع همچنین در نظرسنجی مؤسسه فرانسوی Ifop نیز مشخص شد، به این ترتیب که تقسیم‌بندی دقیق‌تری بر اساس سن و دیدگاه‌های سیاسی افراد در فرانسه ارائه کرد. نتایج این تحقیق نشان داد در حالی که ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان ۶۵ سال و بیشتر تصویر مثبتی از رژیم اشغالگر در اذهان خود دارند، اما تنها ۳۲‌درصد از افراد کمتر از ۳۵ سال از همین تصور برخوردار هستند. در میان طیف‌های مختلف حزبی نیز طرفداران احزاب راست میانه بیشترین حمایت را از رژیم‌صهیونیستی نشان داده‌اند، در حالی که احزاب متمایل به راست افراطی و چپ افراطی تمایل دارند دیدگاه همگرایانه کمتری با این رژیم داشته باشند. همین وضعیت در سایر نقاط دنیا نیز نسبت به سیاست‌های رژیم‌صهیونیستی وجود دارد. به ویژه جنگ کنونی غزه، از نظر بسیاری از کارشناسان در داخل ایالات‌متحده به عنوان نقطه عطفی برای افکار عمومی محسوب می‌شود. نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد برداشت امریکایی‌ها از صهیونیست‌ها و فلسطینی‌ها در حال تکامل است و افکار عمومی امریکا دیگر مانند گذشته حمایت‌های یک‌طرفه‌ای از این رژیم از خود نشان نمی‌دهند. دلیل اصلی این موضوع از سوی کارشناسان، حجم بالای کشتار زنان و کودکان به ویژه در هفته دوم جنگ غزه است. نظرسنجی‌ها در اثنای جنگ غزه مؤید این واقعیت است که هر چند حمایت از رژیم اشغالگر همچنان در بخش زیادی از جامعه امریکا وجود دارد، اما تعداد بیشتری از امریکایی‌ها به ویژه در بین جوانان این کشور و همچنین از میان طیف سیاسی دموکرات‌ها در سال‌های اخیر با فلسطینی‌ها همراهی می‌کنند. نتایج یک نظرسنجی که از سوی مؤسسه تحقیقات جمعیت‌شناسی پیو (PEW) در ماه می ۲۰۲۲ انجام شد نشان داد در حالی که مردم امریکا به طور کلی بیشتر از رژیم‌صهیونیستی حمایت می‌کنند، اما پاسخ‌دهندگان بزرگسال امریکایی زیر ۳۰ سال حداقل به اندازه ساکنان سرزمین‌های اشغالی، به همان اندازه نیز نگاه صمیمانه به مردم فلسطین دارند.
در یک نظرسنجی دیگر که در ماه مارس سال ۲۰۲۳ از سوی مؤسسه نظرسنجی گالوپ انجام شد، نتایج حکایت از این داشت که همدردی با مردم فلسطین به ویژه در بین حامیان حزب دموکرات امریکا با افزایش همراه بوده است. در این نظرسنجی ۴۹‌درصد از طرفداران دموکرات اظهار کردند که نسبت به مردم فلسطین همدردی بیشتری دارند و ۳۸‌درصد نیز خود را طرفدار رژیم‌صهیونیستی معرفی کردند، این در حالی بود که اکثریت جمهوری‌خواهان اظهار کردند به شدت از صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنند. در حالی که اکثریت امریکایی‌هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند، همچنان با صهیونیست‌ها همدردی بیشتری داشته‌اند، حمایت از مردم فلسطین برای پنجمین سال متوالی با روند افزایشی همراه بوده است، به گونه‌ای که در سال ۲۰۲۳ به ۳۱‌درصد رسید.
آنگونه که برآورد می‌شود نظرسنجی‌های اخیر در درون جامعه امریکا نشان می‌دهد واقعیت زندگی مردم در فلسطین در چند سال گذشته از سوی تعداد بیشتری از امریکایی‌ها دریافته شده است. به عبارت دیگر در این دوره امریکایی‌ها آشنایی بیشتری با مردم فلسطین ساکن غزه، کرانه باختری و نیز مهاجران فلسطین در سایر نقاط جهان پیدا کرده‌اند. در مجموع انتظار می‌رود افکار عمومی در شرایط کنونی با آگاهی از جنایت‌های رژیم در غزه، در سراسر نقاط دنیا از کشور‌های شرق آسیا در اندونزی و مالزی گرفته تا قلب اروپا در لندن و نیویورک و واشینگتن در ایالات‌متحده تا شهر‌های مختلف استرالیا به مثابه سدی در مقابل این رژیم عمل کند. در این بین هر چند برخی رسانه‌های جریان اصلی سعی می‌کنند با حمایت از رژیم‌صهیونیستی، افکار عمومی را علیه مردم فلسطین سوق دهند، اما حجم بالای جنایات، آگاه شدن مردم در سراسر دنیا نسبت به ماهیت این رژیم و البته عملکرد رسانه‌های منطقه‌ای در پوشش مناسب اخبار جنگ در غزه منجر به نگرش منفی افکار عمومی به سمت رژیم‌صهیونیستی شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار