کد خبر: 1195247
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۶
سخنگوی وزارت خارجه دیروز با به کار بردن تعبیر جنگ تحمیلی درباره وقایع اخیر در غزه، تأکید کرد که ایران همواره و در هر جایگاهی خواستار تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی با پشتوانه حقوقی است تا به جنایات صهیونیست‌ها و پشتیبانان آن‌ها رسیدگی شود.

جوان آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه دیروز با به کار بردن تعبیر جنگ تحمیلی درباره وقایع اخیر در غزه، تأکید کرد که ایران همواره و در هر جایگاهی خواستار تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی با پشتوانه حقوقی است تا به جنایات صهیونیست‌ها و پشتیبانان آن‌ها رسیدگی شود.
ناصر کنعانی در جلسه پرسش و پاسخ هفتگی با خبرنگاران، ضمن تأکید بر اینکه جهان به ماهیت نژادپرستانه و ضد بشری صهیونیست‌ها پی برده با اشاره به سخنرانی حقوقی اخیر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰ جنگ در منطقه به راه انداخته و به همه همسایگان سرزمین‌های اشغالی تجاوز داشته، گفت: «آقای وزیر در سخنرانی خود اشاره داشت که رژیم صهیونیستی همه چهار جنایت بین‌المللی را بار‌ها و در مواردی همزمان صورت داد و پیگیری جنایات جنگی، مسئولیت بین‌المللی و به ویژه بر عهده سازمان ملل متحد است.» وی درباره اظهارات دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی که با حضور در برابر گذرگاه رفح تصریح کرده که امکان عبور کمک‌ها به غزه وجود ندارد، و اظهارات وی درباره اینکه لازم است درباره آنچه در غزه می‌گذرد، تحقیقی صورت گیرد، تصریح کرد: «این خواسته ما هم است. جمهوری اسلامی ایران نه الان بلکه سال‌هاست از جامعه بین‌المللی می‌خواهد درباره جنایات جنگی صهیونیست‌ها و نسل‌کشی که آن‌ها در سرزمین‌های اشغالی صورت می‌دهند، کمیته بین‌المللی تشکیل دهد و این جنایات را به سازمان ملل گزارش کند و جنایتکاران را به محاکم بین‌المللی بسپارد.» وی یادآور شد: «در نشست اخیر وزرای خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی، آقای امیرعبداللهیان پیشنهاد‌هایی را مطرح کردند و علاوه بر آن در دیدار با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی این پیشنهاد را دادند که کمیته تخصصی متشکل از حقوقدانان متخصص بین‌المللی ذیل دبیرخانه سازمان همکاری اسلامی تشکیل شود و جنایات رژیم صهیونیستی را در سالیان گذشته از جمله جنگ تحمیلی جاری غزه مستند‌سازی کند و زمینه را برای ارائه اسناد به محاکم ذی‌ربط از جمله دیوان کیفری بین‌المللی مساعد کند تا جنایتکاران و کسانی که جنایتکاران را بی‌محابا یاری می‌کنند، مورد مؤاخذه قرار گیرند.» کنعانی در واکنش به ادامه ادعا‌های مقامات غربی و امریکا علیه ایران مبنی بر اینکه ایران در عملیات طوفان الاقصی جریان مقاومت فلسطین نقش داشته است و اظهارات اخیر جو بایدن و کامالا هریس خطاب به ایران که تأکید کرده‌اند که ایران بس کند، گفت: من نیز خطاب به آن‌ها می‌گویم بس کنید.
غزه درگیر ویرانی بی‌سابقه
دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در نوار غزه اعلام کرد که از آغاز جنگ در این باریکه در هفتم اکتبر گذشته تاکنون، ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۱۸ هزار تن مواد منفجره بر سر مردم غزه فرو ریخته است که در پی آن ویرانی بی‌سابقه‌ای حاصل شده و بیش از ۱۰ هزار نفر شهید و مفقود شدند. به این ترتیب، رژیم صهیونیستی در هر کیلومتر از خاک غزه حدود ۵۰ تن مواد منفجره فرو ریخته است و قدرت مخرب مواد منفجره پرتاب شده در نوار غزه از بمب ناکازاکی فراتر رفت.
توافق ایران و عراق
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از نشست در پاسخ به سؤال «خبرنگار جوان» در مورد اجرای توافقنامه امنیتی میان ایران و عراق هم گفت: با توافقی که میان دو کشور وجود داشت در آن بازه زمانی، مقامات دولت عراق، گزارش‌هایی به مقامات دولت جمهوری اسلامی درباره اجرای این توافق داده بودند. مبتنی بر همان توافق، کمیته مشترکی برای بررسی میدانی ناظر بر کم و کیف اجرای این توافقنامه شکل گرفت. بازدید‌ها صورت گرفت. در قالب توافقنامه و کمیته مشترک، این گفتگو‌ها و تبادل‌نظر‌های میدانی ادامه دارد. ما هنوز ارزیابی کاملی نداریم. خواسته ایران اجرای کامل آن توافقنامه است که باید مورد راستی‌آزمایی دقیق قرار گیرد. کنعانی گفته مقامات عراق می‌گویند ما خودمان را متعهد به اجرای کامل این توافقنامه می‌دانیم. ما به حسن‌نیت طرف مقابل اعتماد داریم، اما در همان‌سازوکاری که عرض کردم باید سازوکار آن پیگیری شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار