کد خبر: 1212911
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
بیست‌ویکمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» با معرفی برگزیدگانش به کار خود پایان داد
مصطفی شاه کرمی
جوان آنلاین: برپایی اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» با نکات جالبی از رشد ۶۱ درصدی مشارکت‌کنندگان و ۵۸ درصدی آثار در این دوره تا تأکید معاون امور رسانه و تبلیغات وزارت ارشاد به استفاده از تحولات فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی برای در معرض مخاطب قرار دادن کتاب‌ها همراه بود.
علی رمضانی، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در آیین اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جشنواره «کتاب و رسانه» که روز گذشته در تالار «مهر و ماه» حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند کمک کنند ظرفیت‌های حوزه کتاب بیشتر به مردم شناسانده شود، گفت: جشنواره کتاب و رسانه ۱۹ دوره برگزار شده بود، اما کرونا وقفه‌ای در توالی این رویداد ایجاد کرد. سال گذشته درخواست بازنگری در برگزاری جشنواره را داشتیم که با دبیری سیاوش صلواتیان، شکل دیگری از جشنواره برگزار و تغییرات در آیین‌نامه و حوزه‌های مختلف انجام شد. 
وی افزود: جشنواره بیستم با افزوده شدن رویداد «ایده‌پردازی» برگزار و در گام بعدی قرار شد در نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم نیز این رویداد با فعالیت دبیرخانه جشنواره برگزار شود و قرار است در مراسمی از برترین‌ها تقدیر شوند. معرفی برترین ویترین کتابفروشی را امسال به جشنواره اضافه کردیم تا بیان کنیم ویترین کتاب، به‌مثابه رسانه است و تأثیر زیادی در جذب مخاطب دارد. 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات با ارائه آماری در حوزه نشر خاطرنشان کرد: ناشران در طول سال، حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار عنوان کتاب چاپ نخست منتشر می‌کنند، اگر به مخاطب بگوییم کتاب بخوان او وارد وادی سرگردانی می‌شود که چه بخواند، در این میان مسئولیت هدایت مردم به خواندن کتاب با رسانه‌هاست؛ اینکه از بین این تعداد کتاب کدام اثر را اول و کدام اثر را در مرحله‌های بعدی بخواند. 
رمضانی خاطرنشان کرد: سال گذشته در برخی حوزه‌ها در ارسال آثار ضعف داشتیم، امسال آثار بیشتری در برخی موضوعات رسید و باید اقدامات لازم برای افزایش تعداد آثار انجام شود. 
فرشاد مهدی‌پور، معاون امور رسانه و تبلیغات وزارت ارشاد نیز با بیان اینکه این جشنواره یکی از قدیمی‌ترین جوایز حوزه رسانه کشور است، گفت: سابقه طولانی تجلیل از خبرنگاران کتاب به مرور توسعه پیدا کرده و بستر‌های مختلف این حوزه را پوشش می‌دهد. در ابتدا این جایزه برای حوزه معرفی کتاب بود و به مرور با تعداد زیادی از فعالان، تحلیلگران و کنشگران همراه شد. 
وی با بیان اینکه ما ۴۳ رسانه مستقل در حوزه کتاب داریم، افزود: این رسانه‌ها در قالب مجلات، نشریات و یک خبرگزاری تخصصی هستند و جدای از مجموعه صفحات خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و مجلات است. به عنوان کنشگر این حوزه، طی یکی، دو سال گذشته شاهد این موضوع هستیم که ما نباید مخاطب را در معرض انتخاب کتاب قرار دهیم، بلکه باید کتاب‌ها را در معرض مخاطبان قرار دهیم. 
مهدی‌پور تصریح کرد: در این زمینه به چند متغیر و شتاب‌دهنده باید توجه کنیم؛ تحولات فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد و باید به آن‌ها توجه کنیم. از سوی دیگر باید بازاریابی جدید رسانه‌ها را هم در حوزه رسانه و هم کتابخوانی تقویت کنیم. 
در بخش دیگری از این مراسم سیدمحمد هاشمی، قائم‌مقام وزیر ارشاد نیز گفت: از یک‌سو کتاب به‌عنوان اصیل‌ترین رسانه را داریم و از سوی دیگر این رسانه از مغفول‌ترین رسانه‌های دنیاست، هرچند مخاطبان کتاب، فرهیختگان هستند. علاوه بر این با رسانه‌های روز مواجه هستیم و ذائقه دنیای معاصر به این سمت رفته که این رسانه‌ها اثرگذاری خود را داشته باشند. باید اهتمام شود از رسانه‌های نوین برای خدمت، ایده و تبلیغ و ترویج این رسانه اصیل استفاده شود. 
سیاوش صلواتیان، دبیر بیست و یکمین دوره «جشنواره کتاب و رسانه» نیز در این مراسم گفت: هزار و ۴۵۰ اثر از ۳۶۰ شرکت‌کننده دریافت شده که از رشد ۶۱ درصدی مشارکت‌کنندگان و ۵۸ درصدی آثار حکایت دارد. 
وی ادامه داد: پس از پالایش آثار مرحله داوری آغاز و ۷۶۸ اثر در بخش مطبوعات و خبرگزاری‌ها، ۳۲۰ اثر در بخش رسانه‌های دیداری و شنیداری و ۱۳۳ اثر در بخش رسانه‌های اجتماعی توسط ۳۹ داور مورد داوری تخصصی قرار گرفت. در پایان این مراسم برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.
برچسب ها: جشنواره‌ ، کتاب ، رسانه‌
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار