کد خبر: 1195142
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۳
بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن در گفتگو با جوان آنلاین:
اقساط نجومی برای بازپرداخت وام مسکن فرزندآوری با انتقادات زیادی در رسانه ها و همچنین فضای مجازی رو به رو شده است. بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن دو ویژگی لازم برای تسهلات مسکن را دربرگیری بالا و همچنین اقساط مناسب می داند و معتقد است در غیر این صورت اقساط می تواند به سایر مشکلات خانه اولی ها اضافه شود.

جوان آنلاین: بانک مسکن روز ششم آبان ۱۴۰۲ اعلام کرد که سقف وام از محل خرید اوراق تسهیلات مسکن برای زوجین دارای فرزند تا دو برابر افزایش یافته است. به این ترتیب تسهیلات مذکور که تا پیش از این ۹۶۰ میلیون تومان بود تا یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد. چنانچه خانواده‌ای دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال سن بوده و پدر به همراه فرزندان متولد شهر تهران باشند؛ براساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» این خانواده درحالت انفرادی می تواند علاوه بر ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به ازای هر فرزند ۱۰۰ میلیون دیگر و درمجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و به عبارتی تا ۳۲۰ میلیون تومان درقالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن استفاده کند.


به طور مثال اگر زوجین دارای یک فرزند کمتر از ۲۰ سال باشند به ازای هر ۸۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن زوجین می‌توانند ۲۰۰ میلیون تومان و به ازای ۱۶۰ میلیون تومان جعاله می‌توانند ۴۰ میلیون تومان دریافت کنند. لذا به این زوج علاوه ۹۶۰ میلیون تومان قبلی ۲۴۰ میلیون تومان بابت فرزندشان تعلق می‌گیرد که مجموعا می‌توانند یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان دریافت کنند.


زوجین دارای دو فرزند نیز به این ترتیب می‌توانند به ازای هر فرزند ۲۰۰ میلیون تومان بابت وام ۸۰۰ میلیون تومانی زوجین (مجموعا ۴ فقره وام ۱۰۰ میلیون تومانی خرید) و ۴۰ میلیون تومان بابت جعاله (مجموعا ۲ فقره وام ۴۰ میلیون تومانی) بگیرند که ۴۸۰ میلیون تومان می‌شود. با این حساب به خانواده‌های دارای دو فرزند یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.


به خانواده‌های دارای سه فرزند ۷۲۰ میلیون تومان افزوده می‌شود که مجموعا یک میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان است. خانواده‌های دارای چهار فرزند زیر ۲۰ سال نیز می‌توانند ۹۶۰ میلیون تومان بابت طرح جوانی جمعیت وام بگیرند که مجموعا یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان می‌شود.

چالش های وام مسکن فرزندآوری
هر چند هدف سیاستگذار از پرداخت این وام تشویق به فرزندآوری است اما واقعیت آن است که این وام به اندازه ای در توان پرداخت متقاضیان نیست که در واقع می توان گفت این تسهیلات، حمایتی برای فرزند نیاوردن است! یکی از بخش های چالش برانگیز این تسهیلات به میزان خرید اوراق باز می گردد. برای دریافت وام یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومانی باید ۳۹۲۰ برگه اوراق خریداری کرد که زوجین تهرانی باید حدود ۳۸۰ میلیون تومان هزینه کنند. در واقع در همین ابتدا 380 میلیون تومان از مبلغ کل وام برای خرید اوراق مصرف می شود و در نهایت یک میلیارد و 580 میلیون تومان برای وام گیرنده باقی می ماند که با توجه به متوسط 80 میلیون تومانی قیمت مسکن در تهران با این مبلغ می توان 20 متر خانه خریداری کرد. حالا تصور کنید که متقاضی علاوه بر این وام مبلغی را نیز به عنوان سرمایه اولیه تهیه کرده است با این حال اقساط 37 میلیون تومانی این وام هوش از سر می پراند.

افزایش تولید و رشد اقتصادی لازمه حل مشکلات مسکن
بیت الله ستاریان، کارشناس اقتصاد مسکن در این باره به جوان آنلاین گفت: یکی از اهداف تسهیلات مسکن تحریک تقاضا در این بخش است که اگر با این هدف وام افزایش پیدا کند، باید گفت که به اهداف خود نمی رسد؛ چرا که اساسا مشکل اصلی در تقاضا نیست و مشکل در بخش تولید و عرضه است.


وی با اشاره به افزایش شدید قیمت های تولید در این بخش اظهار داشت: این مساله منجر به کاهش قابل توجه عرضه مسکن و درنهایت تورم در این بخش شده است.


ستاریان ادامه داد: اما در شرایطی که وام مسکن با هدف تقویت تقاضا افزایش یابد هم باید یک مواردی را لحاظ کرد و آنهم کارآیی وام پرداخت شده است که درغیر این صورت اساسا امکان بازپرداخت وام فراهم نخواهد بود.


این کارشناس اقتصاد مسکن در خصوص تسهیلات جدید مسکن برای فرزندآوری نیز گفت: در بسیاری از کشورها تسهیلات برای تشویق به فرزندآوری پرداخت می کنند که البته بازپرداخت این وام ها با توجه به شرایط خوب معقول آن در توان وام گیرنده خواهد بود.


وی در ادامه افزود: خیلی از کشورها برای تشویق به فرزندآوری مسکن رایگان در اختیار خانواده های دارای فرزند قرار می دهند و این سیاست ها در قالب سیاست های تامین اجتماعی دنبال می شود اما در کشورمان به دلایل مشکلاتی که در تامین اجتماعی شاهد هستیم، اساسا این امکان وجود ندارد.


ستاریان درباره میزان اقساط درنظر گرفته شده و همچنین رقم دربرگیری وام جدید نیز گفت: بازپرداخت وام مساله ای مهم است که باید به آن توجه داشت و در غیر این صورت گره در گره ایجاد می شود. بنابراین به جای تبلیغات باید وام ها به گونه ای باشد که جنبه عملیاتی داشته باشد.


این کارشناس اقتصاد مسکن درباره راهکارهای خانه دار شدن خانه اولی ها نیز گفت: در این باره نیز باید توجه شود که مبلغ اقساط برای این گروه نیز در حد توان آنها باشد. یک زوج جوان و یا یک خانه اولی به طول معمول سابقه کار حدود پنج 6 سال دارند که سطح دریافتی حقوقشان خیلی نمی تواند بالا باشد. از طرفی دیگر مبلغ وام نیز در برگیری کمی داشته و نهایتا یک چهارم مبلغ نهایی خانه را پوشش بدهد. بنابراین در این شرایط دولت به هر میزان که وام را زیاد کند هم افراد قادر به خرید خانه نیستند.


ستاریان راهکار خانه دار شدن مردم را کاهش قیمت و افزایش تولید عنوان کرد و گفت: قیمت ها به صورت دستوری نیز پایین نمی آید بلکه دولت با حمایت از بخش تولید و از همه مهمتر کنترل تورم می تواند سرعت عرضه مسکن را تسریع و عرضه و تقاضا را متعادل کند.


این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به ریشه مشکلات مسکن در کشور گفت: مسکن بخشی از اقتصاد کلان ما است و مقوله صرفا فنی و مهندسی و یا مربوط به کم کاری بخش خصوصی نیست که بخواهیم مشکلاتش را به آنها مرتبط بدانیم بلکه باید توجه کرد که لازمه رشد این بخش توسعه و رشد اقتصادی است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
0
خیلی با حال هستن این تدابیر !!! چقدر همخوانی دادن با وضعیت واقعی جامعه !!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار