کد خبر: 1200444
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
واردات خودرو‌های نو و کارکرده که می‌تواند قیمت خودرو‌های خارجی و داخلی را کاهش دهد هم اکنون در گرو موافقت بانک مرکزی برای استفاده از ارز با منشأ خارجی است.

 جوان آنلاین: واردات خودرو‌های کارکرده چند ماه پیش و در قالب الحاقیه طرح ساماندهی صنعت خودرو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و شورای نگهبان نیز آن را تایید کرد. پس از طی شدن این مسیر، دولت یک ماه وقت داشت تا آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده را اعلام و ابلاغ کند. با‌این‌حال و با وجود به سر آمدن این مهلت و گذشت چند ماه از تصویب واردات کارکرده‌ها، هنوز خبری از آیین‌نامه مربوطه نیست.

این در شرایطی است که واردات خودرو‌های نو نیز به کندی صورت می‌گیرد. از ۳۰ هزار نفری که برای این خودرو‌ها ثبت نام کردند تنها ۱۱ هزار نفر موفق به دریافت خودرو شدند و ۱۹ هزار نفر دیگر هم چنان چشم انتظار تعیین تکلیف ثبت نام خود هستند.

 

چالش تامین ارز

پیش‌تر نیز پیش بینی می‌شد که دولت برای واردات خودرو با مشکل تامین ارز رو به رو شود. وزیر صمت به تازگی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده اعلام و ابلاغ نمی‌شود، گفته که در مورد واردات خودروی کارکرده، نگرانی‌هایی برای تخصیص ارز وجود دارد. عباس علی آبادی این را هم گفته که این موضوع رفع خواهد شد.


وی با بیان اینکه ممکن است واردات خودرو‌های کارکرده سبب افزایش مطالبات ارزی شود، گفته که باید از ارز‌های با منشأ خارجی برای واردات دست‌دوم‌ها استفاده کرد و بانک مرکزی در حال بررسی موضوع است.


پیش از این بانک مرکزی با واردات ارز با منشا خارجی مخالفت کرده بود و فعالان عرصه واردات به در بسته بانک مرکزی خورده بودند، اما حالا اظهارات وزیر صمت نشان می‌دهد بانک مرکزی در حال بررسی این مساله است.
فعالان و کارشناسان بازار خودرو، معتقدند در صورت حل مشکل تامین ارز، واردات خودرو‌های نو و کارکرده تسریع و قیمت‌ها در بازار خودرو کاهش می‌یابد. این مساله منجر به رونق بازار خودرو می‌شود.


در این خصوص مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: قطعا واردات خودرو منجر به شکستن انحصار و ایجاد ثبات در بازار خودرو خواهد شد، به طوری که فقط خبر مصوبه واردات خودرو سبب شده تا قیمت‌ها در بازار ۴۰ تا ۵۰ درصد کاهش پیدا کند.


وی افزود: خودروی ایرانی که به ناحق در بازار ۹۰۰ میلیون خرید و فروش می‌شد به ۶۰۰ میلیون تومان کاهش یافت.
پیش بینی می‌شود در صورت تسریع در واردات خودرو‌های نو و کارکرده به ترتیب نرخ خودرو‌های خارجی و داخلی با کاهش رو به رو شود.

 

قیمت روز خودرو
در حال حاضر به دلیل تاخیر در اجرای سیاست واردات قیمت‌ها در بازار با رکود رو به رو شده است. قیمت پراید ۱۳۱ در بازار امروز پراید ۳۱۰ میلیون تومان، پراید ۱۱۱، ۳۲۵ میلیون، کوئیک دنده‌ای S ۳۵۰ میلیون تومان، شاهین G ۵۹۲ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو ۴۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ i دنده‌ای ۶۱۱ میلیون تومان، سمند LX EF۷، ۱۴۰۱، ۵۴۵ میلیون تومان، پژو پارس LX TU ۵، ۶۲۷ میلیون تومان و دنا پلاس ۶ دنده توربو ۷۳۳ میلیون تومان اعلام شد.


ام‌وی‌ام X۲۲ دنده‌ای اسپرت هم به ۷۱۵ میلیون تومان رسید. هایما S۷ پلاس کراس‌اوور نیز یک میلیارد و ۳۴۵ میلیون تومان و فردا SX۵ نیز با نرخ یک میلیارد و ۱۹۰ معامله می‌شود. فیدلیتی پرایم نیو نیز با قیمت یک میلیارد و ۵۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار