کد خبر: 1198560
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۶
در حاشیه اقدام قابل تقدیر دولت سیزدهم
یکی از برنامه های اصلی دولت سیزدهم در سفرهای استانی رئیس جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام استانی و ملی در سراسر کشور است که به قول آیت الله رئیسی برای بیش از 5 دهه این پروژه‌ها در کشور وجود دارد.

جوان آنلاین: سفرهای استانی رئیس جمهور دارای اهداف خاص اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، اجتماعی و خدماتی خاصی است اما یکی از اهدافی که رئیس جمهور شخصا بدان اهتمام ویژه دارد تکمیل پروژ‌ه‌های نیمه تمامی است که بعضا سال‌ها با توجه به مشکلات متعددی که داشته‌اند یا خاک خورده و یا متوقف مانده‌اند و به بهره‌برداری نرسیده‌اند. موضوعی که بعضا به یکی از معضلات مدیریت اجرایی کشور در شهرستان‌های مختلف بدل شده است. برخی از این موارد حتی بدون برنامه لازم کلید خورده‌اند و بعدها به سبب عدم برنامه ریزی در بودجه دهی زمین خورده اند.

به گزارش جهان نیوز، گفته می شود در حال حاضر حدود ۶۲ هزار پروژه نیمه‌تمام در کشور داریم که از این میزان ۵۷ تا ۵۸ هزار پروژه استانی و ۵ تا ۶ هزار پروژه ملی هستند که برای تکمیل این طرح‌ها بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد تومان منابع لازم است. این پروژه‌ها که با اتمام دولت‌ها‌ بعضا بلاتکلیف مانده‌اند اغلب دارای مزیت های اقتصادی فراوانی هستند که مثلا در حوزه راه‌ها می توانند به اقتصاد ترانزیتی کشور و همچنین منطقه خود کمک شایان توجهی کنند.

از جمله مشکلات اصلی همین پروژه‌ها کمبود منابع لازم برای راه اندازی اتمام این موارد است که دولت نیز در این خصوص با بررسی هزینه‌های لازم و تخصیص منابع مشکل بسیاری از این موارد را حل کرده است. حتی شاید این موارد منابع کلانی نیز احتیاج نداشته باشند اما به سبب سیستم اداری کندی که در برخی از استان ها وجود داشته است و نیازمند دستورات صریح بوده، به دست فراموشی سپرده شده اند. بنابراین اهتمام دولت به اتمام پروژه های نیمه تمام و بررسی آنان می تواند در این حوزه بسیار کارگشا باشد.

از همین روست که آیت الله سید ابراهیم رییسی در این باره بیان کرده است: «به اندازه ۵۰ سال پروژه نیمه تمام در کشور وجود دارد و از تمام افراد دارای امکان برای اتمام پروژه‌ها با تضمین اصل سرمایه و سود دعوت می‌کنیم.»

یکی از اقداماتی که دولت سیزدهم در سفرهای استانی به آن اهتمام داشته است شناسایی پروژه‌های کلان استانی نیمه ساخته و تکمیل نشده است که دولت با بررسی کارشناسی زاوایای این پروژه ها و تزریق منابع مالی کافی اقدام به تکمیل و راه اندازی این پروژه ها می کند که پروژه فرودگاه سقز از جمله این موارد بوده است. جالب اینجاست که سفرهای استانی رئیس جمهور با برنامه ریزی لازم انجام می پذیرد و اینطور نیست که این سفرها بدون برنامه انجام پذیرد. تقریبا هیچ پروژه جدیدی در استان‌ها آغاز نمی شود تا پروژه‌های نیمه تمام تکمیل شوند.


پروژه‌های نیمه تمامی که در 4 سفر استانی اخیر رئیس جمهور به بهره برداری رسید
در چهار سفر استانی اخیر رئیس جمهور این رویکرد بسیار چشمگیر بوده است. اخیرا رئیس جمهور دومین سفر خود به استان کردستان را انجام داد که در آن 16 کلان پروژه به بهره‌برداری رسیده و با حضور رئیس جمهور و دولتمردان روبان افتتاحیه آنان بریده شده است.

در همین راستا، آیت الله رئیسی فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز به عنوان بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان را پس از ۲۷ سال انتظار به صورت رسمی افتتاح کرد. این پروژه با توجه به مدت زمان ساخت آن افت و خیزهای بسیاری داشته است اما در جریان سفر اول رئیس دولت سیزدهم به کردستان ۲۰۰ میلیارد تومان به تکمیل این طرح اختصاص یافت و این فرودگاه با اهتمام دولت مردمی و توسط مهندسان ایرانی در ۱۸۰ هکتار گستره و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع مساحت پایانه تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.

همچنین طرح آبگیری سد‌های امیرآباد و رمشت کردستان به ارزش کنونی هفت هزار میلیارد ریال پس از گذشت ۱۲ سال عصر جمعه گذشته در دومین دور سفر استانی و با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. عملیات اجرایی پروژه سد امیرآباد و سد رمشت در سال ۱۳۸۸ آغاز و با اعتبار بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان اکنون آبگیری و به بهره‌برداری رسید.

در استان کهگیلویه و بویر احمد نیز هزار پروژه نیمه تمام وجود دارد. رئیس جمهور در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد دو پروژه مهم را راه اندازی کرد و به بهره‌برداری رساند. سد چمشیر بلندترین سد بتنی غلتکی غرب آسیاست که راه اندازی آن در حوزه کشاورزی، تولید برق، تامین آب آشامیدنی و صنعتی و ... در این منطقه بسیار اثرگذار است که از سال 91 کار ساخت آن آغاز شده بود با وقفه چندین ساله با اهتمام دولت سیزدهم به بهره برداری رسید. همچنین پتروشیمی گچساران به‌عنوان ایرانی‌ترین الفین کشور با حضور رئیس‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت پس از گذشت ۱۹ سال از مصوبه آن در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید.


همچنین بیش از 2 هزار پروژه نیمه تمام در استان فارس در حال اجراست که این استان با وجود 500 پروژه ورزشی نیمه تمام در صدر جدول پروژه های نیمه تمام در این حوزه قرار دارد. ابرپروژه آزاد شیراز اصفهان در این حوزه با حضور رئیس جمهور به بهره برداری رسید. عملیات اجرایی این پروژه که در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و پس از تامین اعتبار از سوی دولت سیزدهم، به بهره‌برداری رسید و ارزش روز این پروژه، بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و از لحاظ ترانزیتی و حمل و نقلی و گردشگری دارای آورده بسیار بالایی برای این استان و استان های همجوار دارد.

رئیس‌جمهور در این سفر با بیان این‌که نهضت ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور آغاز شده است، گفت: «عملیات اجرایی پروژه آزادراه شیراز - بوشهر نیز با پایان آزادراه شیراز - اصفهان و تامین اعتبار آغاز می‌شود و۳۰۰ واحد تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل در استان فارس احیا شده و در مدار تولید آمده است.»

در استان آذربایجان شرقی نیز پروژه های نیمه تمام بسیاری وجود دارد. آیت‌الله رئیسی در دومین سفر خود به این استان از پروژه آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی چای، شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه‌خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری بهره‌برداری کرد. این طرح مهم که به مدت ۲۰ سال راکد مانده بود، پس از سفر رئیس جمهور به آذربایجان شرقی و تعیین فرصت یکساله وی برای رفع تنش آبی جمعیت حدود ۱۲۰ هزار نفری منطقه، سرعت و شتاب گرفت و با تزریق بموقع اعتبارات مصوب، تصفیه‌خانه و خطوط انتقال آن به طور کامل تکمیل و آماده بهره‌برداری شد.

براساس گزارش‌ها نزدیک به ۲ هزار پروژه نیمه تمام در این استان وجود داشت و برخی از لحاظ ابعاد ملی مهم هستند. همچنین راه‌آهن میانه- بستان آباد- تبریز با طولانی‌ترین پل قوسی دو خطه راه‌آهن ایران، که در ۲۲ سال گذشته صرفا شاهد وعده‌های دولت‌های قبل برای تکمیل آن بود، امروز با حضور آیت الله رئیسی افتتاح شد.

پروژه های نیمه تمامی که در سراسر کشور افتتاح خواهد شد
پروژه های نیمه تمام در کشور را باید به پروژه های اولویت دار مهم و کمتر اولویت دار تقسیم کرد که دولت نیز در این عرصه وارد شده و با بررسی میزان اهمیت و کارایی پروژه ها و نیاز مردم محلی به تخصیص بودجه به پروژه ها در این حوزه پرداخته است. در ضمن دولت برای جذب سرمایه گذار در این خصوص از سرمایه داران خصوصی نیز برای تکمیل هر چه سریعتر پروژه‌های مختلف نیز دعوت به عمل آورده است.

از طرح های دیگری که در این راستا می توان نام برد تکمیل بیمارستان هزار تختخوابی تبریز در اولویت اول تخصیص اعتبار قرار دارد. همچنین تکمیل 6 پروژه عمرانی اردبیل در اولویت قرار گرفته که کمیل راه آهن اردبیل – میانه، تکمیل ۵۰ کیلومتر بزرگراه‌، بهره‌برداری از پایاب سدهای خداآفرین، عمارت، گیوی و بفراجرد در جنوب و شمال استان از جمله این پروژه‌ها است.

سالن ۶ هزار نفری بجنورد از پروژه های ملی دولت دهم با گذشت ۱۳ سال همچنان نیمه‌کاره رها شده و از گرد و خاک میزبانی می‌کند؛ اما اینک در انتظار اقدام جهادی دولت سیزدهم برای تحقق آرزوی چندین ساله بجنوردی ها است.

محور«سرچم» یکی از پروژه‌های مهم و پیرترین جاده در دست احداث آذربایجان غربی با ۳۳ سال قدمت است که تکمیل آن از خواسته‌های مهم مردم میاندوآب از رییس جمهور بوده که در دست اجرا است. در همین راستا تکمیل راه‌آهن چهارمحال و بختیاریو اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه دیرین مردم استان چهارمحال و بختیاری است که پیش‌بینی می‌شود با همت دولت سیزدهم و اختصاص اعتبار مناسب به آن صدای سوت قطار سال آینده در این استان طنین‌انداز شود.

سه طرح شامل بیمارستان سوختگی و سرطان مرکز درمانی کوثر سمنان و طرح تقاطع غیرهم‌سطح شهرک صنعتی شهر سمنان از جمله طرح‌هایی که مطالبه مردمی بوده و گام های نهایی آن برداشته شد.

همچنین ۲ خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین پس از سال‌ها وقفه در دولت سیزدهم با تزریق منابع اعتباری لازم به پیشرفت ۹۰ درصدی رسیده است و مردم شمالغرب کشور چشم انتظار افتتاح آن هستند.

این ها تنها بخشی از اقدامات دولت برای تکمیل پروژه های نیمه تمام است که در شهرهای مختلف در حال اجراست و درسفرهای استانی اول شناسایی و در سفرهای دیگر روند تکمیل آن مورد نظارت قرار می گیرد و حتی راه اندازی و افتتاح می شوند.

تکمیل طرح های نیمه تمام اولویت دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی است که بارها از سوی رییس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است؛ آیت الله رییسی رییس جمهور بویژه در سفرهای استانی ضمن موافقت با تخصیص اعتبارات و منابع لازم برای تکمیل طرح های نیمه تمام اعلام کرده است: «بنای ما این است که در استان‌ها کارهای نیمه تمام را به سرانجام برسانیم و به غیر از بخش مسکن کلنگ زنی نکنیم.»

تخصیص اعتبار در سفر اول رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی به پروژه ۱۵ ساله کنارگذر ایلخچی که سالانه بار ۲۰ میلیون تردد خودرو را به دوش می‌کشد، پیش بینی اعتبار۱۰ هزار میلیارد تومانی برای آزادراه ارومیه – تبریز، حل مشکلات واگذاری اراضی شهرک وحدت سنندج پس از ۲۵ سال، گره گشایی دولت از کلان پروژه بیمارستانی تبریز با تخصیص اعتبار ماهانه به طور میانگین معادل ۷۰ میلیارد تومان، پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ خطه شدن راه آهن زنجان به قزوین در دولت سیزدهم با تخصیص منابع اعتباری لازم، تخصیص اعتبارات لازم در مصوبات سفر رییس جمهور به سمنان که موجب افتتاح ۱۰۰ شد و ... از جمله بخش بسیار کوچکی از این موارد است.

جالب اینجاست که سفرهای استانی رئیس جمهور با حضور میدانی و نظارت کافی مداوم مدیران تداوم می یابد و از این رو در انجام پروژه‌ها بسیار تاثیر گذار است. پروژه‌های نیمه تمامی که اغلب آنان به سبب توسعه محیطی و منطقه‌ای کلید خورده اند و به مرحله اجرا نرسیده اند هم می توانند باعث پیشرفت شغلی منطقه شوند و هم اقتصاد این مناطق را سامان دهند. اخیرا رئیس جمهور از اینکه بسیاری از مردم مناطق مختلف با وجود زیرساخت امکاناتی مختلف از مجله آب و برق و گاز از این مناطق کوچ می‌کنند صحبت کرده که موضوع تقویت اقتصادی و شغلی نیز می تواند در کنار این امکانات نسبت به عدم مهاجرت روستاییان به شهر و شهرنشینان به کلانشهرها مفید فایده باشد. موضوعی که پروژه های نیمه تمام می تواند با ایجاد امکانات اقتصادی مضاعف در این مناطق و رشد اقتصاد محیطی این هدف را تحقق بخشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار