کد خبر: 1209947
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس اقتصادی معتقد است اجرای سامانه مؤدیان گامی تعیین کننده در تحقق بودجه بندی بدون درآمد‌های نفتی بوده است. هدف این سامانه افزایش درآمد‌های مالیاتی از طریق کاهش فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها و اصلاح معافیت‌های غیرضروری بوده است و اجرای کامل سامانه مؤدیان، در نهایت منجر به مبارزه با فراریان مالیاتی دانه‌درشت و تحقق بودجه بدون نفت خواهد شد و با اجرای سیستم، دولت قصد دارد به شفافیت مالی در هر دو بخش دولتی و غیر دولتی دست یابد و از این طریق با فرار مالیاتی در همه بخش‌های اقتصاد مبارزه کند.

امیرحسین اقبالی کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» پیرامون اهمیت سامانه مؤدیان گفت: یکی از اهداف اصلی سامانه مؤدیان، جابه‌جایی بار مالیاتی از بخش‌های تولیدی برای تحقق عدالت در سامانه مالیاتی است. این بدان معناست که همه بخش‌های اقتصادی باید سهم عادلانه خود را از مالیات متحمل شوند. با این حال، برای دستیابی به این هدف، رسیدگی به فرار مالیاتی در بخش‌هایی که قبلاً توانسته‌اند از مالیات‌ها فرار کنند یا از معافیت‌های غیر ضروری بهره‌مند شوند، مهم است. اجرای سامانه مؤدیان به سازمان امور مالیاتی این امکان را داده است تا از بخش‌هایی که در فرار مالیاتی، فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی و گمانه زنی‌ها شرکت کرده‌اند، روی آمار مالیاتی متمرکز شود. دولت با روشن کردن این بخش‌ها و اطمینان از شفافیت مالی می‌تواند بهتر فرار مالیاتی را ردیابی کند و اقدامات مناسبی را برای رسیدگی به آن انجام دهد.
وی ادامه داد: اجرای سامانه مؤدیان علاوه بر مبارزه با فرار مالیاتی، برقراری عدالت در سامانه مالیاتی را نیز هدف قرار داده است. با حصول اطمینان از اینکه همه بخش‌های اقتصادی مشمول مالیات می‌شوند، دولت می‌تواند بار بخش‌های تولیدی را کاهش داده و بار مالیاتی را عادلانه‌تر توزیع کند. این نه تنها به دستیابی به یک سیستم مالیاتی عادلانه کمک می‌کند، بلکه تضمین می‌کند که درآمد‌های مالیاتی برای پوشش هزینه‌های جاری کشور بدون اتکا به درآمد‌های نفتی برای تأمین مالی کافی است. اجرای سامانه مالیاتی شاهد تحولی اساسی در مبارزه با فرار مالیاتی در بخش‌های شفاف و حتی اقتصاد زیرزمینی ایران بوده است. افزایش شفافیت، فرار مالیاتی را برای افراد و مشاغل دشوارتر کرده است، زیرا اکنون فعالیت‌های مالی آن‌ها از سوی سازمان امور مالیاتی نظارت دقیق‌تری می‌شود. علاوه بر این، اجرای سامانه مؤدیان نیز شفافیت مالی را در بخش‌های دولتی و غیردولتی بهبود بخشیده است. این تضمین می‌کند که همه بخش‌های اقتصادی در قبال تعهدات مالیاتی خود پاسخگو هستند و نمی‌توانند از طریق فعالیت‌های غیرقانونی یا تراکنش‌های مالی نامشخص از مالیات فرار کنند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به کاهش بار مالیاتی به تولید با اجرای سامانه مؤدیان گفت: اصلاح و افزایش درآمد‌های مالیاتی از طریق اجرای سامانه مالیاتی نباید مانع تولید کشور شود. تمرکز اصلی بر کاهش فرار مالیاتی و اصلاح معافیت‌های غیرضروری به جای تحمیل بار اضافی بر بخش‌های تولیدی است. با حصول اطمینان از پرداخت مالیات همه بخش‌های اقتصادی، دولت می‌تواند زمینه بازی برابر برای کسب‌وکار‌ها ایجاد و محیط اقتصادی عادلانه‌تری را ترویج کند.
وی در رابطه با تحقق رؤیای بودجه بدون نفت با کلید خوردن فاز نهایی سامانه مؤدیان از ابتدای دی ماه سال جاری گفت: برای تحقق رؤیای بودجه بدون درآمد‌های نفتی، تداوم اجرا و اصلاح سامانه مؤدیان بسیار مهم است. این امر مستلزم تلاش‌های مداوم برای بهبود شفافیت مالی، کاهش فرار مالیاتی و رسیدگی به معافیت‌های غیرضروری است. با این کار، دولت می‌تواند بدون اتکا به درآمد‌های نفتی برای هزینه‌های جاری، به بودجه‌ای پایدار دست یابد و از این طریق اقتصاد کشور را از تحریم‌های احتمالی یا نوسانات قیمت نفت رها کند.
وی در خاتمه گفت: تحقق بودجه‌ریزی بدون درآمد‌های نفتی با اجرای کامل سامانه مؤدیان، گامی تعیین کننده در جهت دستیابی به پایداری مالی و ثبات اقتصادی است. دولت می‌تواند با مقابله با فرار مالیاتی، اصلاح معافیت‌های غیرضروری و تضمین شفافیت مالی، اتکا به درآمد‌های نفتی را برای تأمین هزینه‌های جاری کاهش دهد. این امر نه تنها سیستم مالیاتی عادلانه‌تری ایجاد می‌کند، بلکه به توسعه و ثبات کلی اقتصاد کشور نیز کمک می‌کند. تلاش مستمر و اصلاح سامانه مؤدیان در تحقق رؤیای بودجه بدون درآمد نفتی ضروری خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار