کد خبر: 1210255
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
با رأی تایوانی‌ها به نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به رغم کوبیدن بر طبل تعامل با پکن، تأکید دارد که در مقابل پیوستن تایپه به چین موضع محکمی دارد، می‌تواند امکان بالاگرفتن تنش‌ها را افزایش دهد و به عبارتی، عملاً تایوانی‌ها در این انتخابات به تنش و جنگ رأی داده‌اند.

جوان آنلاین: با رأی تایوانی‌ها به نامزد انتخابات ریاست جمهوری که به رغم کوبیدن بر طبل تعامل با پکن، تأکید دارد که در مقابل پیوستن تایپه به چین موضع محکمی دارد، می‌تواند امکان بالاگرفتن تنش‌ها را افزایش دهد و به عبارتی، عملاً تایوانی‌ها در این انتخابات به تنش و جنگ رأی داده‌اند.

شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در سخنرانی سال نو خود گفته بود: «چین قطعاً دوباره متحد خواهد شد.» این موضع‌گیری که در واقع سیگنالی به انتخابات تایوان بود، هرگونه تردیدی را درباره گارد سنگین دیروز پکن درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری تایوان از بین برد. پکن تأکید دارد که اتحاد مجدد تایوان با سرزمین اصلی اجتناب‌ناپذیر است. با این حال، به رغم هشدار‌های پکن به تایوانی‌ها در زمینه رأی ندادن به «لای چینگ ته» مشهور به ویلیام لای نامزد «حزب دموکراتیک ترقی‌خواه» که به غرب گرایش دارد، او روز شنبه در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد. رئیس‌جمهور منتخب تایوان متعهد شد در مقابل پکن خواهد ایستاد، اما در عین حال وعده داده که در تعامل با چین شیوه گفتگو به جای رویارویی را در پیش خواهد گرفت. با این حال، پکن به هیچ عنوان پیروزی وی را نپذیرفت و حتی به‌شدت علیه وزارت خارجه امریکا که پیروزی لای را تبریک گفت هم موضع‌گیری کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین گفته که بیانیه ایالات متحده یک سیگنال بسیار اشتباه به نیرو‌های جدایی‌طلب که خواستار استقلال تایوان هستند ارسال می‌کند و بیانیه ایالات متحده در مورد انتخابات تایوان را به‌شدت محکوم می‌کند. در این بین، جو بایدن رئیس‌جمهور امریکا در موضعی ملایم‌تر گفته است که ایالات متحده موضع خود را مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان حفظ می‌کند و انتظار روابط صلح‌آمیز بین‌تنگه‌ای را دارد. لی پِنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشینگتن، دیگر چهره چینی بود که علیه اظهارات امریکایی‌ها صحبت و تأکید کرد که واشینگتن باید به اصل «چین واحد» پایبند باشد و افزود: «تایوان بخش جدایی‌ناپذیر و انکارناپذیر چین است. چین قاطعانه مخالف هرگونه تماس رسمی امریکا با منطقه تایوان است.» وی در ادامه گفت: «ایالات متحده باید به طور جدی از اصل چین واحد و مفاد سه بیانیه مشترک چین و امریکا تبعیت کند، مسائل مربوط به تایوان را با احتیاط و به درستی مدیریت و تماس رسمی با منطقه تایوان را متوقف و از ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیرو‌های جدایی‌طلب و خواستار استقلال تایوان خودداری کند.»


حمایت تهران از اصل چین واحد
نتیجه انتخابات تایوان واکنش‌هایی را در سطح جهانی به دنبال داشت. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نتایج انتخابات تایوان ضمن اعلام اینکه تهران احترام به تمامیت سرزمینی و حاکمیت ملی کشور‌ها را از مبانی سیاست خارجی خود می‌داند و در این چارچوب همواره حمایت خود را از اصل چین واحد اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: «در این راستا جمهوری اسلامی ایران بار دیگر حمایت قاطع خود را از حق جمهوری خلق چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت سرزمینی خود و همچنین اتحاد مجدد چین بر مبنای توسعه مسالمت‌آمیز دو سوی تنگه اعلام می‌دارد.» ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در واکنش به نتایج انتخابات گفت که سیاست مسکو در رابطه با تایوان در اسناد و معاهدات سیاسی متعددی که در دهه‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۰ سران روسیه و چین امضا و تصویب کرده‌اند، تصریح شده است. در بخشی از این بند نوشته شده است: «طرف روسی تصدیق می‌کند که تنها در جهان یک کشور چین وجود دارد، دولت جمهوری خلق چین تنها دولت مشروعی است که کل چین را نمایندگی می‌کند و تایوان بخشی لاینفک از چین است. طرف روسی با استقلال تایوان به هر شکل مخالف است.» عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان در بیانیه‌ای اعلام کرد: «امارت اسلامی افغانستان به اصل «چین واحد» متعهد است و مداخله در امور داخلی چین را تحریک‌آمیز و برای صلح و ثبات منطقه زیان‌آور می‌داند.»


زمان مناسب برای عملیات نظامی
الکساندر دوگین، مشاور نزدیک پوتین می‌گوید: «معتقدم زمان مناسب برای چین برای شروع عملیات نظامی خود در تایوان است.» تایم در گزارشی به تحلیل شرایط موجود پرداخت و نوشت: پیامد‌های ژئوپلیتیک پیروزی لای می‌تواند باعث شود چین فشار روی تایوان را افزایش دهد. پکن حزب حاکم این جزیره را یک نیروی جدایی‌طلب معرفی کرده و به رأی‌دهندگان هشدار داده که آن‌ها در انتخابات بین صلح و جنگ انتخاب خواهند کرد. همه این‌ها در شرایطی است که اکثریت جمعیت ۲۳میلیونی تایوان از حفظ وضع موجود در این جزیره حمایت و از اعلام رسمی استقلال یا تبدیل شدن به بخشی از سرزمین اصلی چین اجتناب می‌کنند. لِو ناکمن، دانشمند علوم سیاسی و استادیار دانشگاه ملی چنگچی در تایپه کاهش تنش‌ها را بعید می‌داند، اما به این اشاره دارد که حفظ وضع موجود یک نقش مهم در برقراری ثبات ایفا می‌کند. پیروزی لای برخلاف آنچه بسیاری می‌گویند، منجر به جنگ نمی‌شود. از جهتی دیگر، پیامد‌های اقتصادی جنگ بر سر تایوان برای جهان بسیار زیاد خواهد بود. محاصره تنگه تایوان، که حدود نیمی از حمل و نقل تجاری بین‌المللی از آن عبور می‌کند، زنجیره تأمین را مختل خواهد کرد. اقتصاد جهان از کمبود ناگهانی تراشه‌های رایانه‌ای که بیشتر آن‌ها در تایوان تولید می‌شوند، بیشترین ضربه را خواهد دید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار