کد خبر: 1203662
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
مازندران به عنوان پایتخت گردشگری در بین کشور‌های منطقه مطرح است و اگر مجموعه پارک موزه این استان را در لیست گردشگری اسلامی قرار دهیم، می‌توانیم در عرصه بین‌المللی دفاع مقدس نیز به معرفی ایران و رشادت‌های جوانانش در طول هشت سال دفاع مقدس بپردازیم
محمدرضا هادیلو
جوان آنلاین: مازندران استان توریسم پذیر است و وقتی اعلام شد که مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان با معیار‌های بین‌المللی ساخته می‌شود، می‌شد پیشاپیش تصور کرد بخشی از گردشگران حتماً سری به این نقطه می‌زنند. اما حالا حدود ۱۵ سال از زمان شروع به ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس مازندران می‌گذرد. احداث این مجموعه تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و هفت ابنیه ساختمانی آن در سال ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسید. مشکل اصلی جایی است که مسئولان پیوسته از کمبود اعتبارات می‌گویند و همین امر موجب شده تا کار‌ها به کندی پیش برود. 
 
مازندران به عنوان پایتخت گردشگری در بین کشور‌های منطقه مطرح است و اگر مجموعه پارک موزه این استان را در لیست گردشگری اسلامی قرار دهیم، می‌توانیم در عرصه بین‌المللی دفاع مقدس نیز به معرفی ایران و رشادت‌های جوانانش در طول هشت سال دفاع مقدس بپردازیم. متأسفانه ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران آنقدر طولانی شده که شاید وقتی کار‌ها تمام شود، بنا‌های اول نیاز به مرمت و بازسازی داشته باشند. 
۱۵ سال زمان برای پیشرفت ۶۰ درصدی خیلی زیاد است. یعنی سالی فقط چهاردرصد کار شده و این برای مجموعه‌ای که می‌تواند ارزش‌های یک انقلاب را حفظ کند، زیبنده نیست. 
استاندار مازندران نیز بر سرعت گرفتن کار‌ها و ساخت موزه فرهنگی دفاع مقدس استان تأکید می‌کند. 
سیدمحمود حسینی‌پور با بیان اینکه مجموعه حفظ آثار می‌تواند مرکز بین‌المللی جهاد و شهادت تبدیل شود، به «جوان» می‌گوید: «در همه جای دنیا الگو‌سازی از آثار جنگ مرسوم است و در ایران اسلامی که دفاع مقدس، بر گرفته از قیام حسینی بود حادثه جنگ را باید همانند حادثه عاشورا زنده نگه داریم.» 
این مسئول با اشاره به اینکه حفظ آثار هشت سال دفاع مقدس که در امتداد حادثه عاشوراست برای آیندگان مهم است و باید بر حفظ آن اهتمام ورزید و نباید از کنار آن به سادگی گذشت، ادامه می‌دهد: «این مرکز می‌تواند نماد عظم معنوی و ارزشی در استان باشد که مورد توجه توریسم قرار بگیرد.»
وی مازندران را استان ششم در ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس اعلام و تصریح می‌کند: «برای ارتقای ساختار این مرکز، با کمک خیرین و همچنین بخش دولتی نیز از محل بودجه فرهنگی لحاظ خواهیم کرد تا هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد.»
 
 بصیرت افزایی و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس
موزه فرهنگی دفاع مقدس مازندران بسیار وسیع بوده و دارای پروژه‌های متعددی است. متأسفانه زمانی که کار شروع شد وضعیت مالی و پشتیبانی دولت و سایر ارگان‌ها دارای مشکلاتی بود که کار به وقفه افتاد و کند شد، اما حالا باید مانند زمان جنگ با همکاری دولت و مردم هر چه زودتر به سرانجام برسد. بخشی از کار‌های سخت افزاری انجام شده و بخشی دیگر که در رابطه با موضوع محتوایی موزه و در واقع روح موزه است در تهران امور هنری‌اش در حال کار شدن است. فاز سوم پروژه که در حال ساخت است به نام مازندران در گذر تاریخ است که به عنوان پارک پایداری که مباحث استان در آن کار می‌شود بعد از نهایی شدن مورد استفاده عموم قرار می‌گیرد. 
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با تأکید بر اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران می‌تواند در بصیرت افزایی و انتقال ارزش‌های دفاع مقدس به نسل جوان نقش بسزایی داشته باشد، می‌گوید: «با پایان کار و افتتاح این مرکز، آحاد مردم و جوانان شهرستان‌های مختلف استان و بسیجیان از ظرفیت مذکور بهره‌مند خواهند شد.»
سرهنگ پاسدار محمدحسن سلامی فضای فرهنگی و معنوی حضور شهدای گمنام را در استان مازندران پربرکت و ارزشمند توصیف کرده و ادامه می‌دهد: «کاروان شهدای گمنام در کلیه شهر‌های استان مازندران رایحه حماسه و ایثار و فداکاری را در جامعه نشر می‌دهد.» 
این مسئول ساخت یادمان شهدای حماسه جنگ جنگل را در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس مازندران مورد تأکید قرار داد و تصریح می‌کند: «باید از یادمان حماسه جنگ جنگل در این مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس بهره‌برداری شود.»
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران برگزاری همایش «سفیران مقاومت» در استان را یکی از کار‌های ویژه و مهم عنوان کرده و بر انتقال فرهنگ حماسه و ایثار به نسل جدید تأکید می‌کند. 
سرهنگ سلامی با تأکید بر اینکه سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» فرمانده جبهه مقاومت اسلامی و مکتب شهید «سلیمانی» نیازمند معرفی و شناساندن به جوانان کشور‌های اسلامی است، ادامه می‌دهد: «اولین همایش «سفیران مقاومت» با حضور طلاب و دانشجویان خارجی مقیم استان مازندران برگزار می‌شود.»
به گفته این مسئول، این همایش همزمان با سالروز شهادت سردار دل‌ها حاج «قاسم سلیمانی» و روز جهانی مقاومت به میزبانی دانشگاه مازندران و با مشارکت سایر دانشگاه‌ها برگزار خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار