کد خبر: 1210475
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵

جوان آنلاین: با پیروزی نامزد غربگرا و حامی استقلال در تایوان که چشم‌انداز صلح در این جزیره را تیره و تار کرده است، متحدان چین به حمایت از آن پرداخته‌اند. سازمان همکاری شانگ‌های در بیانیه‌ای اعلام کرد از موضع دولت چین در قبال مسئله تایوان حمایت می‌کند و آن را بخش جدایی‌ناپذیر این کشور می‌داند.
پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تایوان که در آن لای چینگ ته، پیروز شد واکنش‌هایی را از سوی برخی کشور‌ها نسبت به آینده سیاسی این منطقه در پی داشته است. «ژانگ مینگ»، دبیر کل سازمان همکاری شانگ‌های روز دوشنبه گفت که این سازمان از موضع چین در رابطه با مسئله تایوان حمایت کرده و این جزیره را بخش جدایی‌ناپذیر کشور چین می‌داند. به نوشته خبرگزاری «تاس»، دبیرکل سازمان همکاری شانگ‌های با تأکید بر اینکه مسئله تایوان در زمره امور داخلی کشور چین به حساب می‌آید، گفت: «جمهوری خلق چین تنها دولت مشروعی است که کل چین را نمایندگی می‌کند و تایوان هم بخشی جدایی‌ناپذیر از خاک چین است.» ژانگ مینگ خاطرنشان کرد: «سازمان همکاری شانگ‌های به حمایت محکم خود از موضع دولت چین در رابطه با مسئله تایوان، پایبندی به اصل چین واحد و مخالفت با هر شکل از جدایی‌طلبی به بهانه استقلال تایوان ادامه خواهد داد.» مینگ متذکر شد سازمان همکاری شانگ‌های به منشور خود سازمان و همین‌طور منشور سازمان ملل متعهد بوده و در این راستا «به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور‌های عضو خود احترام گذاشته و به طور مؤثری از منافع اعضایش در زمینه امنیت و توسعه دفاع می‌کند.» وزارت خارجه تاجیکستان هم دیروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قاطعانه از سیاست «چین واحد» حمایت و با هرگونه تلاش برای دخالت خارجی در امور داخلی این کشور دوست، مخالف است. در بیانیه وزارت خارجه تاجیکستان در این مورد آمده است: تاجیکستان، تایوان را به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین به رسمیت می‌شناسد و دولت جمهوری خلق چین را تنها دولت قانونی و نماینده کل چین می‌داند». پیش‌تر کشور‌هایی ایران، روسیه و افغانستان حمایت خود را از «چین واحد» اعلام کرده بودند.
جزیره تایوان از روز شنبه شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بود. نتایج نهایی انتخابات تایوان نشان داد، «لای چینگ ته»، نامزد حزب حاکم تایوان موسوم به حزب دموکراتیک مترقی که مخالف اتحاد با چین است در این انتخابات پیروز شده است. با پیروزی او، چشم‌انداز روشنی برای صلح در جزیره تایوان دیده نمی‌شود و به همین منظور چینی‌ها انتخابات اخیر را گزینه «جنگ و صلح» نامیده بودند. دولت چین واکنش تندی به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تایوان نشان داد و اعلام کرد که با فعالیت‌های جدایی‌طلبانه با هدف استقلال تایوان مخالفت خواهد کرد، موضعی که واکنش تایوانی‌ها را به همراه داشت و دولت تایوان روز یک‌شنبه آنچه را که «نظرات اشتباه» چین در قبال انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی تایوان نامید، محکوم کرد و از چین خواست به نتایج انتخابات احترام بگذارد و از سرکوب تایوان دست بکشد و با واقعیت کنار آمده و نتیجه انتخابات را بپذیرد. در دو سال اخیر تنش‌ها بین امریکا و چین بر سر تایوان تشدید شده است و چینی‌ها بار‌ها هشدار داده‌اند که این جزیره را به شیوه مسالمت‌آمیز و حتی نظامی به سرزمین اصلی خود ملحق خواهند کرد. بنابراین، در صورتی که رئیس جدید تایوان بخواهد سیاست استقلال‌طلبی و همگرایی با غرب را ادامه دهد، به منزله اعلان جنگ به پکن تلقی خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار