کد خبر: 1209214
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
ایران در قالب دیپلماسی پیدا و پنهان این پیام را به واشنگتن رسانده که چنانچه حملات اسرائیل در غزه ادامه پیدا کند، امریکا باید خود را برای هر وضعیت احتمالی در یک جنگ فراگیر آماده کند.

اختصاصی جوان آنلاین، افزایش نگرانی غرب از تسری دامنه بحران به دیگر نقاط منطقه که در هفته‌های اخیر به آب‌های دریای سرخ کشیده شد، تحولات دیپلماتیک مقام‌های اروپایی و امریکایی را به بالاترین سطح رسانده است. زمانی که انصارالله یمن از طریق عملیات پهپادی و موشکی علیه کشتی‌های درحال عبور به مقصد تل‌آویو در دریای سرخ به تجاوز رژیم صهیونیستی در باریکه غزه پاسخ گفت، مقام‌های این رژیم کوشیدند نوک پیکان اتهامات واهی خود پیرامون این حملات را متوجه ایران کنند تا بلکه با ترغیب کشور‌های غربی که امنیت کشتی‌های باری‌شان در دریای سرخ در معرض تهدید قرار گرفته بود، جنگ میان تل‌آویو با حماس را به جنگ غرب و ایران تبدیل کنند. این در حالی بود که تأکید مقام‌های ایرانی مبنی بر استقلال عمل مقاومت یمن در حمله به کشتی‌های در حال عبور و مرور در دریای سرخ متناسب با شواهد میدانی بود و بر درستی موضع جمهوری اسلامی صحه می‌گذاشت؛ بنابراین اسرائیل با ناکامی از اجرای این پروسه به سراغ اجرای عملیات ترور فرماندهان نظامی ارشد ایران و جبهه مقاومت و حمایت از گروه‌های تروریستی فعال در منطقه رفت؛ سناریویی که با حمله موشکی به مقر سردار سیدرضی موسوی، از فرماندهان نیروی سپاه قدس ایران در سوریه و «صالح العاروری»، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس و همچنین فعال کردن شاخه‌های گروه تروریستی داعش خراسان در حمله تروریستی به مردم کرمان ادامه پیدا کرد. بی‌تردید این اقدامات با هدف گشودن جبهه سومی شتاب گرفته است تا رهبران اسرائیل تبعات بحران داخلی و خارجی را که درنتیجه جنگ غزه گرفتار آن شده‌اند، به حداقل برسانند.
این چنین است که مقام‌های اروپایی از نگرانی پاسخگویی جمهوری اسلامی به اقدامات جنون آمیز تل آویو، رایزنی‌های دیپلماتیک خود با مقام‌های ایرانی را به جریان انداخته‌اند و «بلینکن» هم سراسیمه خود را به خاورمیانه رسانده است تا بلکه بتواند از تعمیق ابعاد بحران از طریق ارسال پیام‌های مستقیم و غیرمستقیم به ایران جلوگیری کند.

سفر، تماس و پیام
هراس غرب از گسترش جنگ تا حدی است که مقام‌های بلندپایه دیپلماتیک اروپا در روز‌های اخیر محور اصلی رایزنی‌های منطقه‌ای خود با هدف کاهش تنش در خاورمیانه را در مسیر دیپلماسی با تهران به جریان انداخته‌اند و خواهان کمک به کنترل تنش‌هایی هستند که تل‌آویو در نتیجه گرفتار شدن در مخمصه جنگ غزه هر روز بر ابعاد آن می‌افزاید.
چند روز پس از گفت‌و‌گوی تلفنی حسین امیرعبداللهیان با «دیوید کامرون»، وزیر خارجه انگلیس، روز گذشته «کاترین کولونا»، وزیر خارجه فرانسه نیز در تماس با همتای ایرانی خود نسبت به افزایش شدت تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی کرد و خواستار نقش‌آفرینی جمهوری اسلامی برای جلوگیری از گسترش دامنه درگیری‌ها شد. رایزنی‌ها با ایران در بحبوحه تحولاتی صورت می‌گیرد که «آنتونی بلینکن».
وزیر امور خارجه امریکا را برای چهارمین بار از آغاز جنگ غزه به منطقه کشانده است و منابع خبری یکی از مهم‌ترین موضوعات در دستور کار او را ارسال پیام غیرمستقیم به ایران پیرامون تحولات جاری می‌دانند.
گرچه ارسال پیام هم در روز‌های اخیر خبر ساز شد تاجاییکه، پیامی که به نظر می‌رسد هدف از ارسال آن فارغ از استیصال دولتمردان امریکایی در جنگ فرسایشی غزه و وضعیت رو به سقوط «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نباشد. حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی در دمشق خبر داده که ایران ۱۰ روز پیش پیامی از سوی یکی از کشور‌های عربی خلیج فارس دریافت کرده است که هیأت خود را به تهران فرستاده بود و حامل پیام امریکایی‌ها بود؛ پیامی که مقام‌های کاخ سفید در آن خواستار حل بحران تمام منطقه شده بودند.
این برای نخستین بار نیست که واشنگتن در پی وقوع جنگ غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ برای تهران پیام می‌فرستد. سیر تحولات پس از آغاز جنگ در سرزمین‌های اشغالی زیر سایه حملات نظامی بی‌امان اسرائیل در پاسخ به عملیات «طوفان الاقصی» چنان در کوتاه مدت شتاب گرفته که امریکا را در برابر آزمونی سخت قرار داده است؛ آزمونی به نام چند و، چون اتخاذ تصمیم و حرکت در میدان عمل برای تعامل یا تقابل با محور مقاومت و کشور‌های حامی آن.
در همین رابطه، شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی عصر یکشنبه گزارش داد که بلینکن از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم درخواست خواهد کرد به شکل رسمی پایان مرحله جنگ متمرکز و شدید در شمال غزه و انتقال به مرحله بعدی را که شامل عملیات‌ها و حملات مشخصی است، اعلام کند. این شبکه عبری زبان در ادامه گزارش داد، مذاکراتی که بلینکن با مسئولانی در تل‌آویو انجام خواهد داد، بر جبهه شمالی (درگیری‌های رو به تشدید با حزب‌الله) متمرکز خواهد بود. تلویزیون رژیم صهیونیستی با اشاره به رایزنی‌های متعدد آموس هوکشتاین، فرستاده امریکا درباره احتمال باز شدن جبهه دیگری در لبنان به دلیل تشدید درگیری‌ها و تبدیل آن به جنگی فراگیر با حزب‌الله، از تشدید نگرانی‌های امریکا در این رابطه خبر داد؛ بنابراین غرب و علی الخصوص آمریکا باید تکلیف خود را روشن کنند که آیا بازهم از اشغالگران حمایت می‌کنند یا هزینه گسترش جنگ در منطقه را به جان می‌خرند؟!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار