کد خبر: 1212907
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
طرح آبرسانی «فدک» یا طرح جامع تأمین آب شهر‌های شمال شرق خوزستان از سد کارون۳، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی حال حاضر کشور است که عملیات اجرایی این طرح در دولت سیزدهم برای جمعیت تحت پوشش ۷۳۰هزار نفری شهری و روستایی آغاز شد

جوان آنلاین: طرح آبرسانی «فدک» یا طرح جامع تأمین آب شهر‌های شمال شرق خوزستان از سد کارون۳، یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آبرسانی حال حاضر کشور است که عملیات اجرایی این طرح در دولت سیزدهم برای جمعیت تحت پوشش ۷۳۰هزار نفری شهری و روستایی آغاز شد. 
به گزارش «جوان» به نقل از وزارت نیرو، بررسی تاریخچه کیفیت آب بخش‌های مختلف خوزستان از جمله آب شرب اهواز بیانگر آن است که در بازه‌های زمانی تا پیش از بهره‌برداری طرح آبرسانی غدیر، شاخص EC (املاح) به عنوان شاخص مهم کیفیت آب به عدد ۴ هزار هم رسیده بود، در حالی که بر اساس استاندارد‌ها باید زیر هزار باشد، بر این مبنا بررسی میدانی انجام‌شده از کیفیت آب شرب‌ایستگاه ام‌الدبس به عنوان ایستگاه پمپاژ مهم شبکه آبرسانی، سه ماه پس از اجرای طرح آبرسانی غدیر، شاخص EC به عددی بین ۴۵۰ تا ۶۴۰ را به ثبت رسانده است. به معنای دیگر کیفیت آب شرب در اهواز پس از بهره‌برداری از طرح آبرسانی غدیر هشت تا ۹ برابر بهبود را تجربه کرده و امروز فدک در تداوم غدیر درصدد تأمین آب سالم و پایدار برای بخش شهری و روستایی در شمال شرق خوزستان است. به عبارت دیگر مهم‌ترین مسئله‌ای که در سفر رئیس‌جمهور به استان مطرح می‌شود، موضوع آب بود و به همین دلیل سه پروژه در این بخش تعریف شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به طرح فدک اشاره کرد. 
همزمان با سفر «علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو در ۲۴دی۱۴۰۲ به استان خوزستان ضمن بازدید از طرح‌های صنعت آب و برق در این استان، عملیات اجرایی آبرسانی فدک برای جمعیت تحت پوشش ۷۳۰هزار نفری شهری و روستایی تا افق سال ۱۴۲۵ آغاز شد. 
استان پهناور خوزستان با آغاز عملیات اجرایی طرح جامع تأمین آب شهر‌های شمال شرق خوزستان از سد کارون۳، شاهد تأمین کمی و کیفی آب شرب هفت شهر استان یعنی ایذه، باغملک، قلعه تل، رامهرمز، هفتکل، صیدون، می‌داود و ۶۸۹روستا خواهد بود. تأمین آب کشاورزی جهت اراضی آبی در سطح حدود ۲۰هزار هکتار و همچنین توسعه باغات دیم در سطح ۴۰هزار هکتار از دیگر اهداف اجرایی این طرح مهم و عظیم است. 
افق اولیه برای اجرای این طرح تا سال۱۴۲۵ در نظر گرفته شده است تا در طول این سال‌ها، آب شرب مورد نیاز مردم خوزستان را تأمین کند. بر این اساس با اجرایی‌شدن این طرح کمبودی از حیث تأمین آب شرب به میزان ۶۲میلیون مترمکعب در سال و تأمین آب کشاورزی به میزان ۹۸میلیون مترمکعب در سال تا افق۱۴۲۵ وجود نخواهد داشت. 
این طرح بزرگ کشور و به عبارت بهتر سامانه آبرسانی مهم دارای ویژگی‌های شاخصی است؛ احداث تأسیسات برداشت آب و احداث تونل به طول ۹۰۰متر، احداث‌ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱/۱۱ مترمکعب در ثانیه، حفر تونل انتقال آب به طول ۵/۴ کیلومتر و قطر ۵/۴ متر، احداث تصفیه‌خانه به ظرفیت ۲۶۵هزار مترمکعب در ثانیه، احداث پل به طول ۱۲۰متر و عرض ۱۲متر، اجرای پست برق ۴۰مگاواتی و هفت کیلومتر شبکه فشار قوی و همچنین اجرای خط انتقال فولادی با اقطار هزارو ۵۰۰ و ۲ هزارمیلیمتر به طول ۳۰کیلومتر از جمله مشخصات فنی سامانه انتقال آب حد فاصل کارون۳ تا شهرستان ایذه است. نکته مهم اینکه طرح فدک با ویژگی‌هایی، چون احداث ١۴کیلومتر تونل یکپارچه و مستقیم بین سد کارون٣ و شهرستان ایذه در منطقه شمال شرق استان خوزستان به عنوان یکی از بزرگ‌ترین، مهم‌ترین و مؤثرترین طرح‌های آبرسانی کشور در جهت تأمین کامل آب منطقه به شمار می‌رود. 
«علی‌اکبر محرابیان» وزیر نیرو در این رابطه به مشکلات تأمین آب شرب و کشاورزی استان خوزستان در سال ۱۳۹۹ و تابستان١۴٠٠ اشاره و اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت سیزدهم تأمین مناسب آب برای اقصی نقاط استان خوزستان بود، این در حالی است که مردم استان با وجود سد‌های بزرگ، از نعمت آب گوارا برخوردار نبودند و همچنین این آب در بخش کشاورزی به مزارع مردم نرسیده بود. 
محرابیان در این زمینه تأکید می‌کند: از همکاران خواسته‌ایم همان حماسه‌ای را که در طرح غدیر آفریدند، بتوانیم در قالب اجرای این طرح تکرار کنیم و در منطقه مهم شمال شرق خوزستان به عنوان یک منطقه حاصلخیز در بخش کشاورزی برای بیش از ٧٢٠هزار نفر تأمین آب شرب انجام شده و این عملیات هرچه سریع‌تر به پایان برسد. 
بر این اساس انتظار می‌رود اجرای طرح آبرسانی فدک تحولی بزرگ درتأمین آب شرب شهری منطقه شمال شرق خوزستان ایجاد کند، هر چند به زودی طرح موقت آبرسانی این شهر اجرایی شده و طرح فدک در تداوم آب دنبال می‌شود. همه تلاش وزارت نیرو این است که تا دو ماه آینده حداکثر این طرح اضطراری را به مرحله بهره‌برداری برسانیم و شاهد حل مشکل مردم به طور موقت باشیم تا در زمان باقی‌مانده طرح اصلی را هم هرچه سریع‌تر اجرایی کنیم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار