کد خبر: 1211231
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
همزمان با افزایش نرخ طلا و دلار و در شرایطی که طی هفته‌های اخیر خروج پول از صندوق‌های بادرآمد ثابت سرعت گرفته، خبری مهم معادلات امروز بازار سرمایه را بر هم زد.

جوان آنلاین: در شرایطی که شاخص بورس، در ساعات ابتدایی معاملات امروز رشد ۲ هزار واحدی را تجربه کرده بود با اعلام قیمت‌های جدید نرخ خوراک پالایشی‌ها ورق در بازار تغییر و تا لحظه ثبت این گزارش در ساعت ۱۲ روز ۳۰ دی شاخص بازار سرمایه ریزش ۱۹ هزار واحدی راتجربه کرده است.


این تغییر قیمت گذاری از جوانب مختلف دارای مزیت و معایبی است. در ابلاغیه دستورالعمل قیمت‌گذاری نفت خام و فرآورده‌های نفتی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان سال ۱۴۰۴ از یک سو فرمول سمت فروش نفت خام به پالایشگاه‌ها تغییر نکرده است، اما در سمت خرید فرآورده‌های نفتی، بنزین مرجع از بنزین اکتان ۹۵ سنگاپور به بنزین اکتان ۹۵ فوب خلیج فارس تغییر کرده است. در سال ۱۴۰۲ نرخ خلیج فارس بطور میانگین ۴.۱ دلار کمتر از نرخ سنگاپور است و این یعنی: کاهش قیمت خرید بنزین از پالایشگاه‌های داخلی، کاهش کرک اسپرد بنزین اکتان ۸۷ و کاهش کرک اسپرد گازوییل سولفور بالا؛ بنابراین قیمت گذاری به سمت کیفی سازی بنزین و گازوییل و بالا بردن استاندارد محصولات رفته است که همین مهم منجر به کاهش قیمت فروش فرآورده‌های نفتی و تعدیل منفی گزارشات پالایشگاهی‌ها می‌شود. به نظر میرسد دولت برای جلوگیری از تبعات اجتماعی و سیاسی افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در جامعه، در روشی جایگزین برای درآمدزایی به سراغ قیمت گذاری فراورده‌های نفتی رفته است. اما این تغییرات قیمتی در شرایطی که تقاضا برای خرید طلا و دلار افزایش یافته وبازار سرمایه شرایط متزلزلی برای حفظ نقدینگی دارد مثبت نیست.


در هفته‌های گذشته با شدت گرفتن تنش‌ها و اختلافات منطقه‌ای در دریای سرخ، شاهد رشد قیمتی اسکناس آمریکایی بودیم؛ به طوری که در روز‌های گذشته نرخ ارز رشد قیمتی حدود ۳هزار تومانی را تجربه کرد و در محدوده‌های ۵۴هزار تومانی مورد معامله قرار گرفت. از این رو تا زمانی که تنش‌های منطقه‌ای با شدت فعلی ادامه پیدا کنند، نرخ ارز نیز به صخره‌نوردی خود به سمت اهداف بالاتر ادامه خواهد داد و در صورتی که در روز‌های آینده روند اتفاقات رو به نزول بگراید، می‌توان توفقی را در حرکت رو به جلوی دلار دید.


در این شرایط بررسی‌ها نشان می‌دهد که خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت تسریع شده است. مفهوم این عبارت این است که پول‌ها یا مسیر بازار طلا را دنبال می‌کنند و یا به بازار سرمایه رفته اند. در واقع نسبت سرمایه گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت با سرمایه گذاری بورس رابطه برعکسی دارد. هر زمان که شرایط بازار سهام شرایط مناسبی نباشد، تقاضا برای سرمایه گذاری در صندوق‌های بادرآمد ثابت افزایش می‌یابد و بر عکس هر میزان که شرایط بازار سهام مناسب و سود آن بیشتر باشد، شاهد خروج سرمایه از صندوق‌های بادرآمد ثابت هستیم. طبق گزارش‌ها در جریان معاملات هفته گذشته، هزار و ۹۰میلیارد تومان نقدینگی از صندوق‌های بادرآمد ثابت خارج شده است.


با توجه به این موارد، کارشناسان تغییر نرخ خوراک پالایشی‌ها در این شرایط را به نفع بازار سرمایه نمی‌دانند. کمااینکه پیش از این نیز تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها نیز بازار سرمایه را منفی و اعتماد سرمایه گذاران را از بین برده بود.


در مجموع مولفه‌های متعددی از نرخ دلار تا تنش‌های بین المللی بر وضعیت بازار تاثیرگذار است که با افزایش و کاهش هر کدام از این عوامل شرایط به نفع یا زیان بورس تغییر می‌کند. با توجه به اینکه هرساله با نزدیک شدن به انتهای سال چینی، نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گیرد بنابراین پیش بینی می‌شود با گذر از این ایام روند صعودی نرخ ارز ماندگار نباشد؛ کمااینکه بسیاری از کارشناسان و همچنین وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی نیز بر این موضوع تاکید دارند.

 

در این خصوص محمدرضا سبزعلیپور به تنش‌های منطقه‌ای اخیر به عنوان عاملی مهم برای رشد نرخ ارز اشاره کرد و گفت: بر این اساس نرخ دلار به یکباره افزایش و تا سطح ۵۴۰۰۰ تومان رشد کرد و به همین دلیل جمعی از مردم به طمع سود زیاد خریدار دلار شده اند.


وی افزود: به محض پایان تنش‌ها و برقرای آرامش در روابط ایران با دو همسایه، قطعا نرخ دلار به نرخ قبلی یعنی حدود ۵۰۰۰۰ تومان باز خواهد گشت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار