کد خبر: 1196757
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
تنها ساعاتی بعد از سفر نخست وزیر عراق به تهران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفته که امریکایی‌ها به ما پیام دادند که «به‌دنبال آتش‌بس هستیم.» با این حال، به گفته وزیر خارجه ایران امریکایی‌ها «در عمل از نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه حمایت کردند.»

جوان آنلاین: تنها ساعاتی بعد از سفر نخست وزیر عراق به تهران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه گفته که امریکایی‌ها به ما پیام دادند که «به‌دنبال آتش‌بس هستیم.» با این حال، به گفته وزیر خارجه ایران امریکایی‌ها «در عمل از نسل‌کشی و جنایات صهیونیست‌ها در غزه حمایت کردند.»
چند روز بعد از انتشار نقل‌قول آنتونی بلینکن، وزیر خارجه امریکا خطاب به مقام‌هایی اسرائیلی که گفته بود «بابت حمایت از شما تحت فشار قرار داریم» حالا گزارش‌های غیررسمی بیشتری درباره اختلافات تاکتیکی بین واشنگتن و تل‌آویو در حال منتشر شدن است. روزنامه یدیعوت آحارنوت دیروز از بروز اختلاف‌نظر بین ایالات متحده و اسرائیل پرده برداشت و نوشت که کابینه نتانیاهو حاضر به تسلیم در مقابل فشار‌های امریکایی‌ها نیست و همچنان در مقابل فشار‌های آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده سرکشی می‌کند. منابع دیگری هم با اشاره به طولانی شدن سفر بلینکن به منطقه، مهم‌ترین دلیل آن را، نگرانی از کنترل خارج شدن اوضاع می‌دانند، چیزی که موجب شده تلاش‌های‌شان را برای متقاعد کردن رژیم صهیونیستی به نوعی توافق در جنگ تشدید کنند. روزنامه فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشته که بلینکن با فشار‌های شدیدی از سوی متحدان نزدیک منطقه‌ای به منظور تسهیل یک آتش‌بس فوری در غزه روبه‌رو است. «ایمن صفدی» وزیر خارجه اردن به آنتونی بلینکن، همتای امریکایی خود پس از دیدار یک روزه با دیپلمات‌های عرب گفت: ما باید برای توقف این «جنون» همکاری کنیم. «سامح شکری»، وزیر خارجه مصر نیز خواستار آتش‌بسی فوری و بی‌قیدوشرط شد. جدیدترین مورد مربوط می‌شود به سفر وزیر خارجه امریکا به ترکیه که گفته می‌شود در آنجا با استقبال سرد روبه‌رو شده است. در یک کلیپ که دیروز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، بلینکن در آنکارا تلاش می‌کند پس از دست دادن با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه او را نیز در آغوش بگیرد تا اصطلاحاً تصویری از همراهی با امریکا به مخاطب القا کند، اما وزیر خارجه ترکیه سریعاً خود را عقب می‌کشد. همزمان، شهروندان ترکیه در خیابان‌ها با تجمع و آویزان کردن تصاویر ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های قسام در محل عبور کاروان وزیر خارجه امریکا به سفر او اعتراض کردند. از بلینکن هنگام ترک ترکیه پرسیده شد که آیا سفر منطقه‌ای او موفقیت‌آمیز بوده است یا خیر که او به گفتن این بسنده کرد که «کار روی همه موضوعات ادامه دارد.»
با افزایش فشارها، برخی منابع همچنین از پیام‌های با واسطه امریکا به ایران خبر داده‌اند. «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق، دیروز در حالی سفر منطقه‌ای خود را درباره فلسطین از ایران آغاز کرد، که او یک‌شنبه شب در بغداد با آنتونی بلینکن ملاقات کرده بود. برخی منابع غیررسمی در تهران می‌گویند که او نیز در ملاقات با بلینکن، برخوردی انتقادی با مواضع امریکایی‌ها درباره نحوه برخورد با غزه داشته است. بلینکن نیز پس از دیدار با السودانی مدعی شد: «خواستار هیچ‌گونه رویارویی با ایران نبوده، اما تمامی اقدامات برای حمایت از نیرو‌ها و شهروندانمان را اتخاذ خواهیم کرد.» برخی منابع گفته‌اند که امریکایی‌ها از این طریق پیامی را به ایران منتقل کرده‌اند. اینکه این پیام چه بوده، به‌درستی مشخص نیست. نیویورک‌تایمز مدعی است که دولت بایدن از طریق واسطه‌ای منطقه‌ای مانند ترکیه به ایران و حزب‌الله پیام داده که امریکا در حال آماده شدن برای مداخله نظامی برای مبارزه با آن‌ها در صورت حمله به اسرائیل است. هرچند منابع چنین پیامی را رد نمی‌کنند ولی امریکا به طور همزمان می‌کوشد ایران را متقاعد کند که به دنبال آتش‌بس در غزه است. وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی دیروز گفت که امریکایی‌ها طی سه روز گذشته به ما پیام دادند که ما به دنبال آتش‌بس هستیم، اما در عمل فقط از کشتارجمعی و نسل‌کشی در غزه حمایت کرده‌اند. وزیر خارجه ایران گفته که «امیدواریم امریکا هر چه زودتر سیاست خودش را تغییر دهد و از طرف اشغالگر حمایت نکند.» وی در در واکنش به جلیقه ضد‌گلوله پوشیدن
آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا در سفرش به عراق اظهار داشت: این واقعیت نقش امریکاست ولی می‌توان حدس زد که مقام‌های ایالات متحده پیامی دووجهی به تهران مخابره کرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار