کد خبر: 1212527
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
منظور: کسری بودجه ام‌الخبائث است. در منابع هدفمندی یارانه‌ها ۲۵۰‌هزار‌میلیارد تومان ناترازی ایجاد شده است. با این شرایط هدفمندسازی یارانه‌ها قابل اجرا نخواهد بود

جوان آنلاین: اواخر هفته گذشته رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه از ناترازی هزینه‌های بودجه سال آینده خبر داد و خواستار اصلاح این هزینه‌ها در کمیسیون تلفیق شد. در ادامه این اظهارات داود منظور، در فضای مجازی نوشت: از نمایندگان محترم مجلس تقاضا کردم اجازه ندهند با تصویب برخی احکام هزینه‌ای بودجه سال آینده دچار کسری شود. تأکید کردم کسری بودجه ام‌الخبائث است و کشور و دولت را گرفتار می‌کند.

نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده، با تصویب بند‌هایی در لایحه بودجه سال آینده برای دولت هزینه‌تراشی کرده‌اند، به طوری که با تصویب بند‌های ت و ث تبصره ۸ لایحه بودجه۱۴۰۳ کل کشور در بخش هزینه‌ای، سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور را مکلف کردند، تمام اعتبار مورد نیاز برای تأمین گندم مورد نیاز کشور را با قیمت نهایی مصوب شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی حداکثر در شش ماهه اول سال (همزمان با خرید تضمینی گندم) به مجری یا مجریان خرید و تأمین کالا‌های اساسی تخصیص دهد و پرداخت کند.
همچنین با تصویب نمایندگان مجلس در اجزای ۲ و ۴ بند الف تبصره ۸ لایحه بودجه۱۴۰۳کل کشور در بخش هزینه‌ای، مقرر شد منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به پرداخت یارانه دارو، شیرخشک و ملزومات مصرفی پزشکی، یارانه نقدی، معیشتی، کالابرگ الکترونیک، کمک به خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، یارانه نان، یارانه ملوانان و هزینه‌های سرمایه‌گذاری و کمک به شرکت‌های نفت و گاز و پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مصارف صرفه‌جویی انرژی و سایر مصارف ضروری در چارچوب «قانون هدفمند کردن یارانه‌ها» تخصیص یابد.
علاوه بر این نمایندگان مردم با تصویب در اجزای ۵ و ۷ بند الف تبصره۸ لایحه بودجه۱۴۰۳کل کشور در بخش هزینه‌ای، سازمان برنامه‌و‌بودجه را موظف کردند منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده فروش فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی را با تخصیص سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور صرفاً برای تأمین یارانه نان و دارو هزینه کند. همچنین نمایندگان در مجلس با تصویب بند پ تبصره۸ لایحه بودجه۱۴۰۳کل کشور در بخش هزینه‌ای، وزارت نفت را مکلف کردند در صورت کاهش تولید فرآورده‌های اصلی (بنزین، نفت- گاز، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هوایی) نسبت به برنامه تولید از طریق شرکت‌های تابعه ذی‌ربط با دریافت و فروش فرآورده‌های ویژه از پالایشگاه‌های مربوط، مقادیر کسری را جبران کند. این تصمیمات موجب بروز کسری منابع دولت شده است، به طوری رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در روز‌های پایانی هفته گذشته نسبت به آن واکنش نشان دادند.


رئیس‌جمهور: ناتراز کردن بودجه خلاف اصل ۷۵ قانون اساسی است
بعد از جلسات مکرر منظور با اعضای کمیسیون تلفیق که در طول هفته گذشته برگزار شد، روز چهارشنبه هم رئیس‌جمهور در نشست هیئت دولت با هشدار ناترازی بودجه سال بعد، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه را موظف کرد زمینه هرگونه ناترازی بودجه را شفاف اطلاع‌رسانی کند.
رئیس‌جمهور افزود: نباید بودجه‌ای تنظیم کرد که امکان اجرای آن فراهم نیست و اساساً ناترازکردن بودجه خلاف صریح اصل ۷۵ قانون است.
به گزارش فارس، روز چهارشنبه داود منظور، رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور در جریان رسیدگی لایحه بودجه در مجلس در مخالفت با هزینه‌تراشی بدون پشتوانه منابع درآمدی از سوی نمایندگان مجلس اعلام کرد: تصمیمات شما نمایندگان در مجموع ۱۰۳‌هزار‌میلیارد تومان هزینه ایجاد کرده است که باعث ناترازی منابع هدفمندی یارانه‌ها می‌شود.
رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه همچنین گفت: هر ساله بخشی از کسانی که باید حق بیمه بپردازند، به عائله دولت اضافه می‌شوند، با این روندی که پیش می‌رویم، قرار نیست هیچ کس سهم بیمه خود و سهم کارفرمایی بیمه را بدهد، بنابراین به زودی همه جزو عائله دولت می‌شوند، منابع آن را باید از کجا بیاوریم؟
به گفته منظور، نمایندگان مجلس تصویب کردند دولت به میزان ۱۷۰‌هزار‌میلیارد تومان اموال بفروشد و به سازمان تأمین اجتماعی بپردازد، این بدهی به خاطر همین هزینه‌تراشی در حق بیمه افراد است که هر سال تصویب می‌کنید، در حالی که دولت واقعاً توان تأمین چنین هزینه‌هایی را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: بخشی از تبصره ۸ در لایحه بودجه که نمایندگان مجلس تصویب کرده‌اند، قابل اجرا نیست.
به گفته رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه، از طرف دیگر نمایندگان منابع درآمد دولت را محدود کردند، ۵۰‌هزار‌میلیارد تومان از درآمد محصولات فرعی گاز را حذف کردند، همچنین ۱۸ همت از عوارض فرآورده‌های نفتی را امسال بر اساس قانون بودجه امسال صرف پرداخت نان کردند، اما امسال این منبع را حذف کرده‌اید و در مجموع ۶۸‌هزار‌میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها حذف شده است.
معاون رئیس‌جمهور این را هم تصریح کرد: نمایندگان در خرید گندم دولت را مکلف کرده‌اند همه گندم کشاورزان را خریداری کنند، در حالی که چرا دولت باید گندم صنف و صنعت به میزان ۲ میلیون تن را بخرد؟ این امر ۳۵‌هزار‌میلیارد تومان هزینه برای دولت دارد.
منظور با بیان اینکه تصمیمات نمایندگان در لایحه بودجه در مجموع ۱۰۳ همت منابع هدفمندی را ناتراز کرده است، گفت: ما حرفی نداریم به شرط اینکه عزیزان هر تصمیم هزینه‌ای می‌گیرند، منابع آن را هم پیش‌بینی کنند، وگرنه منابع هدفمندی و بودجه عمومی ناتراز می‌شود.
وی گفت: اگر راهی یا منبعی برای تأمین هزینه‌های جدید وجود دارد، ما را هم راهنمایی کنید که تعهدات را انجام دهیم و در غیر این صورت نگذارید کسری بودجه دولت تشدید شود که این کسری بودجه ام‌الخبائث است و همه کشور و دولت را گرفتار می‌کند.
وی بار دیگر در فضای مجازی درخواست خود را از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص بودجه مطرح کرد و هشدار داد: تبصره ۸ بودجه که مربوط به هدفمند‌سازی یارانه‌هاست، با این شیوه‌ای که پیش می‌رود، قابل اجرا نخواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار