کد خبر: 1196004
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفتگو با «جوان»:
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است سیاست‌های دولت سیزدهم در بازطراحی تجارت انرژی کشور و بازاریابی و بازارسازی برای فروش نفت در نهایت اثر خودش را گذاشت و کشور را به رشد اقتصادی مطلوبی در سه ماهه اول سال جاری رساند.
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است سیاست‌های دولت سیزدهم در بازطراحی تجارت انرژی کشور و بازاریابی و بازارسازی برای فروش نفت در نهایت اثر خودش را گذاشت و کشور را به رشد اقتصادی مطلوبی در سه ماهه اول سال جاری رساند.

بخش تولید و تجارت نفت، گاز و فرآورده‌های نفت و گاز در حالی پیشران اقتصاد کشور است که تاکنون نه تنها تحریم‌ها علیه تجارت انرژی لغو نشده بلکه طبق اذعان خزانه‌داری امریکا، بر میزان این تحریم‌ها نیز در یک سال اخیر افزوده شده است. ایران با پیگیری سیاست خنثی‌سازی حداکثری تحریم‌های حوزه تجارت نفت و گاز توانست با رویکرد نوین و بازطراحی اساسی در سیاست‌های تجارت انرژی خود به بازار‌های جدید و غیرقابل تحریمی برسد. از طرف دیگر، در زمینه استخراج نفت و گاز از میادین مشترک نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته‌ایم. همه این عوامل نشان از تحول بزرگ صنعت نفت و گاز ایران در دولت سیزدهم دارد. سرمایه‌گذاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و سهامدارشدن در آن‌ها روشی برای فروش تضمینی نفت به شمار می‌رود. این رویکرد از آن جهت بسیار اهمیت دارد که در حال حاضر بسیاری از کشور‌های همسو با ایران، در زیرساخت‌های حوزه انرژی خود، با کمبود‌های بسیاری مواجه هستند و دانش و توان ایرانی در این زمینه می‌تواند به کمک‌مان بیاید تا علاوه بر بازسازی زیرساخت‌های کشور‌های همسو، بازار تضمینی برای فروش نفت خود پیدا کنیم. به این ترتیب، بدون هزینه سرمایه‌گذاری بالا و تنها با صادرات خدمات فنی مهندسی، در زیرساخت‌های حوزه انرژی کشور‌های هدف سهامدار می‌شویم.
بهروز محبی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات‌مجلس در گفتگو با «جوان» با اشاره به این موضوع که رشد اقتصادی بهار امسال در سایه اعمال سیاست‌های مختلف رقم خورد، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیانی عامل مؤثری در دستیابی به رشد اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری بود. در صنعت نفت و گاز به ظرفیت و توان داخلی اعتماد کردیم و نتیجه‌اش را دیدیم.
محبی گفت: بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی که پس از بدعهدی‌های متعدد شرکت‌های خارجی صورت گرفت، نشان داد اتکا بر توان داخلی به نفع کشور است. با استفاده از توان و سرمایه داخلی و اتکا بر ظرفیت‌های دانش‌بنیانی کشور توانستیم بهره‌برداری از فاز‌۱۱‌پارس‌جنوبی را رقم بزنیم که در نوع خود اقدام بی‌سابقه‌ای بود. وی ادامه داد: سیاست‌های دولت سیزدهم در بازطراحی تجارت انرژی کشور و بازاریابی و بازارسازی برای فروش نفت در نهایت اثر خودش را گذاشت و کشور را به رشد اقتصادی مطلوبی در سه ماهه اول سال جاری رساند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: ارتباطاتی که دولت با کشور‌های همسایه برقرار کرده است، بستری برای رشد اقتصادی کشور فراهم می‌کند. در حال حاضر، برخی کشور‌های عربی که زمانی در مقابل ایران قرار داشتند، به لحاظ سیاسی و امنیتی ارتباطات خوبی با ما دارند و تمامی این موارد نشان می‌دهد شرایط کشورمان رو به بهبود است. کشور‌های منطقه نیز این موضوع را به درستی فهمیده‌اند، به طوری که جایگاه و اقتدار ایران و عمق استراتژیک کشور کاملاً تقویت شده است. وی در پایان گفت: دولت سیزدهم به درستی طرح افزایش روابط با همسایگان را اجرا کرد. وزارت نفت نیز همین سیاست را در پیش گرفت و در این راستا مثلاً افزایش روابط نفتی تهران با ازبکستان و پالایشگاهداری در این کشور مطرح شد. قطعاً اقدامات دولت سیزدهم در زمینه افزایش روابط نفتی و پالایشگاهی با کشور‌های مختلف از جمله ونزوئلا و ازبکستان را می‌توانیم به عنوان یک موفقیت برای وزارت نفت فعلی و دولت به حساب بیاوریم. لازمه داشتن نگاه فراسرزمینی، استفاده از فرصت‌های خارجی موجود و بهره گرفتن از ظرفیت‌های داخلی این است که بتوانیم با کشور‌های دیگر ارتباط جدی برقرار کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار